Processer

Cheffalo

Hedersmedlem
Kan någon tala om hur man får bort en massa onödiga processer från burken, gärna mer eller mindre permanent, utan att plocka bort en massa nödvändigt?
 

mts

Well-known member
skriv "msconfig" i kör-menyn, hoppa över till tjänster/autostart, läs på varje tjänst, googla på filnamnet för att få info om processen och bocka bort den sen när du är säker på den kan tas bort.

lycka till! :)
 

MiC

Well-known member
Det finns en uppsjö både bra och dåliga guider till detta. Google hjälper till att hitta rätt snabbt. Kolla t ex här:
http://www.idg.se/2.1085/1.72674

Jag vill helst inte säga något om vilka tjänster och processer du skall stänga av eftersom det brukar vara ganska individuellt, så att följa en guide eller artikel är bättre.
 

wesaft

Well-known member
StartupCPL är ett bra smidigt program för att välja vad som ska startas när datorn drar igång.

Ändra inte tjänster från msconfig, om man vill göra detta ska man köra services.msc. Annars finns risk att man tar bort kritiska tjänster.

kolla in www.blackviper.com underbar optimeringssida.

Process explorer gillar jag som alternativ till Aktivitetshanteraren.
Wintasks är ett bra program, men det kostar.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Thanks, guys!
Körde services.msc igår kväll men upplevde att alla inte fanns med där?? Där fanns bara "bra" saker som man inte skulle ta bort :unsure:
 

wesaft

Well-known member
tjänsterna kan man optimera, men man tjänar oftast mest på att ta bort onödiga processer, precis som din första fråga var.

ladda hem StartupCPL och rensa bort onödiga program.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Men, asså, wesaft. Enligt aktivitetshanteraren har jag 47 processer igång, men alla dessa finns ej på Startup Control Center :huh:
Alla svchost.exe t.ex. Vad jag förstått måste nästan alla av dessa bort? Och har man otur tar man bort den Windows använder och då sker en automatisk omstart också får man börja från början...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hur mycket, och vad, kan man tjäna på att stänga av processer?

JAg har 52 processer igång just nu, och de belastar systemet med mellan 0-1% i CPU och 822MB i minne (av 2 GB). Med en torrent, Skype, Firefox och Outlook som de enda som egentligen används för tillfället.

Ibland får jag för mig att stänga av de dår små ikonerna/processerna nere till höger som stör, och som i princip aldrig används. Typ Quicktime och lite annat jox. Men tjänar man något på det egentligen?
 

wesaft

Well-known member
Fungerar era datorer bra behöver ni inte röra något.
Man ska ha flera svchost.exe igång, det är windows tjänster. Sen kan man stänga av vissa, men de flesta är igång av en anledning.

är man nyfiken vilken tjänst som körs i vilken svchost.exe kan man se detta i Process Explorer, finns gratis att ladda hem från microsoft.

Mr. har du så mycket minne och låg cpubelastning behöver du inte bry dig, sålänge det funkar bra var glad och lek med din nya htpc istället.

glöm inte defraga era hdd.
 

MiC

Well-known member
Det kan vara en god idé att se över, och stänga processer och tjänster om man har en något sämre dator, framförallt om man har taskigt med RAM.

Det kan ju finnas en del processer (program) som utan vidare får för sig att göra något på datorn eller kanske kolla om det finns en ny version. Då kan datorn bli lite seg under den stunden.

Se över era antivirusprogram, vissa kräver mycket kraft från datorn och andra nästan ingenting. Nod32 är ett program som jag inte tycker märks alls.
Kör och underhåll era spywareprogram.
 

mts

Well-known member
av princip är jag emot alla program som "ersätter" de som redan finns, de bloatar bara systemet ytterligare, som att värma mjölken i mikron innan man använder ångröret :)

nä, googla på processen, se om den tillhör ngt vitalt i systemet och ta bort den med msconfig, fördelen med programmet är att systemåterställningen funkar ihop med det vilket hjälper dig om du sabbar ngt.
Alternativt kan du alltid ladda ner HiJackThis, göra en sökning och klistra in loggen här så kan du få hjälp med axakt vad som kan tas bort och vad som ska vara kvar.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Tänkt göra som du föreslår men t.ex den här svchost.exe gör mig förbryllad. Söker man på den på en site står det att alla utom en av dessa i listan används av trojaner och annat. Tror jag har sex olika svchost.exe igång samtidigt.
Varför jag vill göra detta är att sedan jag skaffade trådlöst har det tagit mycket längre tid att få igång burken. Den är ganska ny och har masssor av minne så inget knas där. Virus-sökt och defraggat och rensat och städat.
Kanske ska överväga att lagra bilder och musik på extern hårddisk, men det finns hundratals med Giga kvar på disken.
 

treefinger

Well-known member
Varför jag vill göra detta är att sedan jag skaffade trådlöst har det tagit mycket längre tid att få igång burken. Den är ganska ny och har masssor av minne så inget knas där. Virus-sökt och defraggat och rensat och städat.
Kanske ska överväga att lagra bilder och musik på extern hårddisk, men det finns hundratals med Giga kvar på disken.

Använder du Nortons programvara?
 

Bjarne

Well-known member
svchost är en helt legitim process och kör inte av sig självt. Den används däremot av andra program för att kommunicera på nätet. Leta istället efter andra program/tjänster som använder nätverk av något slag och stäng av de som inte behövs. Du kommer troligen att se att någon av alla svchost-instanser försvinner då också som en följd av att de inte behövs.

Det är svårt att guida helt rätt då man inte ser exakt vilka processer som rullar på datorn. Har för mig att just HiJackThis kan exportera en lista som man sen kan visa andra för kommentarer. Lita dock inte blint på att allt som vissa program rapporterar är farligt eller ska bort. Att säga att "norton ska bort" är lite som att säga "kaffe ska bort" - espresso må vara önskat, men inte stekt bryggkaffe - så var noggrann med valen, och tänk till en gång extra så slipper man tänka "jag borde inte ha..." :)

Lycka till med processandet!
 

Bjarne

Well-known member
Tillägg: trojaner vill ut på nätet och självklart kan de sno en instans av svchost för att göra just så - MEN - det är trojanen som ska bort, inte svchost, för den gjorde bara som den blev tillsagd och släppte ut något som ville ut på nätet - bara för att just detta är svchost's uppgift i datorn. ;)
 

treefinger

Well-known member
Jepp. Tror dock jag skulle kunna ta bort den nu, eller?

Du behöver någon slags säkerhet, Norton har en rätt komplett säkerhetslösning men har ett rykte av att göra så att även de snabbaste datorer upplevs som långsamma.

NOD32 som någon nämnde ovan är ett väldigt bra antivirusprogram, framför allt väldigt resurssnålt, men är inte ett komplett säkerhetsskydd som Norton är i större utsträckning.
 

Bjarne

Well-known member
Kollade lite via Google och hittade produktens hemsida. Produkten är enligt företaget "Brand New" så det finns inte så mycket bevis ute att den verkligen gör någonting bra - men den KAN ju vara bra ;)

Jag använder själv inga "tweak-verktyg", mest för att jag hittar det mesta i Registry direkt och åtgärdar det som ska fixas, eller blivit fel. (Jag rekommenderar dock INTE att jobba med registry-editorn om man inte känner sig säker på vad man gör)

Alla tweak-program ska göra allt detta lättare, men självklart är man i händerna på företagen som vill sälja sin super-produkt. Svårt att guida/rekommendera på ett bra sätt...
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp