Dropp från ångröret på Silvia

hegu

Member
Hej, har fått problem med läckage från ångröret på min Silvia som är knappt ett år gammal. Vredet gnisslar även lite ibland. Verker inte riktigt hundra. Har läst om Gaggians ventil som man inte fick dra åt för hårt så jag har varit ganska försiktig tycker jag.

Nån annan som har samma problem? Har inte sett nåra trådar om detta angående Silvian...
 

hegu

Member
mmm, det hjälpte inte så mycket med 5-56. varken mot gnissel eller dropp

får ta kontakt med återförsäljaren innan garantitiden går ut...
 

Bjarne

Well-known member
Jag hade lite dropp från min Silvia förut, men det var bara efter att jag nyligen skummat. Saken är den att den enormt stora temperaturskillnaden mellan "vilande maskin" och "nyss skummat" gör att ventilen ändrar storlek och anliggning/täthet. Så gör alla material (därför är det alltid skarvar i asfalten mellan bro och fastland).

Så, kolla när du nyss skummat och stängt av ångan - sen väntar typ en halvtimme och se om du måste vrida lite till. Är det så är det nog normalt, för Silvian verkar inte ha den typ av ventil som min nuvarande Vetrano har. Där drar jag aldrig i botten, den täpper till ändå.
 

theseal

Kaffeterroristen
på Gaggia Classic finns en billigare nålventil som styrper ångflödet, denna är mycket enkel att dra sönder och då med läck som resultat. Dra försiktigt, på classicen iallfall...
 

knasper

Well-known member
Jag har samma "problem". Det har ännu inte blivit ett riktigt problem eftersom jag upptäcker vattenpölen under ångröret innan den hunnit bli så stor att den rinner iväg :lol: Jag har inte felsökt men jag räknar med att läckaget beror på att jag varit försiktig med att skruva åt, jag har visst läst någonstans om sabbade ventiler o.l. ;) Jag skall snarast börja med att efterdra och se om det blir annorlunda.

hegu: Om det nu inte är ett maskinfel så är det efter acceptans ett lätt åtgärdat fel. Kom bara ihåg att svänga in ångröret över droppbrickan så lär det inte bli så illa.
 

hegu

Member
Visst det går att svänga in ångröret över spillbrickan men i min iver att fukta gommen med den ljuvliga drycken är det lätt att glömma...:blush: :D vilket resulterar i en allt mer vattenskadad köksbänk.

Jag tycker dock inte verkar som om det bara är värmevariationer som gör att det läcker, utan även direkt efter skumning när jag stängt kranen hör jag hur det pyser och ser hur det bubblar ut små vattendroppar, ventilen går alltså inte riktigt igen från början. Jag drar åt tills det tar stopp, nån som vet om jag kan jag dra åt hårdare utan att sabotera ventilen?

Men den verkar ju inte bättre än jag får köpa en ny maskin! Har sneglat lite på vetranon, mmm...
 

Akoa

Well-known member
på Gaggia Classic finns en billigare nålventil som styrper ångflödet, denna är mycket enkel att dra sönder och då med läck som resultat. Dra försiktigt, på classicen iallfall...

Ställde en fråga för länge sedan om det var nålventil, men det verkade inte vara det på Silvian, så det är bara att dra...

Droppar för mig också ibland, men bara att efterdra då...
 

ts

Well-known member
Den har allt nålventil. Enligt kaffegrossisten så är det normalt att man måste dra den i botten för att den ska hålla tätt...
 

Bjarne

Well-known member
Visst det går att svänga in ångröret över spillbrickan men i min iver att fukta gommen med den ljuvliga drycken är det lätt att glömma...:blush: :D vilket resulterar i en allt mer vattenskadad köksbänk.

Jag lämnar alltid mjölkkannan under ångpipen efter att mjölken är ursköljd för att förhindra droppande vatten. Även om också kannan står på spillbrickan. Vill ha allt framme och redo, så det har bara blivit en vana.

Men den verkar ju inte bättre än jag får köpa en ny maskin! Har sneglat lite på vetranon, mmm...
Vetranon är en skön efterträdare när du vill uppgradera, men rackarns mycket dyrare - dock (ång)rar jag mig inte en sekund att jag köpte den!
 

knasper

Well-known member
Visst det går att svänga in ångröret över spillbrickan men i min iver att fukta gommen med den ljuvliga drycken är det lätt att glömma...:blush: :D vilket resulterar i en allt mer vattenskadad köksbänk.

Jag tycker dock inte verkar som om det bara är värmevariationer som gör att det läcker, utan även direkt efter skumning när jag stängt kranen hör jag hur det pyser och ser hur det bubblar ut små vattendroppar, ventilen går alltså inte riktigt igen från början. Jag drar åt tills det tar stopp, nån som vet om jag kan jag dra åt hårdare utan att sabotera ventilen?

Men den verkar ju inte bättre än jag får köpa en ny maskin! Har sneglat lite på vetranon, mmm...

Ha, ha - visst droppande ångrör som inte går att göra något åt :lol: Det vart visst så att du hade fått en släng av uppgraderingsfeber och behövde ett investeringsalibi gentemot fru/sambo/lönesättande chef/dig själv. Way to go ;)
 

puttec

Well-known member
När jag startar min silvia så släpper jag ut det vatten som är i ångröret och då slipper jag dropparna!
 

Brölar

Well-known member
Är efterdragning, insvängande av ångrör över spillbricka etc etc det enda att göra med Silvia? Är det någon som har testat att byta någon packning, ventil eller liknande och blev det i så fall bättre?

Jag har som Ni räknat ut också ett droppande ångrör. Droppar när maskinen startas och håller på att bli varm. Ibland droppar det även lite grand när jag brygger espresso.:huh:

Så himla härligt att ha detta forum! :)Annars hade jag varit övertygad om att min maskin var ensam i världen med detta problem! Ett forum-moment när man ser att diskussionen redan varit uppe för längesen.
 

Fabian

Well-known member
Byta packningen gör nog ingen skillnad, min en vecka gamla maskin droppar också en liten pöl när den startas upp. Tror på teorin om material som skiftar i storlek vid olika temperaturer. Drar alltid åt ångvredet helt efter skumning, men vid nästa uppstart känner jag att det går att dra åt lite till.
 

consensus

Active member
Hallojsan!
Jag har haft isär kranhuset till ångröret för att byta o-ringarna på spindeln. Bägge hade torkat ut så det rann ut vatten på insidan av maskinen. Bytet var busenkelt, men jag noterade att själva packningen på käglan också var torr.

Den packningen är ju lite speciell. Var köper man den som reservdel?
 

Sunschein

Well-known member
Nu är jag trött på att ha ett läckande ångrör. Skulle denna: http://www.coffeeco.com.au/articles/repair.html "Steam valve renovation" lite längre ned på sidan, med byte av o-ringar och någon bricka fixa detta tror ni?

Hade varit förbaskat fint att slippa tänka på att dra in ångröret till spillbrickan eller ställa en mjölkkanna under.. Den läcker mkt och ofta, och det är ju aldrig kul att få vattenpölar på kaffebänken :p
 

Bjarne

Well-known member
Håller med dig om att ha mindre saker att tänka på, men jag har själv fått in vanan att alltid peta in ångröret efter sista utblåsningen av ånga efter avtorkningen.

Nu kör jag förvisso inte en Silvia utan Vetrano, men jag var nog lika petig tidigare när jag hade Silvia. Den hann aldrig läcka medan jag hade den, men risken ville jag aldrig ta ändå.

Är det så att det läcker mycket så tar ju förstås tanken slut fortare, så därför kanske en renovering är på plats - nån gång i Silvians liv.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp