Usel crema

Elias

Member
Hallå kamrater! Mitt första inlägg här handlar tyvärr om hur en espresso inte ska smaka och se ut. Sedan någon månad tillbaka jag varit på väg att bli expert på ämnet.
Jag har alltså en Kenwood/Ariete Café Retro som är strax över två år gammal. Till denna en nästan lika gammal Krups-kvarn. Båda har alltid producerat ett perfekt resultat, och har använts i genomsnitt en gång om dagen under två års tid.

Men de senaste månaderna har creman i 19 koppar av 20 varit hemsk - i klass med turkiskt kaffe. Dessutom är det mer sump än vanligt i botten av koppen men I övrigt är kaffet bra.
Inkonsekvent malet trodde jag, och testade förmalet Mokaflor (som ändå verkar lite för grovt). Skillnad? Absolut ingen alls.
Vad tror ni har hänt?

Först hur en kopp brukade se ut:

goodxd6.jpg



Och hur den kan se ut idag:

bad1kg3.jpg

bad2tk6.jpg


Med en närbild på detta 'pulver'..

pulveruo0.jpg
 

ts

Well-known member
Är det översta ett "perfekt resultat"? Ser ut som ungefär som en dubbel "espresso" jag fick ur en maskin med frystorkad espresso som de har på en viss statlig institution...
 

Elias

Member
Är det översta ett "perfekt resultat"? Ser ut som ungefär som en dubbel "espresso" jag fick ur en maskin med frystorkad espresso som de har på en viss statlig institution...

Ja jag vet då inte vad du har för preferenser, men sådan blir den i vanliga fall.

Har du några idéer?
 

lupoo

Well-known member
Ja jag vet då inte vad du har för preferenser, men sådan blir den i vanliga fall.

Har du några idéer?
Preferens och preferens.
Detta exempel från forummedlem "ts"
fto2.jpg

En fin dubbel espresso.

För vidare studier i hur en espresso kan se ut rekomnderar jag denna tråd.
Dagens espresso

Lycka till!

Edit: Min 10-åriga son kom just förbi för att säga "God natt" (och få lite hjälp med tandborstningen). När han såg bilden på den "bra espresson" sa han "Vad är det???" En espresso, utan mjölk??? Med så stora bubblor i creman??? Så misslyckad espresso kan ju inte ens jag göra;)
 

Pac

Maskindoktorn
Maskiner med cremafilter kan ge espresso med det utseendet.

GLC gav rådet om en rejäl engöring. Hur blev det efter den?
 
C

cj53x11

Guest
Intressant tråd det här som tyvärr dog alldeles för snabbt, trots stor potential..! Hur gick det, hittades nån lösning till slut eller?
 

iZappa

Well-known member
Retroen kommer orginalt med et cremafilter. Har du prøvd å bytte ut dette med et vanlig 58mm dobbeltfilter?

Samtidig vil jeg anbefale deg å se om du kan få lånt en skikkelig kvern. Krupskvernene er som regel ikke god nok for å lage espresso.

Ellers er min erfaring at Ariete Retro blir litt for varm av og til. Det kan være lurt å slippe ut litt vann slik at den ikke freser før man setter i portafilteret og brygger kaffe.

Fersk kaffe er selvsagt et must. Ikke noe ICA bønner men ferske bønner fra en kaffebar eller brenneri. Spør de ansatte hvis du er i tvil.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Jag tror att det är så enkelt som att en nybörjare blivit bortskrämd igen, i det att han undrade varför han får sump i sitt kaffe när han inte fått det förut, men i övrigt var nöjd med sitt kaffe. Nån som vill säga emot? (I bet..)

Elias, jag skulle tippa på att något gått sönder i ditt trycksatta portafilter, vilket resulterar i att sump följer med i koppen, eller att brygghuspacknigen ska bytas ut.
Annars kanske det är läge att lägga filter och handtag i blöt för en rejäl rengöring, samt rengöra ovan nämnda packning.

En annan idé kan vara att fråga om du använt dig av en nål eller liknande för att göra rent hålen i filtret?
 

Elias

Member
Tackar så mycket för svaren, allihopa! Problemet är i princip åtgärdat, efter fyra timmars avkalkning. Jag ska fortsätta nästa vecka när jag införskaffat en flaska till. Jag får inte riktigt ihop tanken om att igenkalkning skulle vara orsaken till att kaffe letar sig ut genom filtret, eftersom trycket borde vara lägre - men huvusaken är ju att det funkar! :coffee:

iZappa, passar alla 58mm filter bryggruppen? Det skulle vara intressant att försöka med ett riktigt filter!

Temperaturen är det inget problem med (det vet jag med säkerhet - den har ju termometer).
Däremot verkar den besitta kopiösa mängder med avlagringar. Aldrig förut har en avkalkning räckt knappt två månader (maj-juli) innan kaffet blivit dåligt. Faktum är att jag avkalkat mycket mer sällan än så de senaste 2 åren utan problem. Jag misstänker att det kan ha att göra med vattnet i Uppsala, som är på väg att bli mjukare. Kommunen varnade tidigare i år för att man kunde vänta intressanta partiklar i vattnet. Just dessa som kommer ur bryggaren är oerhört små, vita/mycket ljust bruna, hårda saker som lägger sig på botten.

Har ni andra i Uppsala med kommunalt vatten märkt av något (liknande)?

Förresten, en orelaterad fråga, jag har sett vad avkalkningsmedel gör med aluminium - vad kan man förvänta sig händer inuti maskinens kokare vid en avkalkning? :eek:hmy:

En annan idé kan vara att fråga om du använt dig av en nål eller liknande för att göra rent hålen i filtret?

Japp! Avsaknaden av backventil gör den bökig att rengöra, och jag har ingen större lust att försöka ge mig in i kokaren, men med lite sisu, lättare brännskador, och öm tumme gick det.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Där kan du ha en möjlig orsak. Man skall aldrig använda något litet verktyg för att picka ur hålen på filtret. Då blir hålen för stora och sump tränger lättare igenom.

Den orelaterade frågan om kalk och aluminium kan besvaras med att kalk och aluminium gillar varandra och vill gärna bilda en skön obestämbar förening. Därför ska man alltid dosera avkalkningsmedlet i enlighet med anvisningen på förpackningen så det inte blir för hög koncentration, men heller ej för låg då det inte biter så bra på kalket. Att höfta med ren citronsyra kan vara direkt fatalt.
 

Elias

Member
Nålen använde jag som svar på den usla creman, så det har inte gjort något.

Min fråga var angående avkalkningsmedel - inte kalk - och Al. Precis som maskindiskmedel verkar det ha en destruktiv effekt på aluminium, som blir knottrigt och oxiderar vid kontakt.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
vänta, blev fel där. fixas strax

[såg att mitt svar inkluderade både relationen kalk/alu och avkalk/alu. Både kalk och avkalkningsmedel skadar aluminium. Därför ska man kalka av ofta och med rätt dos]

Det är helt enkelt inte så bra. Svårt att få bort...
 

iZappa

Well-known member
iZappa, passar alla 58mm filter bryggruppen? Det skulle vara intressant att försöka med ett riktigt filter!

Temperaturen är det inget problem med (det vet jag med säkerhet - den har ju termometer).

På Ariete har jeg bare testet med Isomacs dobble filter. Men de fleste andre filter vil også passe bra. De kan være litt vanskelige å få inn i portafilteret, bare å bruke litt makt.

Når det gjelder temperaturmåleren er ikke den til å stole på. Der bør du heller se på vannet når det kommer ut av gruppen og se til at det ikke koker/bobler. For høy temperatur kan gi tynn crema som forsvinner fort. Ariete Retro som jeg testet var ofte litt høy i temperaturen når elementet slo seg av.
 

fiddlerman

Well-known member
Mitt förslag är att efter två år med en Kenwood är det dags att uppgradera till ett bättre maskin. Jag tror att du kommer vara mycket positivt överraskad över hur mycket bättre det kan vara. Föresten, hur snabbt rinner kaffet genom för din önskade mängd kaffe?
 

Pac

Maskindoktorn
Min fråga var angående avkalkningsmedel - inte kalk - och Al. Precis som maskindiskmedel verkar det ha en destruktiv effekt på aluminium, som blir knottrigt och oxiderar vid kontakt.

Avkalkningsmedlet är en syra. Den "fräter" på både kalk och aluminium och koppar/mässing
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp