För och nackdelar, La Pavoni Europiccola ?

JC

Member
Jag funderar på att uppgradera min espressomaskin. Jag gillar verkligen hantverket med att göra en god espresso/cappuccino.

Maskinerna jag funderar över är Rancilio silva eller en La Pavoni Europiccola.
Vet att dessa inte är några proffsmaskiner men de ligger i min prisklass.
Är Lapavonin Krånglig/svår att lära sig? Samt hur är ångstyrkan hos La Pavonin kontra Rancilion?
Skulle upsskatta om man kunde få lite hjälp i denna frågan.
MVH/Johan
 

theseal

Kaffeterroristen
tjenare JC..

Utan att ha mer än kännt och klämmt och gjort enstaka kaffe på de bäggemaskinerna kan jag kanske dra paraleller mellan två "liknade" maskiner som jag har mer erfarenhet kring.
Gaggia Classic och Microcimbali.

Gaggian och silvan räknas väl som THE instegsespressomaskiner och många anser väl att silvian är strået vassare vilket gör det till en otroligt kompetent espressomaskin med rätt barista bakom spakarna...

Levamaskiner är BETYDLIGT svårare att bemästara då det finns en parameter YTTERLIGARE att göra fel på... Europiccolan är ju en riktig levamaskin där baristan själv bestämmer trycket... Mina leva är ju en fuskleva som har en fjäder man spänner och fjädern bestämmer trycket i gruppen.
Kort sagt, min erfarenhet är att det är WAY mycket svårare med en levamaskin.
Ångkapaciteten på en leva är sämre och starkt beroende på vattennivån inne i kokaren, vattnet är inte lika varmt som en classic eller silvia när man ställer om den till ång-läget och det ger sämre tryck.

Detta är mina erfarenheter som kasnke inte stämmer rakt av, men förhopningsvis kan ge lite vägledning..

(mitt råd är köp en ny silva och en billig beggad europiccola på blocket)
 

marran

Well-known member
sök på forumet, jag startade en tråd när jag köpte min europiccola där jag skrev lite vartefter jag lärde mej, där får du nog en uppfattning om hur det är att vara leva-ägare :)

En Silvia är som en Volvo, funkar i alla väder, stabil trygg och hyfsat lättanvänd

Europiccolan är mer som en Ferrari, svårjobbad och klurig, men bjuder rätt man (eller kvinna) på oförglömliga upplevelser!

Det beror mycket på behovet också, om du vill göra mer än 2 espresso i rad är inte Europiccola för dej, men gör du bara till dej själv är den kanon, förutsatt att man är beredd att lägga ner tid på att lära sej!
En fördel är att man direkt "känner" när det är nåt som är fel, en pumpmaskin kan spotta ur sig acceptabel espresso trots att man bommat lite på parametrarna, Europiccola talar om direkt om det är galet, du både känner det i spaken och ser det i koppen
 

JC

Member
Tack, theseal och marran för tipsen, Kanske ska pröva mig på att hitta en La pavoni på blocket och se hur det känns, det vore kul att lära sig en manuellmsakin, och ju fler maskiner man har desto lyckligare måste man ju bli =)
/jc
 

leidner

Active member
Jag har en La Pavoni Europiccola (modell 1990). Den fungerar fortfarande super. Bristerna jag tycker den har är
Liten vattenmängd, du måste släppa ut allt tryck innan du kan fylla på nytt vatten.
Svårhanterad, du styr allt. Du måste ha rätt mängd kaffe, rätt malningsgrad och rätt tryck med armen. Annars blir det blask alt råolja när du hänger med hela din kropstyngd på maskinen.
Men när man väl kan hantera den är det ett underbart trevligt hantverk att göra en espresso på den.
 

marran

Well-known member
JC: Så sant som det är sagt, man kan nog inte få för många maskiner, och en Pavoni kostar ju kaffepengar på blocket, så kör hårt!

(jag är lite sugen på att köpa en till och bocka en ny bas åt dom, så har jag helt plötsligt en tvågruppare :p )
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp