...tillbaka från Rom

niad

Well-known member
Jag vet var baren du nämner ligger. Jag har inte hört att man får kaffet sockrat förut dock. Jag fick det aldrig senast och har inte fått det tidigare heller på olika stället i Italien. Socker är dock väldigt vanligt att man använder och det finns alltid nära till hands.
 

treefinger

Well-known member
Det verkar vara vanligt att de sötar kaffet om man inte säger till i förväg. Har för mig att någon på forumet laddade upp en skylt från något café där det stod tydligt utskrivet att man var tvungen att säga till att man inte ville ha socker.
 

bertilkarlsson

Active member
Jag var på det fiket för precis en vecka sedan och fick både cappucino och espresso utan socker utan att behöva säga något. Drack för övrigt många espresson på olika fik och fick aldrig socker i kaffet.

Det var första gången jag var i Rom och jag längtar redan tillbaks till alla mysiga fik.
 

doppio

Well-known member
På Eustacchio står det tydligt på deras meny att man måste säga till om man inte vill ha socker.

Beställde en latte (som inte var en latte i vår bemärkelse) när jag va där. Man ville ju leka världsvan italienare men det var ett stort misstag. Det är inte lite socker vi snackar om, ett helt "rör" socker minst!

Var även lite kul att se folk som satt sig vid uteserveringen bli bortschasade (det är ju andra priser om man beställer där).
 

doppio

Well-known member
Äh, bjuder på några bilder också.


1887462761_6a725b798e.jpg


1887462461_320c9fdbfd.jpg


1888287650_367972acf6.jpg
 

STAF

Member
Efter att ha varit bosatt i Rom i över två år skulle jag våga påstå att det inte är standard med "försötat" kaffe, har faktiskt aldrig stött på det och då har jag druckit kaffe lite varstans i staden. Kan dock inte komma ihåg om jag varit förbi det kafé ni skriver om.
 

MatsZ

Active member
Men hur i alla fridens dar får dom i sockret? För jag kan väl aldrig tro att dom skopar i det efteråt - det gick för fort för det. Nån som vet???
 

doppio

Well-known member
Även jag har samma erfarenhet, det var bara på det stället som jag fick det "sötat". Men jag märkte att många itialernare på andra ställen använde sockerpåsen flitigt och hällde i socker efteråt.
 

MatsZ

Active member
Fick nu äntligen en ledtråd i denna gåta - med försockrad espresso på Sant Eustacchio i Rom: Enligt min Rom-födde informatör drivs stället av neapolitanare. Därifrån kommer denna tradition att brygga kaffet med tillsatt socker. Häpp!
 

Montero

Well-known member
I t.e.x delar av sydamerika så är det svårt att få tag i kaffe i butiken och i barerna som INTE är sötat. Det kallas Glaceado är inte en rolig historia. Att få tag i icke sötat kaffe i butik är svårt för att inte säga omöjligt i vissa delar.

Att socker används beror ju inte bara på att folk älskar sötsaker utan också på att kaffet är av högst varierande kvalitet och att de redan som barn drack kaffe med mjölk och MASSOR med socker till frukost. Det är ju upppiggande och "nästan" som choklad.

Jag har många gånger funderat på hur deras kaffemaskiner mår på insidan av allt sötat kaffe men har nog kommit fram till att jag i de flesta fall inte vill veta. Mehehe...

Sen angående kaffet i Italien så måste man minnas att vattnet är av en helt annan kvalitet. Därmed inte sagt att det är MER tjänligt som människoföda men efter alla upptänkliga filter och rengöringsprocesser de använder så återstår ett vatten så mjukt att det inte ens känns på tungan. Våra kaffesmaklökar gillar nog sådant, om inte annat så är kaffet distinkt annorlunda i Italien p.g.a av detta. Vattnet. Vattnet.

Rickard på J&N berättade att deras olika kaffe säljer olika bra i olika regioner av Sverige, troligtvis p.g.a vattnet. Har någon gjort en sammanställning över favoritkaffe/landsdel här? :)
 

Cillalåda

Well-known member
Vi ska till Rom igen i höst. Ni som varit runt lite får gärna komma med tips på ställen vi måste gå till!! Förra gången var det fotboll o turistfällor som gällde. Nu ska vi dit o bara lata oss, äta glass o sörpla kaffe.
 

Satyricon

Well-known member
Jag var hos Tazza d’Oro häromveckan, ett litet rosteri nära Pantheon. Grundat 1946 och enligt deras hemsida ”senza distinzione da tutte le categorie sociali, dagli uomini politici più importanti, all'attore di successo, al semplice artigiano; dalla donna manager alla casalinga; dall'ecclesiastico allo studente”, dvs ”utan åtskillnad frekventerat av alla grupper i samhället: från betydande politiker och framgångsrika skådespelare till enkla hantverkare, från chefen fru Ingeborg till hembiträden, från kyrkans män till studenter”.

Jag köpte inget kaffe av dem, men väl ett par koppar som jag fann tilltalande. De finns i blått och rödbrunt. Väl värt ett besök på Via degli Orfani, 84 (alldeles vid Pantheon).
 

Bilagor

  • _DSC0103.jpg
    _DSC0103.jpg
    66.9 KB · Visningar: 101
  • _DSC0250.jpg
    _DSC0250.jpg
    45.4 KB · Visningar: 88

Satyricon

Well-known member
Kan bidra med två andra tips, nämligen Caffè Doria (t v), beläget i Palazzo Doria Pamphilj, Via della Gatta, ett stenkast från Piazza Venezia och Viktor Emanuel-monumentet. Caffè Doria är ett kafé av den gamla sorten, grundat innan italienarna började stå upp och dricka sitt kaffe. Här finns alltså en palatsliknande te- och kaffesalong med gammaldags möbler där man kan slå sig ner och dricka sin espresso. Det är lite högre priser än i de vanliga barerna men inte förskräckligt dyrt, och det finns för övrigt också en bar där man kan stå och ta sin caffè på vanligt italienskt vis. Men jag skulle ändå vilja rekommendera något helt annat om man besöker detta klassiska kafé, nämligen en frappè. Den kostar visserligen 5 euro, men den är verkligen sagolikt god. Det är en skummad, trögflytande kall mjölkdrink som serveras i högt glas med sugrör och man kan välja mellan nästan ett femtiotal smaker. Jag prövade frutti di bosco, skogsbär, och den var i sanning himmelsk.

Har ni redan betat av turistmagneterna har ni säkert varit på Antico Caffè Greco (t h) på Via Condotti, annars är det ett måste för varje Grand Tour-resenär. Det är ett kafé från 1700-talet och här har alla druckit kaffe: Wagner, Goethe, Liszt, Shelley, Keats, Byron. En espresso i den sittande avdelningen kostar visserligen skämtsamma 50 spänn, men i baren slipper man undan med en tia och lokalerna kan man njuta av ändå.
 

Bilagor

  • _DSC0072.jpg
    _DSC0072.jpg
    42 KB · Visningar: 79
  • _DSC0113.jpg
    _DSC0113.jpg
    42.6 KB · Visningar: 76

Cillalåda

Well-known member
Nu är vi hemkomna från Rom och ja...vi va runt en del. Bla på under nämnda kaffehak. Helt ok kaffe men det bästa kaffet drack vi på ett danesihak precis vid en av broarna över till trastevere (fan har glömt namnet!) han va iallafall väldigt säker. Underbart kaffe!!! Och urfina koppar fick vi med hem!

Och man blir lika chockad varje gång över att kaffet i automaten klår de flesta handgjorda i Sverige! :angry:

Jag var hos Tazza d’Oro häromveckan, ett litet rosteri nära Pantheon. Grundat 1946 och enligt deras hemsida ”senza distinzione da tutte le categorie sociali, dagli uomini politici più importanti, all'attore di successo, al semplice artigiano; dalla donna manager alla casalinga; dall'ecclesiastico allo studente”, dvs ”utan åtskillnad frekventerat av alla grupper i samhället: från betydande politiker och framgångsrika skådespelare till enkla hantverkare, från chefen fru Ingeborg till hembiträden, från kyrkans män till studenter”.

Jag köpte inget kaffe av dem, men väl ett par koppar som jag fann tilltalande. De finns i blått och rödbrunt. Väl värt ett besök på Via degli Orfani, 84 (alldeles vid Pantheon).
 
Ska beställa lite kaffe från La Tazza D'oros rosteri vid pantheon när tjejen åker dit i december. Riktigt bra kvalité när jag köpte där för nått år sen. Va in och kollade lite på http://www.tazzadorocoffeeshop.com/ för att se vad hon ska beställa. Någon som vet vad skillnaden är mellan de olika cod, ex Regina dei Caffe' - Cod. 02 och Cod. 01?
 

Anders K

New member
I GBG finns ett ställe - jag tror de har 2 eller fler barer - som har en ganska italiensk känsla över sig. Mahogny heter det, ligger vid Korsvägen.
 

gusbero

Member
Trevlig tråd men många tips som man kan ta med sig när man åker till Rom :D Själv har jag varit där en gång, men fler lär det bli då det är den bästa weekendresa jag gjort!
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp