Malningsgrad

qsecofr

Member
hej på er,

Har precis fått min efterlängtade Silvia & Rockykvarn, jag kör med Mokaflor 60%+40% är helt novis på området....

jag var tvungen att ställa ned kvarnen till ca nummer 6 för att inte kaffet skulle rinna alldeles för fort igenom, verkar inte det vara väldigt långt ned på malningsskalan med tanke att den går upp till typ 40?

för det skall väl ta ca 25sek för att fylla en espressokopp? och det skall väl ta ca 5sek innan kaffet börjar att rinna?

eller är en enkel espresso en halv espressokopp? och borde ta ca 12,5 sek för att bli klar, och en dubbel espresso är det en full espressokopp som borde ta ca 25sek? använder man i sådana fall 14g kaffe för en full kopp och 7 för en halv kopp? antagligen hyffsat korkade frågor, men som sagt jag är helt novis...

jag tycker att jag tampar ruggit hårt, förstår att det är väldigt svårt att förklara hur hårt man skall tampa...

Sen det där med pucken...de ca 20 första försöken resulterade i att koppen blev fylld på runt 10sek och det rann och droppade en stund efter att man stängt av kaffeknappen, då är det väl antingen för grovt eller för dåligt tampat eller bägge två?. pucken var då en halvflytande sörja.

efter jag ställde ned malningen till ca 6 och tampade tokhårt gick en kopp på ca 25sek, sen när jag slog ut pucken var den hel och med avtryck efter filterhålen, skall det vara så? kaffet slutade att rinna i samma ögonblick som jag stängde av kaffeknappen.

jag körde med lilla filtret och med ett kaffemått lite rågat för att lära mig propertionerna, det borde väl vara runt 7-8 gram kan jag tänka.

många funderingar som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut lite, tack på förhand.

/henrik
 

Molarin

Well-known member
14 gram

6 cl (dubbel espresso, en hel espressokopp men man brukar köra med större kopp)

20-30 sekunder

efter jag ställde ned malningen till ca 6 och tampade tokhårt gick en kopp på ca 25sek, sen när jag slog ut pucken var den hel och med avtryck efter filterhålen, skall det vara så? kaffet slutade att rinna i samma ögonblick som jag stängde av kaffeknappen.

Låter helt normalt.


Rockyn har jag ingen erfarenhet av men smakar det gott så gör du rätt. ;)
 

ts

Well-known member
Enkelfiltret med silvian är värdelöst, slösa inte tid på det. När du inte har våg är väl nästan det enda sättet att få konsistent dosering att fylla upp hela dubbelfiltret innan du tampar (bör bli drygt 16 gram).
 

arto

Well-known member
Jag svarar inte på allt, då det är så svårförklarat (finns folk som kan det bättre än jag).

"för det skall väl ta ca 25sek för att fylla en espressokopp? och det skall väl ta ca 5sek innan kaffet börjar att rinna?" --- Det brukar ta ungefär 25-35 sekunder att få en bra espresso. Men det kan variera mycket mellan olika bönor och hantverket. Jag skulle inte våga säga några tider ang. när det ska börja rinna, men, det brukar ta ungefär 5-10 sekunder rätt ofta. Men det här är ingenting att haka upp sig på. Dom rätta tiderna kommer av sig själv när du närmar dig stadiet av en god kopp kaffe.

"eller är en enkel espresso en halv espressokopp? och borde ta ca 12,5 sek för att bli klar, och en dubbel espresso är det en full espressokopp som borde ta ca 25sek? använder man i sådana fall 14g kaffe för en full kopp och 7 för en halv kopp?" --- Det brukar ta ungefär 25-35 sekunder att få en bra kopp, oavsett om man gör en enkel, dubbel eller en kort eller lång kaffe. Sen finns det fall då tiden kan vara ännu längre, men sällan kortare (har jag märkt). Igen, ungefärliga mått men 7 gram per enkel och 14 g för en dubbel är bra värden. Jag hamnar ofta (alltid) på större mängder.

• "efter jag ställde ned malningen till ca 6 och tampade tokhårt gick en kopp på ca 25sek, sen när jag slog ut pucken var den hel och med avtryck efter filterhålen, skall det vara så? kaffet slutade att rinna i samma ögonblick som jag stängde av kaffeknappen." --- Det är alltid bra att testa saker, så jag tycker att du ska testa grejer nu. Prova att mala finare och tampa mjukare, eller dosera mer (om det ryms mer i portafiltret).

"jag tycker att jag tampar ruggit hårt, förstår att det är väldigt svårt att förklara hur hårt man skall tampa..." --- Prova att tampa mjukt, jämnt och inte med okontrollerbar kraft. Prova att tampa "runt" filterkorgen om din tamper är något mindre än själva korgen (promenera med tampern upp, ner, höger, vänster och tampa lätt på varje ställe). Kanter är viktiga att få till jämnt.

•"jag var tvungen att ställa ned kvarnen till ca nummer 6 för att inte kaffet skulle rinna alldeles för fort igenom, verkar inte det vara väldigt långt ned på malningsskalan med tanke att den går upp till typ 40?" --- Så länge som du har marginaler att gå ännu lägre så är det lugnt. Skalan är bara till där för att... ja, jag vet inte vad. Kanske till för att förvirra folk (nej men, det finns nog bra anledningar med).

• "Jag körde med lilla filtret och med ett kaffemått lite rågat för att lära mig propertionerna, det borde väl vara runt 7-8 gram kan jag tänka." --- Jag rekommenderar att använda dubbelfiltret till att börja med. Det är lättare att dosera rätt mängd i den tycker jag. D.v.s. gör "dubbla"; 14 gram kaffe (nåja, ta mer tror jag på), tampa mjukt och jämnt (!), mal rätt fint (så fint att du får två smaaala mussvansar till strålar utav kaffe). Kör på ungefär 30 sekunder.

• --- Kaffe ska helst inte blonda. Blonda är när cremans färg skiftar till en mycket ljus brun eller beigeaktig ton i slutet (eller mitten) utav extraheringen (det får bli ljusare men inte så att det chockförändras). Då har någonting av det ovanstående gått fel.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp