Stockholm Sveriges bästa kaffe i Järna?!

MatsZ

Active member
Har ni provat nystartade café Åsgatan 2 i Järna (alldeles intill pendeltågsstationen)? Här har jag druckit det hittills bästa kaffet i Sverige - står sig magnifik(a)t även mot Sosta m fl. Unge Robin står bakom sin la Marzocco-maskin och musicerar med största omsorg. Kaffe i egna blandningar från Johan & Nyström. Mjölk från Nibble gårdsmejeri. Därtill varierande utbud av t ex superläckra crême carameller på Tahiti-vanilj. Väl värt en (pendel?-)resa!:lol:
 

kaleii

Well-known member
Har ni provat nystartade café™ Åsgatan© 2 i Järna™ (alldeles intill pendeltågsstationen©)? Här har jag druckit det hittills bästa kaffet i Sverige™ - står sig magnifik(a)t även mot Sosta™ m fl. Unge Robin™ står bakom sin la Marzocco©-maskin och musicerar med största omsorg. Kaffe i egna blandningar från Johan & Nyström©. Mjölk från Nibble™ gårdsmejeri©. Därtill varierande utbud av t ex superläckra crême carameller på Tahiti™-vanilj. Väl värt en (pendel?-)resa!

Fixat.

För det här är väl ändå reklam?
 

Molarin

Well-known member
Åter igen har ni dissat ett ställe där ni inte satt er fot. Skämmes ta mig fan! Åk dit istället och ta en kopp. Sedan kan ni skriva om det här.

MatsZ, jag ber om ursäkt å mina stinna medlemmars vägnar och ser fram emot fortsatta recensioner av Sveriges caféer och kaffebarer. Du verkar ju ha besökt en hel del.
 

MatsZ

Active member
Det var verkligen misstänksamma kaffeentusiaster! Om ni verkligen vill veta är jag violinist (alltså långt ifrån kaffebranschen) och känner inte ens ägarna, annat än nu efter massor av fantastiska koppar! Tack Molarin för ursäkten!
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Du har min ursäkt! Jag censurerar mitt inlägg ovan också...

Det är ibland lätt att dra förutfattade meningar om någon vars första inlägg promotar någon/något. Jag dissade absolut inte stället... Jag hade ingen aning om det som Molarin skriver ovan då du bara skrivit ett inlägg då jag gick igång... Misstänkt ja, men inte skyldig per automatik. Hoppas att detta bedrövliga välkomnande inte skrämmer bort dig helt. Välkommen hit!
 

MatsZ

Active member
Accepterar ursäkten! Förstår att det såg misstänkt ut med detta inlägg som mitt första bidrag i den elektroniska kaffeakademien. Tröstade mig med en kopp kaffe på - gissa var...
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Gott, då är vi vänner igen!

@Molain: Ett förtydligande. Jag tror ingen hade någon som helst synpunkt på cafét, kaffet eller så. Kritiken var att inlägget luktade så mycket förtäckt reklam det bara går (utan att det var fallet). Det var sättet som det kom fram på, någon som aldrig förut skrivit något höjer ett ställe till skyarna. Det ÄR misstänkt... Sedan skriver du att MatZ verkar ha besökt en hel del ställen, vilket är information som uppenbarligen inte finns att söka inom forumet för oss andra... Ur det perspektivet är "Skämmes ta me fan!" overkill, även om du har rätt.
 

Zalve

Well-known member
Jag tycker det är helt rätt i vad Molarin skriver.

2 stammisar sågar en ny medlems första inlägg. För att det "doftar" reklam.
Visst, jag kan hålla med om det, men att döma SÅ snabbt.
Bättre kan vi.
 

kaleii

Well-known member
Vad bra att det inte var reklam. Men med tanke på att det inte precis är unikt att sånt sker så tycker jag ändå att man ska delta i diskussioner innan man kommer med en recension. På så sätt lär man sig folks referensramar. Uttalanden som "Sveriges bästa kaffe" sätter ju en viss ribba, och då vill man gärna veta lite mer vem det är som sitter och knappar på tangenterna.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Idag tog jag omvägen förbi Järna för att dricka gott kaffe... men men. Av någon anledning hade café Åsgatan 2 stängt under ett par dagar. Intrycket jag fick utifrån var dock positivt. En liten trevlig lokal, lite ensamt i ett hus jämte tågstationen. Ska definitivt göra ett nytt besök nästa gång jag kör på E4:an. Nu blev det bryggkaffe på termos efter pastasalladen hos delikatessbutiken istället.
 

Leonard

Active member
Är ny här bland alla kaffeälskare och blev mäkta glad när jag såg vad MatsZ hade skrivit om Åsgatan 2! Det är relativt nyöppnat, men har hunnit sitta där en hel del. Har även praktiserat där en dag för att lära mig mer om baristakonsten, och då såg jag vilken perfektionist Robin är. Flushen, pf:en, ångvisparen allt är viktigt. Har flyttat till Stockholm nu så det var ett tag sedan jag var där, men längtar till espresson med perfekt creama och cappun med perfekt skum. Om ni åker förbi, testa gärna ingefär-citrongräs-teet, väldigt god eftersmak.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Efter mitt feltajmade besök i november gjorde jag ett nytt försök veckan senare. Denna gång blev jag bemött av en seriös och väldigt trevlig barista som serverade mig två goda koppar espresso. Extra kul var att han också körde med Järnamjölk vilket ger en liten lokal touch.

Ett litet mysigt och trevligt kafé med höga ambitioner! Besök om ni har vägarna förbi.
 

Leonard

Active member
Åkte förbi här igen för ett par dagar sedan. Då stod inte Robin där bakom kaffemaskinen utan Björn Vasseur från Mistral (som nu är nedlagt)! Han sa att han jobbade lite extra där. Roligt att se.
 

Hopdemon

Active member
Var där förra veckan.
De hade just fått en egen blandning från J&N. Den består av av Rwanda Gatsinga, Sumatra Gayo Mountain och 5% Esmeralda!, om jag inte missförtått något. Jag köpte med migen påse och skojade om huruvida man kunde se på bönorna vilka som var Esmeralda så att man kunde sortera ut dem, men det var svårt.
Smakade utmärkt både med Järna-mjölk och som ren espresso. Både lite nötter, fin bärfrukt och ett lätt blommigt citrusstänk i doften. Trvligt ställe med trevlig barista och gott kaffe.
Lämpligt rastställe för mig som ofta är på väg mellan Stockholm och Nyköping.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp