Stockholm Sveriges bästa kaffe i Järna?!

MatsZ

Active member
Har testat blandningen. Tycker att den är utmärkt. En välbalanserad syrlighet. Men bäst när Robin själv står bakom disken.
 
Hopdemon: Måste bara få rätta dig lite. Det är 4 bönor i blandningen, inte två :) Dom du nämnt är dock rätt. Så allt som allt är det Sumattra Gayo Mountain - Indonesien, Gatsinga - Rawanda, Harrar Longberry - Etiopen & Parcienda La Esmeralda - Panama? Ser inte vad de står! :D
Lovade Robin att rätta dig haha Förhoppningsvis fick jag de där rätt nu hehe..

Hur som.. har varit där några ggr nu. Jobbar där nere i krokarna lite då och då. Och Robin är duktig på det han gör. Mycket bättre än mååånga kaffeer man går till.
Gillar hans egna blandning med. Åsgatans Espresso heter den kort åh gott (Robin, läser du detta, så får du rätta mig om jag har fel).
Ganska mild böna och väldigt go som espresso. Jag personligen tycker den är lite klen till cappucino.
Väl värd att testa för er som inte smakat den.

Enda nackdelen är att ja inte får till min espresso hemma lika bra som han får :( De e dååligt!

Hmm.. ska faktiskt gå och ta mig en kopp "å" nu när jag tänker efter :D
 

Ignatius Riley

Well-known member
Var där som hastigast idag.
Vi var ute på en biltur och helt plötsligt passerade vi stället, så det var bara att vända tillbaka och parkera utanför.
Valde en dubbel espresso av deras egen blandning, mycket gott!
 

MatsZ

Active member
Provade Aricha Selection 9 hos Robin på Åsgatan 2. Vilken upplevelse! Sammetslen och komplex. (Han tar 24:- för en enkel, väl inget överpris...)
 

MatsZ

Active member
Dålig nyhet: Robin lägger av på Åsgatan - stor sorg för kaffefantasterna. Tack för alla underbara koppar!

God nyhet: Åsgatan tas över av nya personer med kaffeintresse och baristautbildning. Välkomna!
 

MatsZ

Active member
NEJ, jag är inte en av de nya på Åsgatan, misstänksamme Josef!
Vet inte när de öppnar, men borde bli efter helgen/helgerna.
 

peephole

Well-known member
Bor bara en liten bit ifrån Järna så kanske kan ta mig en tur dit nån dag med min far eller liknande och ta en kaffe :)
 

fredrikv

Member
Järnas bästa kaffe?

Kanske är det nu nya ägare.
Kanske har de Järnas bästa kaffe.
Det vet jag inte något om.

Kaffet smakade i alla fall utmärkt idag.
Det vet jag säket.

Latten med lokalt producerad (opastöriserad) mjölk var i krämigaste laget. Men smaken fyllig, rostad och mustig utan bittra bitoner passar mig utmärkt.

Chokladbollen hemgjort god. För smörig.
Lokalen liten, charmig, avskalad med närhet. Trevlig stämning.

Saknar mest:
Att stället inte går att hitta varken på Gula Sidorna eller Hitta.

Summa summarum:
Andra aspiranter på titeln "Järnas bästa kaffe" har en värdig motståndare i Åsgatan 2.
 

Jay

Well-known member
Intressant! Järna har ju inte varit någon världsmetropol vad gäller kaffe (jag förgiftades av bryggkaffe där i början av 90-talet och återhämtade mig inte förrän tio år senare).
Nyfiken fråga; vad är Nibble Gårdsmejeri mjölk, och vart köper man det i Stockholmstrakten?
 

MatsZ

Active member
Järna-mjölken tillverkas av Järna Mejeri, allt går att läsa här: www.jarnamejeri.com

Där kan du även se deras återförsäljare. Fast Cajsa Warg finns inte med, även om jag själv har sett mjölken där!
 

Jay

Well-known member
Har de alltså sin egen "custom blend" från J&N, eller har jag förstått det hela fel?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,654
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp