Kaffebönor hos ICA

henrico

Well-known member
En god böna som tillreds rätt ger väl bäst smak

Det är väl det där som är poängen dock. Vad är en GOD böna och var är BÄST. :)

Det som jag ser fördelen med en bra kvarn och maskin är att jag kan uppnå vad fler personer ser som bra. D.v.s vissa vill ha rejält hårt dragna ristrettos, andra en vanlig espresso, andra en luongo för att de är vana vid någon automatmaskin med förkärlek för vatten.

.....sen att inte köttet som håller maskinen är perfekt och misslyckas tämligen ofta är ju en annan femma. :)

Fast precis som vad gäller vin, cigarrer och whisky (t.ex.) så finns det ju inom kaffesfären en rejäl dos av snobberi - det gäller helt enkelt att vara öppen för att alla tycker olika och inte uppskattar (observera, uppskattar) en kaffesort även om den är single origin och kostar 130 kr för 250 gram.



//H
 

Mayhem

Well-known member
Dyra maskiner ger inte bättre kaffe än billiga. "En bra kvarn gör all skillnad, maskinen levererar ju bara vatten". Detta läser man ju som gott som dagligen på detta forum. Så, köp en kvarn för 5-8000 spänn och en espressomaskin ifrån Krups på Siba. Det är en kombo som kommer att ge en super espresso med fin crema.
Nej. Espresso kräver en maskin som kan leverera stabil temperatur och tryck, det klarar inte marknadens billigaste maskiner. I mina ögon är Rancilio Silvia, Gaggia Classic och ekvivalenta maskiner lägsta acceptabla nivå. Med dem går det visserligen att producera en riktigt bra kopp, men det kräver en viss ritual och stor precision hos operatören. Går man upp i prisnivå kanske inte ribban höjs särskilt mycket, men det blir betydligt enklare att konsekvent producera en förstklassig kopp.
 

normende

Well-known member
En icabutik i Lund säljer kaffe ifrån Fogarolli.
Det skall bli spännade att prova dessa espressobönor

Nu har provat kaffet.. Fylligt lite syrligt med lång eftersmak.
Ett gott kaffe. Passar bra med mjölk i också.

260kr /kilo
 
Senast ändrad:

Novisen

Well-known member
Nej. Espresso kräver en maskin som kan leverera stabil temperatur och tryck, det klarar inte marknadens billigaste maskiner. I mina ögon är Rancilio Silvia, Gaggia Classic och ekvivalenta maskiner lägsta acceptabla nivå. Med dem går det visserligen att producera en riktigt bra kopp, men det kräver en viss ritual och stor precision hos operatören. Går man upp i prisnivå kanske inte ribban höjs särskilt mycket, men det blir betydligt enklare att konsekvent producera en förstklassig kopp.

Kan bara instämma.....skall man ha mer än en "kopp" så är det bättre med en större och då oftast stabilare maskin annars är risken stor att man tröttnar pga att man tycker det blir för jobbigt och det är ju synd....:)))
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp