Fota era skräckexempel!

MrBean

Well-known member
Tänkte vi kunde krydda forumet med lite Skräck-kabinett.
Här kommer första bidraget:
1. För att visa att det inte är kaffe i kannan :)
2. Notera det härligt mättade ljuset från spotlighten....
3. Till nästa besök skall jag ta med lite Puly, tror ni det kommer göra skillnad??
Till kannans försvar: De serverade bara Gevalia å då kvittar det....nästan ;)
 

Bilagor

  • rk3.jpg
    rk3.jpg
    105.7 KB · Visningar: 189
  • rk1.jpg
    rk1.jpg
    95.9 KB · Visningar: 158
  • rk2.jpg
    rk2.jpg
    144 KB · Visningar: 188

MrBean

Well-known member
"All names has been changed to protect the inncent... until proven..."
Anledning är nog att det bara finns en kanna å kokaren går mer eller mindre dygnet runt så som verksamheten... men Puly skall nog göra susen! ;)
PS. Det är inget fik som tar betalt för kaffet... DS.
 

andcar

Well-known member
PS. Det är inget fik som tar betalt för kaffet... DS.
-Hur är det med magsjuka på stället? Eller har alla blivit sjukt härdade och står pall för det mesta i bakterieväg numera. Det kanske bara är ett sätt för företaget att höja motståndskraften för diverse bakterier på personalen. Fösta tiden som anställd är man lite mer sjuka än vanligt för att därefter vara näst intill odödlig. :)
 

Boris

Well-known member
Efter att ha tittat på bild nr 3 ett bra tag är jag fortfarande inte säker på vad det är man ser. Men är man ovetande om vad som avbildas är bilden både vacker och suggestiv :)
 

MrBean

Well-known member
*garv*
Förtydligande till bild 3: Det ljusgråa i vänstra kanten är hällpipen(hårdplasten) det ljusa i botten är ljuset från spotlighten som reflekteras i det rostfria "bottenskyddet" och det svart-svarta är *guck* ;)
 

MrBean

Well-known member
Skall bara meddela att 4 omgångar Puly med riktig handpåläggning på slutet gjorde nästan tricket. Den rostfria plåten i botten på pannan släppte snällt ifrån sig det brända kaffet, det var faktiskt värre med glassidan som jag inte fick riktigt rent. Övriga i besättningen...uppskattar den mindre brända smaken ;)
 

puttec

Well-known member
Jag har en kund som säger att han inte diskat sin kaffemugg på flera år o jag tror inte han skojar. Skall försöka plåta den nästa gång jag besöker honom!
 

johey

Well-known member
På jobbet har jag en kopp som jag diskar (i vatten med diskborste, men utan diskmedel) före varje gång jag använder den. En jobbarkompis noterade mitt förfarande och sa "om man diskar koppen tappar ju kaffet smaken" och fyllde på sin skitiga mugg. Undrar vilken smak han åsyftade. :D
 

Danesi

New member
Skräckexempel på dåligt kaffe. Fabrikat Merrild är det sämta kaffe jag druckit. Görs tydligen på koncentrat :( Vi har haft WMF maskiner som mler hela bönor. Supergott! Merrild är verkligen dåligt.
 

Danesi

New member
Någon som vet vad smeten innehåller, jag tror att det är som med vanilj. Detta är säkert kaffeextrakt för riktigt dåligt.
 

tobbeg

Active member
Skräckexempel på dåligt kaffe. Fabrikat Merrild är det sämta kaffe jag druckit. Görs tydligen på koncentrat :( Vi har haft WMF maskiner som mler hela bönor. Supergott! Merrild är verkligen dåligt.

Fy fan, vi hade sånt där på jobbet när jag jobbade på hotell i Norge. Nu är ju inte Norge nåt höjdarland öht inom kaffekultur men den där smörjan var inte kul alls. Kommer i fyrkantiga pappkartonger och ser ut som nån form av sirap som sedan blandas ut med varmt vatten i maskinen. Borde inte kunna få kallas kaffe.
 

bondo

Member
Nu är det OT här, men jag kan inte låta bli: Merrild är, hör och häpna, faktiskt gjort av kaffebönor. Men t.o.m. tillverkaren erkänner att man nöjer sig med "80%" av smaken, och sedan gör man ett koncentrat av det:

"Cafitessekaffet bygger på toppen av kaffesmaken - uteslutande bryggt på det primära kaffeextraktet. I den första fasen av traditionell kaffebryggning utvinns de fina aromerna, det primära kaffeextraktet, där 40 % av vattnet drar ut 80 % smak av bönorna. Genom att uteslutande använda den här delen av kaffeextraktet slipper man de bittra ämnena, som utvinns i andra fasen av den traditionella kaffebryggningen - det sekundära kaffeextraktet."

Ett eller annat snabbkaffepulver är kanske värre, men annars hör Merrild hemma i kaffehierarkins absoluta bottenskikt.
 

Marco Hecimovic

New member
På tal om dåligt kaffe, besök aldrig Roberts coffee på Väla i Helsingborg. När jag beställde en ristretto där, fick jag en vanlig kaffe med grädde... De har ingen som helst kunskap av kaffe verkar det som!
 

Marv

Well-known member
Mitt skräckexempel kommer från Mallorka. Jag beställde en Latte Macciatto och fick ett glas med en sur espresso som grund + ca 1 dl sockerlag detta toppades med 1dl vispad grädde och ett drinkparaply...
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp