Nya malskivor till Minimoka 203?

Kaffeskallen

Active member
Har haft min Minimoka 203 i ett par år skulle jag tro. Rancilio Silva sedan nyligt.Tycker vattnet rinner igenom kaffet lite väl fort trots att jag tampar rejält hårt och jag tror egentligen inte att min tampningsteknik är totalt värdelös. Om jag försöker mala finare hör jag att malskivorna börjar ta i varandra. Öppnade kvarnen igår och tyckte inte skivorna kändes direkt slöa, men jag har inte heller något att jämföra med. Kan de vara nednötta redan? Svårt att veta hur mycket kaffe jag har malt men det blir ju dagligen fast knappast tillräckligt mycket ändå, eller? Någon som vet hur man billigast får tag på nya skivor, om det är det som behövs. Hur farligt är det om skivorna får slå i varandra lite? Inte SÅ bra känns det som.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Skivorna mår definitivt illa av att ta i varandra, undvik! Jag har ingen Minimoka men jag har för mig att mina malskivor (Solis Maestro + mk II...) ska klara 250 kg innan det är "lämpligt" att byta. 250 kg är onekligen några års förbrukning.
 

puttec

Well-known member
Jag har också samma konstellation med M-203 o Rancilio. Emellanåt beroende på vilka bönor jag använder så kan det hända att det "pissar" igenom fastän jag har tampat hårt. Kör jag samma malda kaffe i en annan maskin så rinner det perfekt. Rancilion kräver väldigt finmalet har jag konstaterat. Fast behöver du gå ner så att skivorna tar i då tycker jag det verkar som om dina skivor är ojämna och eller slitna
 

Kaffeskallen

Active member
Om de nu måste bytas, var hittar jag nya? Det verkar som många kör med samma kvarn och någon torde väl ha bytt skivor nån gång. Kan man prova att vässa med fil? Tveksamt kanske.
 

zix

Well-known member
Kaffeskallen, jag behövde byta ungefär en gång om året för att det skulle funka bra. De ska egentligen hålla längre, har också hört om ca 250kg, men min kvarn verkade inte veta om det. Säkert har andra minimoka-ägare här andra erfarenheter.
Du beskriver dock saken precis som jag gjorde när det hände mig första gången, och jag gissar att det är sannolikt att du kommer att märka stor skillnad med nya malskivor. Jag letade inte upp nån billig internetförsäljare eller så, utan handlade hos min lokale sugar daddy nere på Kaffemaskinen - innan dess var det direkt hos Monteriva, men det var ingen prisskillnad. Betalade styvt 500 spänn om jag minns rätt. Och ja, det var absolut, definitivt värt det. På ett par nya malskivor till minimokan kan man skära sig. Det går inte på slitna.
Att malskivorna tar i varandra behöver inte vara något allvarligt problem. Det beror på hur mycket de tar i. Vid fin inställning på min Anfim (runt 1-1 1/2) hör jag att malskivorna tar i också, men bara litegrann. Man får lyssna efter hur det låter...
 

zix

Well-known member
Förresten, jag skulle inte tro att det är någon särskilt bra idé att försöka vässa själv, såvida du inte har specialverktyg. Det är nog rätt viktigt med vinklar, skärhöjd och att du inte filar grader på skären o.s.v. Inte så kul om man råkar fila till ett par malskivor som visar sig vara väldigt bra på att fastna i varandra när man går ner i malningsgrad...
 

Jemo

Well-known member
jag köpte malskivor av espresso-store.de. de kostade 20 euro plus 5 euro i frakt. har dock inte blivit av att jag bytt dem än.
 

Kaffeskallen

Active member
Tack för era kommentarer. Jag får nog byta ut skivorna i så fall. Det här med att kaffet kommer ut i klumpar då? Det är väl något som är oundvikligt med den sortens maskin. Vad gör ni med klumparna? En del menar att det är RUGGIGT viktigt att man försöker finfördela kaffet innan man tampar. Samtidigt vill jag inte att det ska ta hur lång tid som helst att göra en kopp.
 

Jemo

Well-known member
jag använder spetsen på mjölktermometern (som jag aldrig använder till mjölk) för att peta sönder klumparna (det tar ca 2 sekunder). därefter fördelar jag kaffet med fingret, sedan tampar jag.
 

puttec

Well-known member
Vad menar du med klumpar? Det har jag inte märkt när jag maler, dessutom med ca 15 kg tryck så kan väl inga klumpar överleva om man nu har det eller?
 

Kaffeskallen

Active member
Jo, jag tycker nog kaffet lägger sig i klumpar när det ramlar ned i portefiltret. Det kanske det inte skulle göra om jag malde grövre men gör jag det går vattnet igenom för snabbt. Jag har nu börjat att snabbt vispa sönder klumparna med potatisstickan och nog tycker jag att det blir bra snyggare svansar ändå.
Det är lite storkök över Silvians utseende.
Jag har alltid gillat storkök.
 

zix

Well-known member
Visst blir det klumpar när man gör finmalet. Det är ju en direktmals-kvarn med platta malskivor. Inget konstigt med det. Anfim KS Self gör förresten likadant, om än möjligen något mindre uttalat.
Jag petar lite med fingret eller ibland nån sticka. Det räcker bra. Fast just nu dubbeltampar jag (fyll på halva filtret, tampa - fyll på resten, tampa igen) istället.
 

Marv

Well-known member
jag köpte malskivor av espresso-store.de. de kostade 20 euro plus 5 euro i frakt. har dock inte blivit av att jag bytt dem än.

Du skulle ha köpt upp dig på ett lager, nu vill de ha 49 euro för skivor plus frakt...när nog
det dubbla mot vad du betalade .
Monteriva tar 296+moms +frakt...
 

zix

Well-known member
Hmmm... i teorin gör det kanske det. Som sagt så, för min del dubbeltampar jag just nu och rör inte om något nämnvärt. Men om jag inte gör det, utan bara tampar en gång, så upplever jag klar skillnad när man rör om jämfört med när man inte gör det. Kaffet rinner jämnare och kaffent smakar oftast ett snäpp bättre.
 

Kaffeskallen

Active member
Nyss körde jag runt med en sticka och sedan specialaren med handflatan ovanpå, men det som för mig funkar överlägset bäst nu är att lätt rågfylla portafiltret något och sedan tampa genom att rotera tampern så att kaffet pressas ut mot kanterna. Efter några varv börjar det kännas stumt och då tampar jag rakt ned och vrider till lite på ytan. Inget knack. Hela manövern går snabbt och resultatet det bästa jag tvingat ur Silvian hittills. :)
 

Tony

Well-known member
Tänk på att grupphandtaget är varmt när det väntar på att fyllas, då kommer varm luft upp i plast pipen på kvarnen och klumpar är oundvilkigt med fin malnings grad.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,356
Senaste medlemmen
Marsian
Topp