Är det lönt att köpa begagnad espressomaskin?

Martin_Blomberg

Well-known member
Jag har kollat runt lite på blocket och websajter som säljer begagnat restaurangutrustning. Främst sådana som jag är intresserade av (halvprofessionella?) typexempel:
http://www.blocket.se/vi/13325045.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/12982227.htm?ca=11_s
Dessa maskiner har ju använts flitigt i cafeer och barer.

Jag utgår då från att det är en hel del saker som måste bytas och maskinen servas om man köper en begagnad?

Vad kostar en service samt säg att pumpen måste bytas på typmaskinerna ovan?

Även om det i annonsen står att maskinen nyligen har varit på service skall man i alla fall utgå från att det finns delar i den som behöver bytas men som nuvarande ägaren inte vill ta kostnaden för (typ därför han säljer den)?

Är det lönt att köpa en begagnad maskin av den typen eller bättre att satsa på ny med garanti direkt?

Vilka är era erfarenheter av att köpa begagnade espressomaskiner?
 

theseal

Kaffeterroristen
Till etablerade märken finns det förmodligen bra tillgång på reservdelar, framförallt internationellt. Min erfarenhet av firmor som servar espressomaskiner är mycket bra, dmo löser problemen och har bra nätverk för reservdelar.

Är maskinen sådär lagom patinerad så tycker jag det är skitfränt, och sen är väl priset ett helt annat än vad den hade som ny vilket gör att man ofta får en mycket kompetent maskin för sina slantar.

Sen är det väl lite som att köpa en beg bil, man vet aldrig vad som skall hända.

värt att tänka på är att många pro-maskiner kräver trefas och fast anslutning och förmodligen genererar GANSKA mycket värme med stora och dubbla kokare.

Själv sitter jag och dreglar över blocketanonser på store feta promaskiner och måste ta till ALL min sjävlkontroll för att inte kasta mig över telefonen.

Lycka till
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Lite vad jag är ute efter är ca kostnader för reparation och service vid köp av en begagnad maskin. Så jag inte köper en och den går sönder efter en månad och att fixa den går loss på många 1000-lappar.

Exempelvis om jag köper en begagnat bil så sätter jag av ca 25 000kr för oförutsedda reparationer(inom loppet av 2 år ).

Skall man köpa en kåk i Sthlm kan man sätta av ca 500 000 kr i kommande förbättringsåtgärder (renovering) och akutreparationer (dränering, radonfix, fuktskador etc).

Hur mycket pengar skall man sätta av om man köper en begagnat espressomaskin som har använts i bar/cafe?
 

arto

Well-known member
Ska man inte mecka med maskinen själv så kan jag tänka mig att det blir rätt dyrt (tusentals kronor) när någonting går sönder. Dessutom är det nog bra att ge maskinen en större service när du har köpt den, rejäl avkalkning och byta av spridarfilter och grupp-packningar. Helst borde man avkalka delarna (gruppen i delar, alla rör, kokardelar m.m.) i vattenbad. Allt sånt kan du göra själv, och det blir inte dyrt (om du har verktyg själv och slipper köpa nycklar m.m.).

Blir det t.ex. motorbyte på verkstan så kan jag tänka mig att det går lös på minst 5 tusen eller liknande.

Har inga specifika summor i huvudet.

Dvs, det blir inte dyrare än alla reservdelar om du tänker mecka med maskinen själv.

Det var nog det dom över mig skrev med, men nu blev det sagt en gång till.
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Om man får tag på en espressomaskin som har stått på ett cafe i säg 4 år med daglig användning.

Vilka delar är det som kommer att vara i behov av byte då?

Jag kan mecka själv och har rätt mycket verktyg så det är inget problem.
 

zix

Well-known member
Det är väldigt vanligt att maskinerna blir "igenbeckade", d.v.s. de behöver en rejäl avkalkning av alla ingående delar. Då kan du behöva plocka isär den helt och hållet, eftersom det är det i princip enda sättet att få ur all kalk ur alla krokar och vindlingar i alla rör. Detta kan innefatta att ta ur värmeelementet ur själva kokaren till exempel, och kanske till och med - om det går - skruva ur "botten" på den.
Det finns effektiva avkalkningsmedel att köpa, bland annat på reservdelsställena, Pac visade mig också ett vanligt avkalkningsmedel för kaffebryggare som säljs i livsmedelsaffärer, och visade sig funka jättefint. Starkt var det!
Har hört från samma källa att ultraljudstvätt också kan göra underverk med skitiga maskindelar.
Det gamla militära vapenrengörings-mantrat "ta isär, gör rent, fetta in, sätt ihop" passar bra även på espressomaskiner. Fast fettet är man sparsam med... kanske kan vi ersätta det med "gängtejpa"?
 

Pac

Maskindoktorn
Vårt nya "stridsrop";

"ta isär, gängtejpa, sätt ihop!"

Om man någon gång har meckat med en moppe eller bil är det mycket enkelt att mecka med en kaffemaskin. Den stora fördelen är att de inte rostar. Men, som Zix säger behöver de tas isär och tvättas rena. Det kan behövas något filter, något munstycke och någon ventil eller två men det brukar inte springa iväg allt för mycket rent ekonomiskt. Speciellt inte om man söker omkring på nätet lite.

Det finns några renoveringstrådar under hårdvara. Kolla lite på dem så får du grepp om vad det handlar om.

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=3493

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=3429
 

Pac

Maskindoktorn
Om man får tag på en espressomaskin som har stått på ett cafe i säg 4 år med daglig användning.

Vilka delar är det som kommer att vara i behov av byte då?

Jag kan mecka själv och har rätt mycket verktyg så det är inget problem.

Dusch sil, några packningar till gruppen och ett nytt portafilter. Förutom det får du nog räkna med att renovera ång- och vatten-ventilerna(skummning och tevatten...). Packningarna där kan vittra sönder fort beroende på vilket matrialval fabriken gjort.

Jag har tittat ner i och meckat med riktigt gamla maskiner. I princip är det samma delar som behöver bytas på dem. Men beroende på tillverkare så kan även kablaget och kontakdonen ha vittrat. En Espressomaskin kan bli riktigt varm på insidan. Om tillverkaren kör med felspecat kablage(75 graders kablage är billigare och enklare att få tag på än 95 eller 110 grader) slits det ut med tiden och kortsluter.

Så, om du ger dig in på att köpa en gammal maskin så kolla kablaget!


"Är det lönt att köpa en begagnad maskin av den typen eller bättre att satsa på ny med garanti direkt?"

Teknologinivån i espressmaskinerna är lika gammal som ångmaskinen. De bygger faktiskt på samma energibalans och har inga häftiga instabila regleringar som kan gå åt pipsvängen. Hållar man dem rena håller de hur länge som helst. Börjar det slamma/grotta igen gäller det att rengöra, rengöra och rengöra.

En aspekt man måste fundera på när man går i de tankarna du har Martin är hur du tänker använda maskinen. Café maskiner är byggda för att stå på. Det gör att många av dem är långsamma att komma igång. Det finns undantag. Den E-98 som Tobbe renoverat är helt temperaturstabil och redo för sreiöst kaffe på 10-15 minuter. Man kan få en aning om uppstartstiden om man tittar på kokarstorleken i förhållande till maxeffekten. Min SAB har 4L-kokare och 1800W element. Den tar ca 30-40 minuter för att riktigt stabilisera sig.
Tobbes E-98 har 2,5L kokare och ett 2200W element(har jag för mig...)
 

Tobbe_L

Well-known member
Nästan rätt 1900W

En sak man ska tänka på är att cafémaskiner oftast är lite större i yttermåtten än vad hemmamaskinerna är.
O så då fastvatten o avlopp anslutningar mm.
Annars är de som Pac skriver mer eller mindre byggda som stridsvagnar. De är konstruerade för att stå på hela dagarna.
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Följdfråga:
Vilka frågor skall man ställa säljaren för att få en hum om maskinens skick?
Eller är det några specifika punkter man kan titta efter på maskinen utan att behöva skruva isär den?

Hur ofta skall man förvänta sig att maskinen har blivit servad om den har stått i ett Cafe? Varje kvartal?`

Gärna tips på frågor man kan ställa (om maskinens skick) för att pruta på priset!
 

Pac

Maskindoktorn
Martin, vi tar en fika vet ja! :)

Du har inte vägarna förbi GBG?

Det händer att Cafeér har service kontrakt. De finns i olika omfattning. Jag har sett allt från rengöring och genomgång en gång i veckan till fullservice med nya duschsilar och portafilterpackningar två gånger per år.

Renligheten är jätteviktig. Utan den beckar maskinen snabbt igen. Struntar man i att backskölja och köra brygghuvudsrengöring kan en maskin bli tät i brygghuvudet på bara några månader om man beter sig riktigt klantigt.
Alla renoveringsobjekt jag släpat hem och skruvat med har varit täta med kaffeavlagringar under dusch-silen.

För att veta att du inte tar på dig allt för dyra renoveringsobjekt måste du veta att värmeelementet är helt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp