Behmor rostaren

koffej

Well-known member
Har precis köpt en begagnad Behmor och provat och rosta några ggr i den (P2 och P3) , men får inte ut alla smaker som kaffet ska ha enligt SM. Rostade 250g idag på P2(14min) och öppnade dörren efter första cracken så det blev ca 3.30-4min tills jag kylde bönorna manuellt, får se hur den blir om ett par dar. Är det någon som har några tips på hur jag ska få fram smakerna när jag rostar?
 
Senast ändrad:

bauta

Well-known member
Jag väcker lite liv i denna tråd. En beg Behmor 1600 på ingång.
Nån i Stockholm som har tips om inhandling av bönor i butik?
 

Alfredo

Well-known member
Är det någon som har laborerat med spänningsjusteringen som ett sätt att finjustera rost-tiderna i så fall med vilket resultat?
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
faktiskt inte enns tänktt på det..

men om jag förstått det rätt,
räcker det med en längre eller kortare sladd för att påverka resultat.

Jag skulle nog be Joe om råd..
Det är snabb och bra service.

Jag fick ny trumma på 5 dagar efter min gått sönder,
och då bad jag bara om adress till ett företag som sålde reservdelar. :D

http://behmor.com/customer-support.php
 

Alfredo

Well-known member
Det där med grendosor och sladdlängder är inget vi behöver tänka på. Med 110V och underdimensionerade kabelareor kan det vara mer av ett problem.
 

BengtL

Active member
Frågan är väl mer om man initialt ställer in Behmor'en på 220, 230 eller 240 Volt.

Själv har jag ställt in min på 230 Volt och använder följande spec
1/4 = 100 g
1/2 = 200 g
1 = 400 g

Funkar bra för mig!

/Bengt
 

Gholam

Well-known member
Jag tycker att för batchvikter över 250g har Behmoren svårt att leverera. Det blir bara ett tråkigt och stumt smak på bönorna om ni förstår vad jag menar...
 

bauta

Well-known member
Själv väljer jag vikten snäppet över aktuell vikt, för att kunna komma till 2C. Annars går rostningen inte riktigt färdigt trots max adderad tid.
Men det kanske beror på min spänningsinställning?

Sen har jag inte blivit klok på vad A, B, C, D eg tillför?
 

Alfredo

Well-known member
A, B, C, D är väl bara preset-tider.
Jag kör i stort sett alltid 1 pound men underdoserar kaffet till 300-350 gram för att komma långt nog.

Lite därför jag funderade på om jag genom att lura maskinen att den får 220V får en "hetare" rostprofil och kan köra lite större bönmängd.
 

zix

Well-known member
Ja, du kan lura den att rosta "hetare" genom att ställa in lägre volt. Jag körde min länge på 240 men har sänkt till 230. Det passar mig bättre, jag kan använda P2-läget ("espressoprofilen"). 230V, 1lb, P2, plussa på till max rosttid. 300g bönor. Det blir runt 23 min. Då brukar den hinna komma lagom till andra crack med mellan 1 och 7 minuter till godo. Man vill inte hamna i det läget att bönorna inte är färdiga när rosttiden har gått ut och kylningen går igång, det blir en massa besvär att försöka få ut bönorna ut den heta rosten och få in dem i nåt annat innan bönorna svalnar isåfall...
 

Alfredo

Well-known member
Har ett tips om bönorna inte är klara men tiden är på väg att rinna ut. Genom att trycka på off och låta bönorna ligga i varm men avstängd rost kan man få lite extra. Tiden ska nog hållas kort dock eftersom trumman står stilla och lämnar vissa bönor närmre elementet. För att avsluta det hela kör man kylningsprogrammet efteråt.
 

BengtL

Active member
Jag har inga problem att rosta till 2C när jag ställt in min Behmor på 220 Volt. Brukar räcka med B-läget, numera

/Bengt
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp