Anfim Best

jha

Member
Ja då har jag gått och blivit med kvarn helt plötsligt. Hade egentligen inte tänkt köpa en med dosator men det bara blev så.

Är det någon som har tips eller erfarenheter av den här maskinen att dela med sig av? Jag måste ju vara väl förberedd när den kommer :)
 

zix

Well-known member
Inte om just anfim best. Har Anfim KS Self, är Best lika bra eller bättre byggd, som den lär vara, så har du köpt dig bra grejer. Malverket på Self är mkt bra.
 

iZappa

Well-known member
Anfim Best er en supergod trinnkvern. Har nettopp brukt en slik i hele dag og er godt fornøyd. Maler kjappere enn Haus/Self og har litt annet design. Fin følelese på doseringskammerets hendel og generelt høy byggekvalitet. Bygd som en tanks.

Spruter litt mye opp over sidene i doseringskammeret pga hastigheten på malingen, men ikke for mye. Ellers legger det seg litt vel mye bønnerester mellom hopperen og øvre kvernestein, men dette har ingen betydning for kverningskvaliteten.

Veldig lett å stille inn og veldig lett å rense kvernesteinene på. Minimalt med klumping.

Lykke til!
 

jha

Member
Tack för informationen!
Nu vill jag bara att den skall komma så att jag kan arrangera någon slags avskedfika för min Gaggia MM.
 

Marv

Well-known member
Du kommer att märka stor skillnad jämfört med din MM kvarn (som igentligen inte är en kvarn utan snarare en bönkross)
 

jha

Member
Du kommer att märka stor skillnad jämfört med din MM kvarn (som igentligen inte är en kvarn utan snarare en bönkross)
Hoppas på det! En sak som jag särskilt ser fram emot att slippa är den statiska elektriciteten som på ett mycket raffinerat sätt sprider kaffe i hela köket. Plus att mina barn kanske slipper hålla för öronen när jag maler kaffe till min morgonkopp.
 

Heidegger

New member
Det bästa sättet att lära känna sin kvarn är att slänga ut frugan och ungarna och bjuda hem sin bästa polare på kvarn och kafferep.

MVH / Pågen i Ålstorp
 

jha

Member
Du har nog rätt..Vi får köra en session riktigt snart :)
Men rent tekniskt är det väl dina grejer vi skall utvärdera först?
 

jha

Member
Galet

Du kommer att märka stor skillnad jämfört med din MM kvarn (som igentligen inte är en kvarn utan snarare en bönkross)

Trots att jag har läst en hel del både här på forumet och på andra ställen om vikten av att ha en bra kvarn måste jag säga att jag är lite omtumlad så här efter en vecka med min BEST på bänken.

Det är såpass stor skillnad att det faktiskt, på riktigt, inte går att jämföra. Jag skrattade rakt ut när jag såg den första shoten rinna ner i koppen.

Nu hade det klart varit trevligt att uppgradera maskinen ett par snäpp :D Är det så här galenskapen börjar tro?
 

Emil

Well-known member
Ja det kan bli riktigt illa när kaffefebern väl sätter in... ;)
Köpte själv en Anfim nyligen och den är kanon!!
 

jha

Member
Tack för välkomnandet!

Du har nog missat starten, står man och skrattar när kaffet rinner ner i koppen så är man nog redan ohjälpligt förlorad ...;)
Väkommen:D!

Jag borde kanske ha anat det själv :) Icke invigda i min omgivning har försökt tala om det för mig ett tag.

Man får hoppas att ingen hyr in en avprogrammerare
 

theseal

Kaffeterroristen
Fyfanken, jag hade ocksåen Gaggia MM innan och uppgraderade också hastigt och lustigt.. Jag vet vad du går igenom.....

För mig gick det inte lång tills jag uppgraderade min Gaggia Classig till en E61 HX-maskin.. Nu är nirvana nära.
 

Maestro Andreas

Well-known member
Jag kommer att uppgradera mig oxå, en HX blir det med en Anfim self kvarn, känns robust och så låter den inte så högt när man maler, ett plus när man har småbarn.
Jag känner mig som ett barn på julafton vill ha hem grejerna NU!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp