Behmor rostaren

Lassekongo

www.gokaffe.se
Då jag letar rostaralternativ till Gene Café som vissa av er känner till (den kan man inte sälja pga att man som säljare blir helt ignorerad och lämnad i sticket så fort det är något som inte rör beställningar av fler rostare... ja, jag är otroligt besviken och sur på dem:mad:) tänkte jag bara meddela att Joe Behm, Mr Behmor, kommit med mer information om sin rostare, Behmor 1600.

I USA kommer den preliminärt ut "innan barnen sätter på sig sina Halloweenmasker" (min översättning) till det rekommenderade priset $399. Det står dock varje säljare fritt att bestämma pris och ev paketpris med bönor osv. Lite besviken på priset kan man vara då förhandssnacket sa att den skulle landa på max $299, men å andra sidan är kanske inte $399 särskilt mycket för denna rostare som verkar vara hyffsat kompetent.

Jag mailade tidigare med Joe angående rostare för den europeiska marknaden och då var planen att diskutera med tillverkaren (många olika kontakter och voltantal i EU) för att hitta en smidig lösning. Jag skulle höra av mig under november igen för mer information. Prio ett var att (efter 8 år) få ut rostare för den amerikanska marknaden först.

Med lite tur kanske vi får en ny rostare på banan nästa år...
 

Yirgacheffe

Well-known member
Ahh, Mr Kongo you make my day!
Skriv genast upp mig på en förhandsbokning. Tror att detta är maskinen vi alla väntat på.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Jag ska göra mitt bästa för att få hem dem till ett konkurrentkraftigt pris! Men med tanke på att inte ens USA-versionen finns ute på marknaden än känns det för tidigt med att ta upp förhandsbokningar, egentligen... Men visst, det är roligt att det finns ett intresse för då anstränger man ju sig för att ta hem dem...

Jag lovar att uppdatera den här tråden vartefter jag vet mer.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Kanske ska komplettera med lite snabbinfo om rostaren:
  • Den knäcker alla hemrostare vad det gäller bönkapacitet. Behmor tar ett halvt kg (1 pound)!
  • Den har riktig rökgasrening, rostar man mörkt luktar det dock. Inget på marknaden kan mäta sig med detta. Det ska gå att rosta i köket utan problem med rök. (Hög WAF alltså, Wife Acceptance Factor)
  • Det är en espressorostare, men kanske att den kan rosta (snabbt) för press-/bryggkaffe också ifall man väljer varmaste rostningsprofilen och inte maxmängd bönor. Detta måste dock verifieras först, står inget/lite om det på webben (vad jag sett åtminstone, någon?)
  • Den har 5 olika rostningsprofiler för kaffenörden. Går att ändra tiden on-the-fly. (Verkar dock vara effektprofiler och inte riktiga temperaturberoendeprofiler)
Kylningen är det enda som t ex Hot Top slår den på då den kyler i samma kammare som den rostar i à la Gene Café. Dock verkar kylningen vara snabbare/effektivare än Gene Cafés.

Joe Behm:s sida: www.behmor.com
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag tror att det blir svårt att bedöma rostningsgraden.

- Röken filtreras/minimeras (gör det svårt att bedöma beroende på röken).
- Lampan ser ut att vara pissgul (kan vara bilderna, lampan kanske går att byta ut).
- Bönorna hamnar långt bort. Det är ett glas med ett metallnät på, efter en bit är det sedan gallret från bönbehållaren, innan man kommer fram till bönorna. (jämfört med Genecafén där bönorna ligger tryckta mot glaset, 3cm från ansiktet om man så vill).

Men intressant är det, skumt att de låter bönorna vara så långt bort bara. Och att man måste öppna luckan på ugnen för att kyla bönorna (blir det inte skal som trillar/blåser ut då?)

:cool:
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Jag tror att det blir svårt att bedöma rostningsgraden.

- Röken filtreras/minimeras (gör det svårt att bedöma beroende på röken).
- Lampan ser ut att vara pissgul (kan vara bilderna, lampan kanske går att byta ut).
- Bönorna hamnar långt bort. Det är ett glas med ett metallnät på, efter en bit är det sedan gallret från bönbehållaren, innan man kommer fram till bönorna. (jämfört med Genecafén där bönorna ligger tryckta mot glaset, 3cm från ansiktet om man så vill).

Men intressant är det, skumt att de låter bönorna vara så långt bort bara. Och att man måste öppna luckan på ugnen för att kyla bönorna (blir det inte skal som trillar/blåser ut då?)

:cool:

Lampan ska vara bytt mot en vit är det sagt.
Man behöver INTE öppna luckan för att kyla, rostaren är automatiskt. Nåja, lika automatisk som många hemrostar då, dvs de mår bäst av att man avbryter rostningen manuellt. Sedan kan man även i Behmors fall ta ur bönorna och kyla manuellt precis som i fallet med Gene Café. Jag gissar dock att Behmor kyler effektivare än Gene Cafén.
Visst, bönorna kommer du inte lika nära för att se dem som i fallet med Gene Café, men jag tror att det absolut går bra att se rostningsgraden.
(Visst det kan hända att jag gått och blivit partisk, för Gene Café vill jag inte ens befatta mig med en lång tång ens en gång...)

Det är mycket tro och lite vetande här, men det är ju bara att invänta feedback från köpare i USA eller invänta och testa själv då den kommer till sverige.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har läst om den tidigare och då har det sagts att luckan ska öppnas om man vill kyla ner bönorna snabbt. Citat från Coffeegeek:

On cooldown. Okay - we saw it in action, with the front open. I didn't time it personally. Joe said he stopped it after 5 mins, and we all touched the beans, and they were barely above ambient temperatures. Good stuff! But that said, the beans were a very light roast.

Men det är ju från tiden innan den var helt färdigutvecklad (tror jag), de kanske har lagt till med mer fläktar? Det visar sig när den väl är klar för leverans.

:coffee:
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Joe skrev att de förbättrat några av de ingående komponenterna i sista stund vilket föranlett 5 v försening men den förseningen skulle enl honom uppvägas av förbättringen. Hoppas att det vekligen är så och inte något förbilligande...

Bara ett förtydligande, jag säger inte emot att man antagligen bör öppna luckan för en snabbare kylning. Bara att man inte måste det för att kyla.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Precis som att man inte måste hälla ut bönorna på en Genecafé för att kyla dem. Men man bör göra det för att underlätta stoppandet i tid (tycker jag), på Genen alltså.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Ett litet citat:
Cooling, of course is the final detail that everyone wants to know about in regard to the Behmore roaster. It for sure cools faster than a Gene Roaster, but not as fast as a Hottop when left to its own cool cycle. The simple trick however is to let the smoke suppressor do its job for a short time then crack the door open and whoosh, cooling time drops rapidly.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
@KG: Me like! Precis så resonerar jag också ang stopp och kylning på min Gene. Samma förhållningssätt gäller för Behmor.

@Yirga: Bra citat! Så slipper man antagligen både rök och onödigt lång avkylningsstid.
 

niad

Well-known member
Jag köpte ju den enklaste modellen av HotTopen från England. Det är ju samma maskin allihopa bara med olika möjligheter till styrning/inställning...

Jag kan bara säga att jag varit supernöjd med den. Den tar förvisso inte mer än 250gram men det går fint att rosta back to back så du kör ett halvkílo på ca. 45 minuter allt som allt. Det är klart gångbart med min förbrukning.

Det är lätt att fylla på, det är lätt att tömma ur och du kontrollerar detta helt själv vad gäller tid och så. Det är bara tre saker att diska av efter rostning normal om det inte är dax för storrengöring och då blir det lite mer jobb men det är inget man gör ens varje månad.

Man har full kontroll under rostning då bönorna bokstavligen passerar glaset med bara en millimeters mellanrum. Du ser precis när bönorna börjar svettas och de får en fullkomlig blandning under rostningen så man får en jämn och fin rostning.

Kylningen är som sagt suverän och även hanteringen, åtkomsten av rostade bönor när man vill tappa upp dem på påse...

Vet inte om du kan köra med HotTopen men den verkar vara pålitlig såvitt jag upplevt i alla fall och något i hästväg lättanvänd med bra resultat.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Asså jag är sugen på att plocka hem Hot Topen det är jag, och jag tror att det är en kanonrostare precis som du beskriver den.

Men ingen sund människa skulle handla då det inpris (observera att det är utan moms) jag fått av tillverkaren ( "D" versionen €500 + frakt och minimiorder minst 60 st!) ligger ganska mycket högre än vad jag sett man kan köpa den för (inkl moms) på andra ställen i europa. Sedan ifall vi lägger på tull och 25% moms blir det bara löjligt även ifall vi skulle nettosälja den. Jag har förvisso inte pressat tillverkaren på detta. Jag tror också att man skulle kunna få köpa färre än 60 men då skulle priset bli högre förståss. (För en "P" ville de ha €1200 inkl frakt...)
Länk till Hot Top: http://www.hottopusa.com/

Men skulle ett intresse finnas för den så kan jag naturligtvis ta och kolla upp det igen. Säg till i tråden eller PM:a mig så jag vet ifall intresse för Hot Topen finns eller ej.

Men med tanke på priset för Hot Top så känns spontant Behmor mer prisvärd. $399 i utpris i staterna borde kanske motsvara, med tull och moms, ca 3500-4000 kr här i sverige.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Fick mail från Joe Behm i dagarna. De första serieproducerade (110 V versioner endast, finns bara planer på 220-240 V versioner ännu) rostarna har lämnat fabriken i Kina och är på väg med båt till staterna...
 

Chilhuacle

Well-known member
Fick mail från Joe Behm i dagarna. De första serieproducerade (110 V versioner endast, finns bara planer på 220-240 V versioner ännu) rostarna har lämnat fabriken i Kina och är på väg med båt till staterna...

:) Då får vi förhoppningsvis snart se lite flera recensioner på webben.

:( Antar att det tar sin tid innan vi får se maskinerna här..
nåväl, antar att jag får mera tid att spara ihop till en.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Behmor rör på sig, i staterna vill säga. Vi får nog vänta en bra stund på en version för europa, jag kommer att kontakta honom angående detta men det får bli lite längre fram då det lagt sig med introduktionen i staterna. Fick nyss ett mail där Joe skriver, (Kerry är hans fru/sambo):
"Today I'm thrilled to say Behmor 1600s are shipping to the approved distributors.
Each distribuotr should have roasters on their shelves early next week.

Kerry and I would like to thank each and everyone of you for your patience and for
wanting to be apart of this journey. We look forward to what lies ahead."
 

Yirgacheffe

Well-known member
Behmor rör på sig, i staterna vill säga. Vi får nog vänta en bra stund på en version för europa,

Gillar inte när du skriver sådär Kongo. Varje gång den här tråden är aktuell lyckas jag inbilla mig själv att den snart dyker upp, för att genast bli nedslagen och deprimerad. Hela helgen är förstörd och min lilla iRoast kommer få stå där och skämmas över sitt bleka resultat.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Den ska anpassas till vårat elnät, det ska fås godkännanden i elsäkerhet, osv. (antar jag).

Jag skulle bli förvånad om den fanns i butikerna i europa före 2009.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp