...tillbaka från Rom

niad

Well-known member
Nu är jag tillbaka från Rom och kan rapportera följande efter att ha besökt säkert ett dussin kaffebarer från små hål i väggen till stora ställen.

Ingen tampar med en riktig tamper, det närmaste man kommer är att dutta snabbt mot kvarnens tamper som alla har monterad. De kör "Italienskt" och mal alltså finare och bara jämnar till snabbt mot tampern på kvarnen"

Många kör extraktioner på ca. 15 sek men kaffet är supergott ändå förstås.

Alla har färdigmalet kaffe i kvarnens behållare och det är ett drag på spaken för enkel och två för dubbel som gäller. Man hör ibland hur de kör ned en stor malning i behållaren för nästa stund av beställningar.

Alla svinar järnet vid kvarnen och när de slår ur filtret, det är riktigt skitigt ofta och de slår HÅRT när de dunkar ur pucken. Vid maskinen är det dock alltid rent och fint.

Alla slår ur portafiltret och går direkt till kvarnen och fyller på, ingen torkar av filtret i förväg.

Filtret sitter alltid i med pucken kvar tills det är dags för en ny beställning.

Ingen flushar någonsin och kaffet är ibland något varmt men det är aldrig någon fara oftast får man en perfekt lagom varm kaffe.

Många har koppar ståendes nedsänkta i varmt vatten istället för att ha dem ovanpå maskinen, det är ofta bara cappucinokoppar som står på maskinen.

Jag såg ingen som hade en "fin" maskin som typ en La Marzocco. De kör med tre eller fyrgruppers Faema eller Wega som är brandade med ställets eller kaffesortens namn. De har en knapp att slå på och av med det är allt och kaffet är suveränt överallt man går.

Vi bodde i San Giovanni kvarteren någon kilometer från Colloseo, det var bra kvarter utan stök på kvällarna och nära city och även nära till Trastevere som jag gillar att gå i.

Jag fick chansen att se när de rostade kaffe på La Tazza D'oro, de har en Probatrost och killen som rostade hade järnkoll. Han tittade två gånger på provstickan och sedan tömde han rosten, han var knappt framme vid rosten innan.

Bästa koppen fick jag på en kvartersbar nere på gatan där vi bodde. Det var en supertrevlig gubbe som hade stället och det var verkligen rulle på serveringen. Han langade fram min beställning så snabbt så i efterhand undrade jag när han fyllt på filtret, jag hann inte med. Han hade en Faema som var rejält använd och som gick som tåget.

Jag skall se om jag kommer på mer att meddela och kanske kommer det ett par bilder om någon vill se.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Väldigt intressant. Jag ska försöka ta en sväng till Rom i höst eller i vår. Ladda gärna upp bilderna!
 

niad

Well-known member
Bilder från Rom, från vänster till höger.

Bakom disken på Tazza D'oro | Den trevlige ägaren till favoritbaren | Porta San Giovanni i kvällsljus | Circus Maximus var fylld med lampor som tyvärr inte var tända | Inne på Colloseum
 

Bilagor

  • IMG_3368.JPG
    IMG_3368.JPG
    66.6 KB · Visningar: 227
  • IMG_3430.JPG
    IMG_3430.JPG
    82.6 KB · Visningar: 209
  • IMG_3370.JPG
    IMG_3370.JPG
    50.1 KB · Visningar: 157
  • IMG_3410.JPG
    IMG_3410.JPG
    60.9 KB · Visningar: 125
  • colloseo.jpg
    colloseo.jpg
    44.9 KB · Visningar: 125

niad

Well-known member
Jag kom på ett par saker till...

Nästan på alla ställen där man beställer en kopp kaffe "un caffé" frågar de "caffé espresso?". Möjligen ser jag inte ut att gilla riktigt kaffe eller så gör de så med alla turister.

En kopp kostade oftast 0,70 Euro. En cappucino brukade ligga på ca. 1,20 Euro.

Vi köpte en kaffe och en cappucino och två stora grillade smörgåsar med rikligt med mozzarella och salami/skinka en morgon och fick betala knappt 4 Euro för allt. Det hade inte räckt till en macka på Statoil hemma. Gissa vilken macka som är godast och störst, den på Statoil eller den på baren i Rom.

Så fort man gick in genom dörren till en bar så fick man ett högljutt "buongiorno" till välkomsthälsning nästan överallt.
 

iZappa

Well-known member
Jag såg ingen som hade en "fin" maskin som typ en La Marzocco. De kör med tre eller fyrgruppers Faema eller Wega som är brandade med ställets eller kaffesortens namn.

Marzocco er ikke et lite firma som selger lite i Italia. Faema, Cimballi og Wega er ti ganger større.
 

mts

Well-known member
0.70 när man tar den i baren ja, sätt dig och se turistig ut så kostar den genast 2.50 :)

Bästa espresson jag druckit i Rom ligger ungefär mittemot fontana di trevi, det ska enligt utsago vara världens bästa espresso, lagom subjektivt, men som med allt annat i rom gäller det att gå till de ställen där italienarna sitter, inte turisterna.

Illy-cafét vid piazza Santamaria är iofs halvskapligt, fullt med folk och högt tempo från morgon till kväll. :)
 

Bilagor

  • Roma jan-07 128.JPG
    Roma jan-07 128.JPG
    35.8 KB · Visningar: 76

lupoo

Well-known member
Tack för denna rapport. Visst blir man sugen på att dra iväg och gå runt på café i Italien.

Men jag kan inte låta bli att göra tankeexperimentet att vi befinner oss i låt oss säga Grums och går i på det lokala fiket beställer en enkel espresso och får se följande:

Ingen tampar med en riktig tamper, det närmaste man kommer är att dutta snabbt mot kvarnens tamper som alla har monterad. De kör "Italienskt" och mal alltså finare och bara jämnar till snabbt mot tampern på kvarnen"

Kör extraktioner på ca. 15 sek.

Har färdigmalet kaffe i kvarnens behållare och det är ett drag på spaken för enkel och två för dubbel som gäller. Man hör ibland hur de kör ned en stor malning i behållaren för nästa stund av beställningar.

Alla svinar järnet vid kvarnen och när de slår ur filtret, det är riktigt skitigt ofta och de slår HÅRT när de dunkar ur pucken. Vid maskinen är det dock alltid rent och fint.

Slår ur portafiltret och går direkt till kvarnen och fyller på, ingen torkar av filtret i förväg.

Filtret sitter alltid i med pucken kvar tills det är dags för en ny beställning.

Ingen flushar någonsin.

Enligt den vanliga "listan" så finns det en hel del fel men skulle man när kaffet står på disken och man har smakat kunna säga att "Det var ett gott kaffe".

Vart vill jag komma? Jo att vi kanske letar fel och brister och kanske inte ger kaffet i koppen den chans som det rimligen bör ha. Skulle inte kaffet i Grums kunna smaka lika bra som de i Rom? Jag vet inte:unsure:.
 

desloratadin

Active member
Nästan på alla ställen där man beställer en kopp kaffe "un caffé" frågar de "caffé espresso?". Möjligen ser jag inte ut att gilla riktigt kaffe eller så gör de så med alla turister.

Den fick jag också höra ett flertal gånger. Tror de kör den med turister, då det säkert finns alltför många som förväntar sig något i stil med en amerikansk blaskkaffe.

Jag spenderade 2 veckor i Italien i juli och var otroligt nöjd med hela vistelsen, kaffet helt klart inkluderat. Fick dock årets värsta restaurang/bar/caféupplevelse i Rom en dag. Var på jakt efter ett ställe att äta frukost och dricka en morgoncappu, men det var otroligt hett och vi hittade just den här dagen inget ställe där det fanns något annat ätbart att köpa än croissants. Pojkvännen ville ha nått mer mättande så efter en stunds promenerande hittade vi ett litet ställe som såg rätt trist ut, men iaf hade trekantsmackor kanske kunde vara acceptabla.

Jag beställde en cappuccino, vi tog två trekantsmackor och en stor flaska vatten. Baristan ignorerade oss totalt, men började iaf langa upp mackor på en tallrik. Vid det här laget hade vi vandrat runt ett tag och letat och var trötta (hade ju inget koffein i mig än) och hungriga. Jag betalade och vi fick våra saker och gick och satte oss vid ett bord. Tog en klunk av cappuccinon. Kom knappt igenom skummet, som inte bara var som ett lock ovanpå, det var mer som en svamp än skumm i konsistens. USCH! Själva kaffet smakade inget annat än sur mjölk, och mackorna som vi trott var skinka och mozzarella på, visade sig bestå av mest bröd och majonäs. :angry:

Vi bara reste på oss och gick. När vi kommit några kvarter bort insåg jag att jag dessutom fått betala ungefär 5€ mer än vad det borde ha kostat enligt deras priser, som var höga redan från början. :mad: Jag hade dock inte fått behålla kvittot, vilket kassörskan slängde, så det var ingen idé att gå tillbaka och klaga, ens om vi hade orkat.

Vi gick två kvarter till, svängde in på en vin/kaffebar och tog oss en andra frukost. Det var den godaste frukosten vi åt under hela resan och vi betalade 1/3 av vad den första den dagen kostade, så sagan slutar lyckligt ändå. :)
 

kaleii

Well-known member
Vi bara reste på oss och gick. När vi kommit några kvarter bort insåg jag att jag dessutom fått betala ungefär 5€ mer än vad det borde ha kostat enligt deras priser, som var höga redan från början. :mad: Jag hade dock inte fått behålla kvittot, vilket kassörskan slängde, så det var ingen idé att gå tillbaka och klaga, ens om vi hade orkat.

Är du säker på att det inte var en kuvertavgift (coperto) på 2,5 euro per person? När man sitter ned och äter/dricker så är de väldigt duktiga på att ta ut den avgiften. Ibland kan de även ha helt andra priser när man sitter ned än de som står på tavlan, som då är barpriser.

Nu var ju ni visserligen på flera ställen i Italien, så ni kanske har benkoll, men jag vet att jag åkte på den niten flera gånger när jag var i Rom.

Niad: Härliga bilder. Jag blir grymt sugen på att åka tillbaka :)
 

ts

Well-known member
[...]

Enligt den vanliga "listan" så finns det en hel del fel men skulle man när kaffet står på disken och man har smakat kunna säga att "Det var ett gott kaffe".

Vart vill jag komma? Jo att vi kanske letar fel och brister och kanske inte ger kaffet i koppen den chans som det rimligen bör ha. Skulle inte kaffet i Grums kunna smaka lika bra som de i Rom? Jag vet inte:unsure:.

Skillnaden mot Grums är att de antagligen inte har tillräckligt många kunder för att kunna köra slut på ett stort lass färdigmalet tillräckligt snabbt, och att de kunder de har inte kan skilja en dålig espresso från en bra.
 

niad

Well-known member
Självklart är det så att många av de sätt att jobba vid maskin och kvarn som jag såg i Rom är möjliga just för de har sån mängd av beställningar.

Det blir både möjligt och säket också tvunget att skära ned på tid för att t.ex. slå ur pucken mellan beställningar, mala för varje beställning och att torka ur filtret m.m.

Skulle man göra så här hemma på ställen där man får en beställning med långa mellanrum så skulle det inte fungera lika bra antar jag.
 

doppio

Well-known member
När jag var i Rom stötte jag på ett ställe vid Piazza del Popolo som hade den dyraste espresson jag sett någonsin, fast jag beställde inget där. Även om jag var lite sugen på vad man skulle fått för €8.5

1547011710_d70096dd20_o.jpg
 

niad

Well-known member
När du är i de kvarteren så förstår jag att det kan vara såna priser. Det är väl en kombination av turistfälla och ROMs variant av Rodeo Drive där bara de rikaste handlar som ligger på gatorna närmast och på väg mot Spanska trappan om jag inte minns fel. Men för Italien var det verkligen hårresande priser.
 

MatsZ

Active member
Även jag tog en tripp till Rom. Som sagt gott kaffe överallt. Provade ett omtalat ställe nära Pantheon - Bar Sant Eustacchio (Piazza Sant Eustacchio). Fantastisk stämning, fullt med kaffedyrkare och full fart. Blev dock först lite besviken - tills jag vid ett återbesök konstaterade att man måste säga till om man vill få kaffet utan socker! Så jag hade själv översötat och förstört mitt kaffe. Nu smakade det formidabelt (livets bästa kopp hittills). En espresso med tjockaste creman jag smakat.

Är detta ett vanligt tillvägagångssätt i Italien? Och hur sötar man kaffet?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,462
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp