Classic - Tid innan kaffet börjar rinna ur?

Har börjat kela med min nya Rancilio Rocky nu och upptäcker att den maler väldigt fint. Kan det vara så att det blir för fint och att jag tampar för hårt så att min maskin inte klarar av att trycka igenom vattnet genom koppen/filtret?

Kort sagt: Hur lång tid får det max. ta innan kaffet ska komma?
 

Nickeh

Well-known member
25-30 sek 3/6 cl för enkel respektive dubbel shot.

hur lång tid det tar innan det börjar rinna beror ju av malningsgraden vilket även 25-30 sek regeln gör så det behöver du inte fundera så mycket på.

Ställ bara kvarnen lite grövre så blir det nog toppen!
 

Wannabe

Well-known member
Jag kör Classic och Rocky sedan några månader tillbaka. Jag har trixat en hel del fram och tillbaka, men nu har jag hittat formen och får tider runt 25 sekunder. Det brukar ta ca 5 sekunder innan det börja rinna ner i koppen. Om pumpen 'dör' (ljudet blir väldigt dämpat) är det för lång tid.

Så här gjorde jag för att hitta rätt: Ta en badrumsvåg till hjälp och tampa ca 15 kg (gör det under någon vecka så att du får in känslan). Ställ in kvarnen på lite grövre så att det rinner snabbt och koppen fylls på kortare tid. Blir tiden för kort - Mal finare (tvärtom ifall tiden blir för lång). Kaffemängden påverkar tiden också. Mer kaffe - längre tid.

När jag var hyffsat nöjd finjusterade jag med noggrannare distrubitionsmetod och tampningsmetod för att bli av med tidig blondning. Nu kör jag med en variant av Stockfleths och NSEW. Och överdoserar något. Om du har en doserless Rocky kan det ibland bli lite klumpigt kaffe som landar i filtret. Detta föranledde Channeling i mitt fall, men kan åtgärdas med att man rör om med en tampetare eller liknande i filtret.

Lycka till! Återkom gära med rapport om hur det går.
 

Kaffeskallen

Active member
Mitt tips är att, liksom Wannabe, ägna lite möda åt att få ut kaffet jämnt och fint i filtret. Nu kör jag runt lite i filtret efter malning med en sticka så de värsta klumparna petas sönder. Sedan gör jag Stockflets manöver. Framför allt det sistnämnda har förbättrat resultatet MYCKET. Innan jag brydde mig om det ovanstående fick jag ganska ok kaffe, men det gick igenom lite för snabbt och svansarna var ganska kaotiska efter några sekunder. Jag kunde inte mala finare eller tampa hårdare. Jag hade channeling som berodde på dålig kaffefördelning i filtret uppenbarligen. En del maskiner kanske är mer förlåtande till sånt slarv än min.
Keep on.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp