Behmor rostaren

Lassekongo

www.gokaffe.se
2009 är nog en rimlig gissning....
Men det ska bli intressant att se de kommande testerna och omdömena av den nu när den kommer ut till konsument. Hoppas att den levererar.

(Och nej, detta inlägg var inte på något sätt att avsiktligt irritera dig Yirgacheffe :))
 

Yirgacheffe

Well-known member
Saxat från Coffeegeek:
"Over 8 years ago I sat in my kitchen drinking a cup of swill, looked over at a toaster oven and thought there has to be a better way for people to enjoy a great cup of coffee. That June 1999 morning I went into my office and sat down to begin what turned out to be a momentous undertaking. It has been an interesting journey that at times seemed to be far beyond my abilities for what was required to see it through, but it was. One reason and a main one for it being possible was because of my wife, Kerry. She allowed me to follow a dream and pursue it with passion...

Today I'm thrilled to say Behmor 1600s are shipping to the approved distributors. Each distribuotr should have roasters on their shelves early next week."

Fortsätt ligga på honom Lassekongo, så att vi inte är framme vid 2015 innan den är klar för leverans:)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag fick min Behmor natten till idag!
På riktigt. :cool:

























När jag drömde. Det är faktiskt sant, jag minns att jag var förvånad när jag fick den, jag hade visst glömt att jag hade beställt en.

Sedan blev jag grymt besviken på den, det var en plastbur med en rostfri rostningskammare i. Jag minns solklart att plastburen var rätt ranglig. "Ska det inte finnas väggar, den ska ju se ut som en micro?", och då hittade jag väggarna, de var av guleloxerad tunnplåt som man skulle sätta ihop runt plastburen.

Helt crazy. Den rostade bra (jag körde en omgång i drömmen) men det blåste som f-n när den skulle kyla bönorna (jag hade inte satt dit väggarna, så vad kunde man förvänta sig egntligen).

MEN det jag var mest besviken över, minns jag också tydligt, var skåpet. Det följde ju med ett helt underskåp till rostaren. Men den begagnad, från typ ett välanvänd verkstad/förråd. Full med repor och hack efter knivar (helt sjukt). :huh:

Jag minns inte om jag skickade tillbaka Behmor-rostaren, men jag minns att jag satt och tittade på plastburen (som dessutom hade lite olika färger på luckan och de olika väggarna) och på det väldigt slitna underskåpet och tänkte "De borde ha sagt till att man får ett begagnat skåp! Det ska ju vara nytt när man köper nya grejer!".:lol:

Vad ovanstående historia säger om mitt sinnestillstånd vete f-n, men sant är det. Nu ska jag gå och ta mig en dubbel espresso!:cool:
 

Yirgacheffe

Well-known member
Läste på kaffee-netz att en snubbe där talat med Joe och att om ungefär ett halvår så skulle de första 230Voltarna dyka upp:)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Intressant information! Jag mailade i början av november med frågor relevanta för en sverigeintroduktion men jag har fortfarande inte fått något svar av honom.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Så tänkte jag med så därför låter jag honom "hållas" tillsvidare. Svar kommer nog tids nog, däremot är min tyska dålig så jag hittade inte inlägget du referererar till (eller så gjorde jag det trots att alla mina tyskakunskaper kommer från att lyssna på Rammstein). Skulle man kunna tänka sig en direktlänk?
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Tackar Yirga! Trevlig läsning, typ, Rammsteintyska är ju lite speciell och framförallt kanske inte helt komplett... Ordförrådet kan väl inte heller anklagas för att vara "vanligt"..

Gott! Med lite tur kanske det finns att köpa Behmor rostare till våren/sommaren i Sverige.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det finns en hel del godsaker att läsa om Behmor på Sweetmarias: http://www.sweetmarias.com/prod.behmor.shtml

Scrolla ner en bit på den sidan och man kan klicka på:
1. Features, Purchase
2. Using the Behmor
3. Roast Quality/ Roast Curves
4. Maintenance, Longevity
5. Summary


Lite förvånande är den extrema oron för mörkrostat kaffe?

It is crucial that you stay near the Behmor during the roast cycle to closely monitor the progression of your roast and be ready to hit the cool button if you hear second crack begin--the roaster can only go 20 seconds into second crack safely, after that fire is imminent!

The manual is explicit on dark roasting - and advises you to stop the roast 20 seconds into second crack. Roasting beyond ten seconds into second crack voids your warranty.:

Jag vet iofs inte hur långt in i 2:a crack jag brukar rosta... men att garantin skulle upphöra efter tio sekunder och en brand utbryta efter tjugo sekunder låter definitivt våldsammare än vad Genecafén är...:huh:
 

Yirgacheffe

Well-known member
Tänker också att Amerikat med sitt fiffiga stäm-allt-och-alla-system är en ganska god garant för att mitt kök inte kommer fjuttas på denna eminenta microlookalike. Kanske snarare så att det just på grund av detta som det omnämns i manualen?
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp