Espressomaskin för ca 3-5000kr?

Silk

Member
Hej på er,

Jag är en total gröngöling här på forumet. Uppskattar gott kaffe själv men min flickvän är mer eller mindre en kaffefantast på lägre hobbynivå. Nu fyller hon 30 år imorgon och jag hade tänkt att köpa en espressomaskin till henne i present. Jag kan tänka mig att lägga runt 3-5000kr för en maskin men jag har ingen aning om viilka maskiner som egentligen är bra för den pengarna. Har kikat runt på en del forum, recensioner och nu även hittat hit :)

De maskiner som jag har fått upp ögonen för är bl.a. Gaggia Baby men det finns ju även en del Isomac och liknande som verkar bra. Ni är ju veteraner här och verkar ha bra koll på vad som är prisvärt för min budget.

Vi har en ok kaffekvarn för tillfället men skall byta till en bättre i en ganska snar framtid. Dock så tycker jag att det är roligare att ge bort en maskin istället för en kaffekvarn och så kan vi tillsammans införskaffa en bra kvarn sedan.

Så... vad har ni för tips och tricks i bakfickan? Jag är ute lite i sista minuten här och behöver troligtvis köpa en redan idag :blush:
 

treefinger

Well-known member
Kör på Gaggia eller Silvia, säkra kort. Finns många här på forumet med samma maskiner som kan komma med tips om du skulle behöva hjälp.
 

kafei

Well-known member
Håller med föregående talare. Alternativt ett tokfynd på blocket, men det är ju mer safe att köpa en sprillans ny.
Hmm, men vart i Göteborg kan man köpa en Rancilio Silvia i butik måntro? En Gaggia är säkert lättare att hitta.

Silvian finns att köpa online bl.a. på http://www.kaffegrossisten.se/shop/show_product.asp?artnr=20-20518

En bra kvarn till är nödvändigt! Men då går det nog över 5000-gränsen... Kanske får bli en julklapp eller nåt :)


Grymt bra födelsedagspresent Silk!
 

Silk

Member
Fantastiskt forum! Tack för snabb och grym respons! Det märks att det är pigga kaffedrickare som huserar här... haha!

Ok, drygt 7000:- för paketet med Rancilio är lite väl mycket för mig just nu, oavsett hur mycket kärlek det är... ;)

Det låter iaf bra att jag verkar ha prickat in Gaggia Baby som en bra maskin. En sak som är bra med dessa är att vi inte har hur mycket plats som helst i vårat kök utan en mindre maskin passar perfekt. Sen har jag sett att det finns flera olika modeller utav just Baby med. Skiljer sig dessa funktionsmässigt eller är det mer utseendemässigt?

Kafei, det är ungefär det som jag har tänkt: Att kanske skaffa en bättre kvarn i julklapp. Just nu har vi en justerbar Bosch för ca 700-lappen. Den är inget under och bör bytas ut snarast men som sagt det får vänta lite.
 

lupoo

Well-known member
Jag lägger ett ord för en Gaggia Classic. Stabil med ett gott rykte. 3950:- kostar den.

Edit:
Baby Twin: har dubbla "kokare".(thermoblock för ånga)
Baby D: (dose) Där kan man ställa in mängden vatten så att man får en bestämd mängd för enkel och dubbel. Trycker bara igång och maskinen gör resten (behöver inte passa för att stänga av exstraktionen).
 

embr

Well-known member
Så vitt jag förstår har Baby Twin också doseringsfunktion, utöver den (lite halvhemligt underspecade) snabbare hanteringen av ånga.

Här är en länk till Gaggias sida om Baby Twin, med lite förklaringar och möjlighet att ladda heml manualen (som PDF) och sånt.
 

Wannabe

Well-known member
Jag köpte en Gaggia classic för ett par månader sedan och jag är helnöjd. Ett tips (förutom kvarn då) köp en bra tamper och en riktig kanna i samma veva så blir allt mycket roligare. Plasttampern som ofta följer med är rena skämtet.
 

Silk

Member
Tack för alla tips och all hjälp!

Jag har nu varit på Kaffemaskinen i Göteborg och införskaffat ett enligt mig riktigt schysst paket! Det blev en borstad Gaggia Baby Class samt en något oväntad kaffekvarn vid namn Gaggia MDF (jaja, jag föll för trycket och vek ner mig trots att jag inte borde köpt en nu, hehe). Det hela blev komplett med tamp, tampmatta, mjölkkanna, koppar etc etc...

Mycket kärlek i denna present blev det allså som någon så vist sade :)

Stort tack till Christian på Kaffemaskinen för all hjälp, info och tålamod!

:coffee:
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Tack för alla tips och all hjälp!

Jag har nu varit på Kaffemaskinen i Göteborg och införskaffat ett enligt mig riktigt schysst paket! Det blev en borstad Gaggia Baby Class samt en något oväntad kaffekvarn vid namn Gaggia MDF (jaja, jag föll för trycket och vek ner mig trots att jag inte borde köpt en nu, hehe). Det hela blev komplett med tamp, tampmatta, mjölkkanna, koppar etc etc...

Mycket kärlek i denna present blev det allså som någon så vist sade :)

Stort tack till Christian på Kaffemaskinen för all hjälp, info och tålamod!

:coffee:

Aha, jag hade på känn att det var du men vågade inte fråga ;) (Jag är han som inte är Christian) Lycka till!
 

Tallinn

Well-known member
Du kommer att vara glad att du skaffade kvarnen. Utan en vettig kvarn kan inte den bästa maskinen i världen göra kaffe.
 

Silk

Member
Jag lämnade över presenterna till min flickvän nu i morse. Jag hade redan igår "retat" henne lite och sagt att hon skulle komma att bli "väldigt nöjd" med presenten. Jag hade fel: Hon blev helt salig och överlycklig!

Cheffalo, jag hörde mig allt för lite med Christian och han sa att det var du som brukade hänga här. Du ska ha mycket tack också eftersom dina svar på denna sidan var en av de stora anledningarna till att jag kom över till er och köpte grejerna. Hade det inte varit för detta forum hade jag inte vetat att er underbara butik fanns ens. :)

Nu gäller det bara att börja bemästra kaffe-skapandet. Från gröngöling till barista, resan är lång men den har iaf börjat. Mycket och fin crema ska det bli!

Om någon är intresserad så kommer med största sannolikhet min flickvän att lägga ut lite bilder och annat gottigt på sin blogg. ...och nej, det är INGEN mode-blogg utan handlar om livets goda: Kaffe, vin, mat, cigarrer, choklad, filmer, design, etc etc!

vardagslyxigt.blogspot.com
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp