Ett litet höstprojekt...

davan

Active member
Hallå i stugan.
Tänkte ge mig på ett litet moddningsprojekt av min maskin här under hösten.. så jag kunde inte motstå att slänga upp en blänkare av vad som förhoppningsvis är på g om ett par månader... eller år.

Tanken är att få till en bra PID-regulator till att börja med. Sedan får man väl hitta på flera "features" att krydda med. Sitter som bäst och labbar med lite hårdvara för att se vad som kan funka. Hej å hå. Får se om och när man postar nästa inlägg.... Vissa projekt har en tendens till att rinna ut i sanden.

Ha de gött.
 

Bilagor

  • blå kaffe lcd.jpg
    blå kaffe lcd.jpg
    22 KB · Visningar: 147

davan

Active member
Nu börjar det hända saker...

Nu har jag fått tid att fippla lite med mitt projekt. Så ikväll gjorde jag första skottet med min "ny-piddade" maskin :) (Gaggia Classic för den som undrar...)

Vad är det för nåt då?? Jo, en 8-bitars AVR kontroller med bl.a. temperatursensor och en lcd. Jag har dumpat lite mätvärden genom serieporten, och det är mätningen från första skottet som syns i bilden nedan. Det var ingen höjdare, gammalt kasst kaffe, rutten kvarninställning osv, så ca 6cl flödade igenom på typ 12s. Smakade inte ens på eländet. Men lugn, det blir fler försök!

Tempsensorn sitter där termostaten för bryggtemp satt förut, det är alltså kokarens yttertemp som mäts och visas.

Resultatet var dock inspirerande (hyfsat stabil start temperatur, och ingen katastrofal tempminskning under skottet. Nu kan det bara bli bättre när jag får trimmat regulatorn lite :)

Ha de gött!
 

Bilagor

  • First shot with PID.jpg
    First shot with PID.jpg
    27 KB · Visningar: 86

davan

Active member
Ok, ny figur...

OK, ni får ha tålamod med mina figurer.. :) Än så länge vågar jag inte ta nån bild på sladdhärvan som ligger bredvid maskinen :)

Det blev en J&N FTO i morse, extraktion på ca 30s. Och det var stor skillnad under andra halvan av skottet (jämfört med hur det var innan PIDen). Det blondade inte alls lika fort och regulatorn klarade att skapligt hålla temperturen genom hela proceduren... cappun smakade kalas! (Kanske lön för en del huvudvärk...). Men 91 grader var för lite, måste upp en grad eller två till nästa gång. Obs... min tempmätning är inte på något sätt klockrent kalibrerad, men bara det blir lika varje gång så är jag nöjd.

Lite mer tweakande och man är snart på banan!
 

Bilagor

  • FTO 30s.jpg
    FTO 30s.jpg
    38.6 KB · Visningar: 68

davan

Active member
skall bli skoj att se när det hela är klart. jobba på :)

...det kommer aldrig att bli klart... det ligger i projektets natur.
Finns alltid nåt att förbättra :)

Hmm... en liten fundering: Finns det något fysik/mattesnille på forumet som skulle kunna hjälpa till att sätta upp en modell för en Gaggia Classic? Då kan man ju börja labba med modellbaserad tillståndsåterkoppling å grejer... vore trevligt att kunna göra en häftigare regulator än en vanlig PID...
 

Marv

Well-known member
OK, ni får ha tålamod med mina figurer.. :) Än så länge vågar jag inte ta nån bild på sladdhärvan som ligger bredvid maskinen :)

Det blev en J&N FTO i morse, extraktion på ca 30s. Och det var stor skillnad under andra halvan av skottet (jämfört med hur det var innan PIDen). Det blondade inte alls lika fort och regulatorn klarade att skapligt hålla temperturen genom hela proceduren... cappun smakade kalas! (Kanske lön för en del huvudvärk...). Men 91 grader var för lite, måste upp en grad eller två till nästa gång. Obs... min tempmätning är inte på något sätt klockrent kalibrerad, men bara det blir lika varje gång så är jag nöjd.

Lite mer tweakande och man är snart på banan!


Imponerande prestanda där. Jag funderade en hel del inför att jag PID ade min classic och kom fram till att det nog skulle bli svårt att mha PID få temperaturen på bryggvattnet stabilt under bryggning. På classicen sitter ju värmeelementen i kokarväggen som är i aluminium, så det blir rejält snabb återkoppling mellan värmeelementen och givaren. Vatten däremot leder värme ganska uselt så det är långt ifrån säkert att man har stabilbryggtemp bara för att temperaturen i kokarväggen är stabil.

Har du provat att mäta bryggtemperaturen under en shot ?
 

davan

Active member
Imponerande prestanda där. Jag funderade en hel del inför att jag PID ade min classic och kom fram till att det nog skulle bli svårt att mha PID få temperaturen på bryggvattnet stabilt under bryggning. På classicen sitter ju värmeelementen i kokarväggen som är i aluminium, så det blir rejält snabb återkoppling mellan värmeelementen och givaren. Vatten däremot leder värme ganska uselt så det är långt ifrån säkert att man har stabilbryggtemp bara för att temperaturen i kokarväggen är stabil.

Har du provat att mäta bryggtemperaturen under en shot ?

Intressanta synpunkter. Jag har ingen utrustning för att mäta vattentempen, möjligen skulle man ta sig tid att knåpa ihop nånting. Håller med dig om att mäta tempen på kokarväggen inte är särskilt optimalt, dock det enda (hyfsat) praktiska alternativet.

Därför skulle det vara intressant att labba med en modell som tar hänsyn till värmeledningsförmåga mm. Finns mycket skoj kvar att gräva ner sig i... :)
 

RuneL

Well-known member
Vad är det för nåt då?? Jo, en 8-bitars AVR kontroller med bl.a. temperatursensor och en lcd. Jag har dumpat lite mätvärden genom serieporten, och det är mätningen från första skottet som syns i bilden nedan. Det var ingen höjdare, gammalt kasst kaffe, rutten kvarninställning osv, så ca 6cl flödade igenom på typ 12s. Smakade inte ens på eländet. Men lugn, det blir fler försök!

Tempsensorn sitter där termostaten för bryggtemp satt förut, det är alltså kokarens yttertemp som mäts och visas.
!

Hvilket kul projekt!
Jeg har selv tidligere fiflet lidt med AVR processorer, så jeg er lidt nyfiken på hvordan du har implementeret alting.
Hvilken givare/sensor anvender du, hur har du bygget powersupply, hvilken algoritme anvender du i din PID, hur har du opbygget interface til varmelegmet, anvender du optisk isolering?

Endnu en gang er det supercool hvad de små AVR processorer kan anvendes til. Jeg har en en ATMega128 bygget en motorstyring til en motorcykel.
 

GuruX

Well-known member
Hvilket kul projekt!
Jeg har selv tidligere fiflet lidt med AVR processorer, så jeg er lidt nyfiken på hvordan du har implementeret alting.
Hvilken givare/sensor anvender du, hur har du bygget powersupply, hvilken algoritme anvender du i din PID, hur har du opbygget interface til varmelegmet, anvender du optisk isolering?

Endnu en gang er det supercool hvad de små AVR processorer kan anvendes til. Jeg har en en ATMega128 bygget en motorstyring til en motorcykel.

Jag har skrivit nån gång tidigare om att det går att använda en diod för att mäta temperatur. Nu har jag hittat papperna som beskriver detta. Det är ett utdrag ur kurslitteraturen "Grundläggande mikrodatorteknik 2" på Chalmers. Kursen leds av en riktigt tuff gubbe som heter Jerzy Muszynski. Jag läste lite av den 2004. Antar att den fortfarande finns kvar.

Temperatur med diod finns i bifogade filer.
 

Bilagor

  • temp1.jpg
    temp1.jpg
    62.4 KB · Visningar: 26
  • temp2.jpg
    temp2.jpg
    56.4 KB · Visningar: 23

Pac

Maskindoktorn
Ruskigt intressant projekt! :)

De två mätningarna du gjort, hur stor är tempdifferensen mellan dem? Det syns ju att maskinen svarar på ett helt annat sätt men hur mycket snävare klarar din PID att hålla tempen?

Hmm... en liten fundering: Finns det något fysik/mattesnille på forumet som skulle kunna hjälpa till att sätta upp en modell för en Gaggia Classic? Då kan man ju börja labba med modellbaserad tillståndsåterkoppling å grejer... vore trevligt att kunna göra en häftigare regulator än en vanlig PID...


Läcker liten fundering!!! :cool:
 

RuneL

Well-known member
Jag har skrivit nån gång tidigare om att det går att använda en diod för att mäta temperatur. Nu har jag hittat papperna som beskriver detta. Det är ett utdrag ur kurslitteraturen "Grundläggande mikrodatorteknik 2" på Chalmers. Kursen leds av en riktigt tuff gubbe som heter Jerzy Muszynski. Jag läste lite av den 2004. Antar att den fortfarande finns kvar.

Temperatur med diod finns i bifogade filer.

Interessant opstilling, men det ser lidt insane ud i mine øjne :)
Komperatoren kører med "uendelig" forstærkning, eller har man bare undladt at rita feedback-loopet? Hvordan er præcisionen og lineariteten i denne opstilling?
Kører man med thermocouple findes der trods alt tabeller på nettet man bare kan slå op og kode ind i sin mikrocontroller.
 

davan

Active member
Hvilket kul projekt!
Jeg har selv tidligere fiflet lidt med AVR processorer, så jeg er lidt nyfiken på hvordan du har implementeret alting.
Hvilken givare/sensor anvender du, hur har du bygget powersupply, hvilken algoritme anvender du i din PID, hur har du opbygget interface til varmelegmet, anvender du optisk isolering?

Endnu en gang er det supercool hvad de små AVR processorer kan anvendes til. Jeg har en en ATMega128 bygget en motorstyring til en motorcykel.

Jag kan dra lite kort vad jag har för grejor så här långt:
Sensor: en PT100 (Den här!) med ett eget ihopknåpat interface (matningsspännig, förstärkning), så att signalnivån blir bra att ta in på ADc: i kontrollern.
Kort: ett färdigt "kit" som är lätt att labba med. (billigt från eBay)
Till termoelementen har jag ett SSR med nollgenomgångsdetektor.

Reglerloop: lite hempulad PID, har inte riktigt tagit det på allvar än. Måste få lite mer tid att tänka igenom det hela lite :)


Kaffe är gott! :)
 

davan

Active member
Kokardesign...

Jag har surfat runt lite för att ta reda på hur Classicens kokare ser ut inuti, men det verkar vara svårt. Inflödet av "tankvattnet" sker via en koppling nära brygghuvet, men jag undrar om det inte går upp i ett rör inuti kokaren så att den fylls på "uppifrån". Jag är kanske helt ute och cyklar...

Finns det någon därute som har skruvat isär en kokare och kan bidra med lite kommentarer??

Ha de.
 
C

crema

Guest
låter lite konstigt att det skall fylls på "uppifrån" skulle låta som ett vatten fall då. kolla denna bild ser ut som det går ett rör ner till botten av tanken
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp