Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 64

Kaffebönor hos ICA

Fundera på att testa bönorna som ICA säljer till min espresso maskin (Forza, Sidamo, Espresso Casa, Skånerost, Mollberg, Blue Java, Columbia och Intenzo). Lämpar sig någon mer än nån annan till att mala själv hemma? Finns det någon man skall undvika?

Simon

Senior Member
    Reg.datum
    jul 2006
    Ingen av dessa är väl egentligen bönor av Espresso-typ? Intenzo vet jag inte iofs, men det gör säkert någon annan här. Det finns alltid någon som vet

I min helautomat har jag för övrigt testat Zoega Sidamo, vilket fungerar bra. Den blir rätt mild, men smaken är det inget fel på. Har också testat Forza, med mindre bra resultat.

Jag vet ju inte vad du har för maskin, men om du absolut måste handla på ICA så brukar de ha Illy, och en del andra sorter.

Annars finns ju alltid Kaffemaskinen!

Brukar köpa en burk illy bönor från ica i stan om det krisar och allt är stängt, tycker att illy är rätt ok faktiskt, övriga sorter vet jag inget om.

Vill minnas att det var Rasmus Nyåker som tipsade mig om illy när han jobbade i umeå.

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Ingen av dessa är väl egentligen bönor av Espresso-typ? Intenzo vet jag inte iofs, men det gör säkert någon annan här. Det finns alltid någon som vet

I min helautomat har jag för övrigt testat Zoega Sidamo, vilket fungerar bra. Den blir rätt mild, men smaken är det inget fel på. Har också testat Forza, med mindre bra resultat.

Jag vet ju inte vad du har för maskin, men om du absolut måste handla på ICA så brukar de ha Illy, och en del andra sorter.

Annars finns ju alltid Kaffemaskinen!
    Jag har en Krups kvarn (GVX2) och en krups halv automatiskt maskin, XP5040.

younso: Jag tycker du gör helt rätt i att testa Zoegas bönor först, det är så man lär sig smaka skillnaden mellan de bönorna och andra, som t ex Kaffemaskinens.

Jag skulle rekommendera dig att börja med Zoegas Palazzo i burk eller Zoegas Espresso i 200g eller 500g påse. Om de inte har dessa i sitt sortment, be och få prata med en avdelningsansvarig, alla dessa bönor finns på ICA Centrallager (med vissa lokala avvikelser säkert iofs)

ICA ska tydligen kunna få tag på Estate Coffees billigare bönor. Har du tur så kanske de kan ta hem åt dig.
    latte art | Jag har inte tid att dricka dåligt kaffe

Jag var på det sprillans nya ICA Maxi i Birsta (Sundsvall) igår och kollade in deras kaffehylla. Förutom Illy bönor i silverburk så hade de även (hela bönor alltså):

Lavazza Qualita Oro (100% Arabica) 500g för 65kr
    Lavazza Gran Crema 1000g för 119kr
    Molinari Espresso Oro (Guldfärgad påse) 500g för 63kr
    Molinari Espresso (Silverfärgad påse) 500g för 63kr

Någon som har testat dessa? Är de bättre än budgetkungen Musetti?

EDIT: Jag har använt sökfunktionen nu (den som söker har finnar) och hittat lite svar, tänkte ändå att den här frågan passar bra i just den här tråden så ni får gärna svara ändå.

Senior Member GLCs avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Även jag var på Birsta häromdagen och i brist på annat så köpte jag en påse Lavazza Gran Crema samt en påse Molinari Espresso. Har bara testat espresson 1 gång ännu, den blev helt ok, men har mer att jobba på i tampningen innan den närmar sig 25 sek, så jag kan inte säga officiellt ännu

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •