Bra utrustning - Dålig utbildning

Zalve

Well-known member
Att hitta ett cafe som har espressomaskin av klass är ungefär lika lätt som att säga att Carolina Klüft skulle vinna 7kampen i VM.

Alltså nästan alla fik i stan har en espressomaskin som kostar mellan 1-2 månadslöner.
Hur är kunskapen när det gäller att använda den då ?

Att ladda med kaffe och trycka på knappen, det verkar de flesta ha fått lära sig men saknas det inte nåt sen.

Var senast igår på en "Coffeshop" i en galleria, som hade en jyst 2 gruppsmaskin.
Tog en latte tillsammans med nåt annat ätbart.

Det tog minst 8 minuter innan det gick att dricka latten. Så varm var den.
Kanske för att dölja kaffesmaken som bara var i frpn av bränt kaffe.

Detta är tyvärr inte första gången.
Man kan beställa 2 latte och få in 2 glas med skillnader på 2-3cm i skumkronan.

Varför är det ingen cafeägare som lägger ner lite tid på att utbilda sina anställda hur de ska använda de dyrt inköpta maskinerna ???

Finns det inte kurser att gå ?
Kaffeleverantörerna ställe de inga krav ?
Har kaffepersonalen ingen eget intresse att lära sig något ?

Själv undrar jag varför jag är så rackarns svensk och inte klagar på den Latte för 30:- som inte går att dricka på nästan 10 min.

:angry:

En fjäder i hatten de ställen som tar sina anställdas utbildning på ansvar. Tyvärr är de för få.
 

Anders

Well-known member
Agreed.

Det är jättetrist att det inte satsas mer på att upprätthålla god kvalitet när det ändå läggs ut så pass mkt pengar på maskiner och utrustning.

Det känns som att folk tror att det räcker med en bra maskinpark och "fint" kaffe för att få bra resultat.

Alldeles för få inser vad kaffemakandet faktiskt innebär - ett hantverk.

Precis som alla andra hantverk krävs det övning, övning, övning, erfarenhet och passion innan man uppnår bra resultat, och det är väl egentligen det som negligeras mest.

Ofta tycker jag det är väldigt unga, ofta tjejer (utan att för den skull lägga någon värdering i det), som kommer mer eller mindre direkt från gymnasiet och som det känns inte ens dricker kaffe själva.

Om den som gör kaffet inte ens vet hur gott kaffe smakar, eller bör se ut, är det inte direkt konstigt att resultatet blir därefter.
 

Camera IT

Well-known member
Vår leverantör hade kurser som vi gick för att bli utbildade på maskinen vi köpte av dom.
Och på en av kurserna som vi var med på så var det 3 tjejer som inte ens drack kaffe, men dom skulle jobba med kaffe utan att veta hur det smakar.
Hade jag varit kursledare hade jag skickat ut dom.
Vi provar ju vårat kaffe efter att vi ändrat något på maskinen eller kvarnen,plus att vi börjat rosta lite själva med nu.
Hos oss ska man få gott kaffe varje dag, även bryggkaffe.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag håller med om att det är otroligt trist att så många kaféer inte bryr sig om att servera gott kaffe. Men det är inte så konstigt eftersom vi, kunderna, är så vana vid dåligt kaffe. Vi vet inte hur gott det faktiskt kan smaka!

Vi dricker kaffe antingen för at pigga upp oss eller som en social grej. Inte för att dricka gott kaffe. Därför tycker vi det är okej så länge det innehåller lite koffein och inte smakar skit.

Jag tror också att mjölken har förstör mycket. Även en sunkig espresso smakar okej i en latte med fet mjölk. Och eftersom det säljs mestadels mjölkbaserade kaffedrycker, så går det faktiskt tjäna pengar även med en ruggigt dålig standard.
 

jb

Well-known member
Jag håller med om att det är otroligt trist att så många kaféer inte bryr sig om att servera gott kaffe. Men det är inte så konstigt eftersom vi, kunderna, är så vana vid dåligt kaffe. Vi vet inte hur gott det faktiskt kan smaka!

Vi dricker kaffe antingen för at pigga upp oss eller som en social grej. Inte för att dricka gott kaffe. Därför tycker vi det är okej så länge det innehåller lite koffein och inte smakar skit.

Jag tror också att mjölken har förstör mycket. Även en sunkig espresso smakar okej i en latte med fet mjölk. Och eftersom det säljs mestadels mjölkbaserade kaffedrycker, så går det faktiskt tjäna pengar även med en ruggigt dålig standard.


Ursäkta men, "En sunkig espresso" smakar inte heller den OK bara för att man häller mjölk i den...!! Det är bara så att ingen espressobasserad dryck smakar OK om baristan inte har koll på espresson... Ibland snarare tvärtom, en dålig espresso gör en caffellatte ännu sämre!

Om inte espresson är gjord korrekt spelar det faktiskt ingen roll om man häller i mjölk oavsett om den är bra eller dåligt hanterad. Det handlar isf bara o att vi har långt kvar i processen att faktiskt låta kunden förstå vad som är dåligt och vad som är bra :cool:

Det ENDA sättet att göra en bra espressobaserad dryck är att göra en bra espresso först... :nowink:
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Ursäkta men, "En sunkig espresso" smakar inte heller den OK bara för att man häller mjölk i den...!! Det är bara så att ingen espressobasserad dryck smakar OK om baristan inte har koll på espresson... Ibland snarare tvärtom, en dålig espresso gör en caffellatte ännu sämre!

Såklart har du rätt, men jag tycker att mjölken kan dölja mycket av kaffets smak. Både de bra och dåliga smakerna.

En bra jämförelse kan vara choklad. Lite sämre kvalitet på kakao fungerar bra i mjölkchoklad eftersom mjölken och sockret kompenserar och "räddar" smaken.

Så jag tycker inte heller det är okej att använda en sunkig espresso i en cappuccino. Men jag dricker hellre en dålig espresso med mjölk en ren.
 

wesaft

Well-known member
Om nu ägaren är nöjd att få in pengar så bryr han sig antagligen inte.
Alla beställer en latte för mjölken döljer smaken.
Ingen kaffenörd klagar, alla tror antagligen att de gör gott kaffe.
 

majkeloak

Well-known member
Det roligaste mest pinsamma i kaffeväg jag nog sett var på ett konditori/brödbod på Gotlands i somras. Någon längre fram i kön bestädde en latte och damen bakom disken tog nog över en halv minut och 15 försök på sig innan hon lyckades koppla fast portafiltret i maskinen, hon fick bara in en av de två hakarna i bajonetten, gång på gång...

Jag beställde bryggkaffe:)

/Mikael
 

theseal

Kaffeterroristen
fyfan.... Man kan inte mer än sucka och hålla med..... Förvånasvärt många stora dyra ställen med lokalhyror som skulle få en svimma har det sämsta kaffet.
Paradoxen i detta samhället är ju att ju billigare en enkel är desto större chans att den går att dricka...


Skulle man inte låta DC och några andra duktiga pedagoger göra en "www.riktigtkaffe.se/trodde_du_att_du_var_en_barista", en gerilla-utbildnings-site där man "läxar" upp folk och berättar hur det SKALL gå till på ett bra, lättförståligt och pedagogiskt sätt, gärna med DC's UNDERBARA bilder. En slags utbildningssite för baristas.
Till denna site så kan vi alla användare skriva ut och klippa ut små kort med denna länk som vi ger till folk/ställe där kaffet smakar räpa, så kanske NÅT händer... Kul vore det iallafall..

Vi här på RK är ju faktiskt en stor grupp kräsna, kunniga och duktiga kaffedrickare, skulle inte vi kunna göra något nyttigt av det. typ "svenska barista-nerdars förening" och använda vår kraft/kunskap för att sprida kaffets lov.


jaja.. flummig-måndagskille...
 

mag

Well-known member
Tillbaka i kylan efter en vecka i Ligurien och Piemonte (italienska rivieran). Måste bara säga att det är underbart att bara kunna gå in på vilken bar som helst och få sig en espresso som kostar och smakar som den skall! (Man kan ju tycka att det inte är så mycket begärt)
Slutade inte riktigt förvånas över den jämna nivån - med ytterst få undantag fick man alltid en caffè med rätt mängd, riklig crema som inte försvinner efter första klunken, nästan alltid rätt temperatur och dessutom god. Hittade inte ett enda ställe som tog mer för en caffè al banco än 90 cent, ofta kostade den blott 80.
Jag tror att också att det finns ett enormt kunskapsglapp här i landet (paradoxalt nog med tanke på att svenskar efter finnar konsumerar mest kaffe per skalle i världen). Visst behöver man missionera mera, men sen måste nog även folksjälen förändras, det måste vara socialt accepterat att säga ifrån om det smakar skit.
F ö hittade jag heller inte en enda 18-årig barista i italien, till skillnad från här. De flesta var ju gamla gubbar eller tanter.
 

Stompan

Well-known member
Jepp, känner igen detdär från Italien (bodde i Milano ett halvår och har varit på Sicilien)..man blir förvånad över hur lätt det ser ut att göra en bra espresso..undrar om dom vet vad PID eller stockfleht är? =)

Angående dåligt kaffe; det är smärtsamt, även här i Lund. Man kan få en bra cappu på kahls (nova), men annars är det sunkigt!

Med all den kunskap och intresse som finns på riktigtkaffe så borde vi starta ett café där vi turades om att jobba (typ helgöppet), där varje ny barista kom med sina favvobönor..dröm eller verklighet? Jag kan se skylten "riktigt kaffe" lysa över staden som en ledstjärna för en ny fikakultur i Lund...=)
 

Swoops

New member
Ja visst är det helt otroligt att det finns sådana fik.. Det är ju tom så att det är merparten av alla fik som inte håller upp en bra kvalitets latte. Har hittat ett dröm fik i Göteborg när det gäller kaffe i alla dess former - Da Mateo.. Kunnig personal, en ägare som brinner för kaffet och bra bönor/maskin. Vet ni några fler ställen säg till :p
 

Zalve

Well-known member
Jag har mitt favoritfik, 4 mil från mig i veckorna.

En hög jämn nivå och driven av kunnig personal,,, som vill framåt.
 
Topp