Kaffebönor hos ICA

younso

Member
Fundera på att testa bönorna som ICA säljer till min espresso maskin (Forza, Sidamo, Espresso Casa, Skånerost, Mollberg, Blue Java, Columbia och Intenzo). Lämpar sig någon mer än nån annan till att mala själv hemma? Finns det någon man skall undvika?

Simon
 

Thomas

Well-known member
Ingen av dessa är väl egentligen bönor av Espresso-typ? Intenzo vet jag inte iofs, men det gör säkert någon annan här. Det finns alltid någon som vet :)

I min helautomat har jag för övrigt testat Zoega Sidamo, vilket fungerar bra. Den blir rätt mild, men smaken är det inget fel på. Har också testat Forza, med mindre bra resultat.

Jag vet ju inte vad du har för maskin, men om du absolut måste handla på ICA så brukar de ha Illy, och en del andra sorter.

Annars finns ju alltid Kaffemaskinen!
 

Ante

Well-known member
Brukar köpa en burk illy bönor från ica i stan om det krisar och allt är stängt, tycker att illy är rätt ok faktiskt, övriga sorter vet jag inget om.

Vill minnas att det var Rasmus Nyåker som tipsade mig om illy när han jobbade i umeå.
 

younso

Member
Ingen av dessa är väl egentligen bönor av Espresso-typ? Intenzo vet jag inte iofs, men det gör säkert någon annan här. Det finns alltid någon som vet :)

I min helautomat har jag för övrigt testat Zoega Sidamo, vilket fungerar bra. Den blir rätt mild, men smaken är det inget fel på. Har också testat Forza, med mindre bra resultat.

Jag vet ju inte vad du har för maskin, men om du absolut måste handla på ICA så brukar de ha Illy, och en del andra sorter.

Annars finns ju alltid Kaffemaskinen!

Jag har en Krups kvarn (GVX2) och en krups halv automatiskt maskin, XP5040.
 

costodia

Well-known member
younso: Jag tycker du gör helt rätt i att testa Zoegas bönor först, det är så man lär sig smaka skillnaden mellan de bönorna och andra, som t ex Kaffemaskinens.

Jag skulle rekommendera dig att börja med Zoegas Palazzo i burk eller Zoegas Espresso i 200g eller 500g påse. Om de inte har dessa i sitt sortment, be och få prata med en avdelningsansvarig, alla dessa bönor finns på ICA Centrallager (med vissa lokala avvikelser säkert iofs)
 

treefinger

Well-known member
ICA ska tydligen kunna få tag på Estate Coffees billigare bönor. Har du tur så kanske de kan ta hem åt dig.
 

TheJaff

Well-known member
Jag var på det sprillans nya ICA Maxi i Birsta (Sundsvall) igår och kollade in deras kaffehylla. Förutom Illy bönor i silverburk så hade de även (hela bönor alltså):

Lavazza Qualita Oro (100% Arabica) 500g för 65kr
Lavazza Gran Crema 1000g för 119kr
Molinari Espresso Oro (Guldfärgad påse) 500g för 63kr
Molinari Espresso (Silverfärgad påse) 500g för 63kr

Någon som har testat dessa? Är de bättre än budgetkungen Musetti?

EDIT: Jag har använt sökfunktionen nu (den som söker har finnar) och hittat lite svar, tänkte ändå att den här frågan passar bra i just den här tråden så ni får gärna svara ändå.
 

GLC

Well-known member
Även jag var på Birsta häromdagen och i brist på annat så köpte jag en påse Lavazza Gran Crema samt en påse Molinari Espresso. Har bara testat espresson 1 gång ännu, den blev helt ok, men har mer att jobba på i tampningen innan den närmar sig 25 sek, så jag kan inte säga officiellt ännu :)
 

Satyricon

Well-known member
Jag var på det sprillans nya ICA Maxi i Birsta (Sundsvall) igår och kollade in deras kaffehylla. Förutom Illy bönor i silverburk så hade de även (hela bönor alltså):

Lavazza Qualita Oro (100% Arabica) 500g för 65kr
Lavazza Gran Crema 1000g för 119kr
Molinari Espresso Oro (Guldfärgad påse) 500g för 63kr
Molinari Espresso (Silverfärgad påse) 500g för 63kr

Någon som har testat dessa? Är de bättre än budgetkungen Musetti?

EDIT: Jag har använt sökfunktionen nu (den som söker har finnar) och hittat lite svar, tänkte ändå att den här frågan passar bra i just den här tråden så ni får gärna svara ändå.

ICA Maxi har haft de kaffena i ett par år...

Lavazza Gran Crema tycker jag är en rätt schyst blandning, bättre än de flesta budgetbönor. Det finns väl f.ö. separata trådar om dessa blandningar?
 

JonasP

New member
Molinari Espresso Oro (Guldfärgad påse) 500g för 63kr
Brukar jag köra med, klart prisvärd, lite för mild tycker nog en del.
 

Mangan

Well-known member
Måste bara helt spontant säga att jag tycker att Lavazza Qualita Oro är det äckligaste kaffet som finns. Jag kanske jobbar på fel sätt med den blandningen men jisses vilken superäcklig vass bismak jag får av den bönan. Annars tycker jag att det mesta "ful-kaffet" är OK när det krisar. Lavazzas gran crema funkar alltid bra...
 
M

Medlem14302

Guest
Ok, För en Barista, kaffeälskare och smakjägare känns det konstigt att läsa denna tråd. Det jag är van vid att läsa på detta forum där ni, mina goda vänner skriver är lite skönare saker för ögat än detta. Det jag är van vid att läsa är jagandet och drömmarna av den perfekta maskinen, den pedantiska rengörningen, strävan efter temperaturstabilitet, nogranna val av tampers, sköna tankar runt hantverkt mm mm. En ren njutning!!

Men nu kommer denna tråd där jag läser med ett öga och bultande hjärta och kan urskilja ord som 500g för 63kr och funkar bra i kombination...

Det gör ont.

Lika ont som om jag skulle läsa att det spelar ingen roll om man har en espressomaskin för 14.999 eller en som man fick när man valde en 5 nummers prenumeration av Allers värd hela 299kr...

Det gör ont för att jag vet vad som krävs att få ihop ett kilo kaffe. Hur människor får slita och lida. Nästan 1000 människor är i kontakt med det kaffe som ligger på en kaffehylla. Ta 63kr och dela upp dom till alla.. Jag har skrivit om detta tidigare.

Riktigtkaffe.se.....

Kan tänka mig att det känns för mig som för en HIFI galning som går in på ett forum och vill läsa om nya DTS-ES systemet och vilka filmer som kodas i detta format för att uppleva det han älskar, nämligen ljud och bild och möts av en tråd där sanna HIFI nördar säger att det är ok med en 5.1 förstärkare från Denver för 599kr och det funkar bra med MONO ljud när man skall kolla på skjutscenen i filmen Heat.....

Varför skaffar vi dessa dyra maskiner och bryr oss så mycket om allt runtomkring? Varfö nördar vi ner oss så hårt?
Varför spenderar vi tid på RIKTIGTKAFFE.se?

Jag vill tro att vi köper den dyra maskinen och nördar ner oss för att nå det slutliga målet: Att avnjuta kaffe. Riktigt kaffe. Ett kaffe som gjorts med omsorg, lika stor omsorg som maskinen.

Annars blir det som att bygga en biograf hemma men aldrig titta på en film med bild och ljud som biografen är ämnad för.

Om HIFI nördar fick reda på att ett filmbolag med mening struntade i att släppa filmer med perfekt kvalité och med mening inte lade på 5.1 ljud utan bara stereo och i vissa fall tom MONO så är jag säker på att de skulle försöka göra något åt det.

Som att äga en Ferrari och aldrig köra med den på bana.

När jag sålt en kaffemaskin brukar folk säga. "Känns det bra nu när du har lyckats sälja en maskin till mig för 10.000?"
Jag svarar oftast: "Ja, det känns jättekul men inte för att du har köpt en maskin utan för vad som väntar dig. Utan för vad denna maskin kan ge dig, För vilka dörrar den kan öppna. Detta är en engångsglädje för mig men den riktiga glädjen för mig kommer sen när du kommer tillbaka hit och får träda in i Kaffets underbara värld."
 

Mangan

Well-known member
Det känns lite som att du snöat in på själva priset DC. Visst, för mera cash får man oftast bättre grejer och bättre slutresultat, men ett högre pris får ju inte bli något eget syfte i sig. Men jag kanske tolkar dig fel.

Jag kör i princip bara Maurokaffe hemma, men då och då är ju den sista påsen Mauro tömd och då får "ful-kaffet" fungera som substitut. Personligen tycker jag att man kan lyckas bra med det billigare kaffet och det är sannerligen bättre än inget kaffe alls.

Om jag får använda din liknelse med hifi, så föredrar jag så klart en digitalt inspelad 6.1 rulle med härlig kanalseparation...men ligger jag bakfull på söndag förmiddag så är en B-film med Steven Seagal helt klart bättre än ingenting.

...men det är jag det! :)
 
M

Medlem14302

Guest
men ligger jag bakfull på söndag förmiddag så är en B-film med Steven Seagal helt klart bättre än ingenting.

=) Jag som nästan var lite deppig kan inte sluta och le...


-------------------------


Missförstå mig rätt. Det är inte priset.

Da Matteo hr på sin blogg och hemsida specat upp det riktigt bra. Jag citerar dem:

1. Vi har koll på ursprung och urval. Vi betalar för kvalité o etik.
2. Plockning och hantering sker med omsorg, sortering sker efter kvalité.
3. Vi tar ett socialt ansvar, bonden får betalt.
4. Rostning av varje böna sker separat under manuell övervakning för att optimera varje ursprung.
5. Vi har fullständig transparans. Odling, rostning, blandning o bryggning. Allt är öppet, det finns inga hemligheter!
6. Absolut färskt kaffe!
7. Vi har kunskap vid försäjning och kan erbjuda rådgivning och provsmakning. Personlig service.
8. Kunden får en smak- och kunskapsupplevelse.

Vi ska begära allt detta för att få en bättre kaffevärld och upplevelse.
Att vi sen tar fram fulkaffet av ren abstinens och för att förhindra evntuella ångestatacker och panik, det är ok..... nästan.... och om det skulle hända hos mig skulle jag förneka. =)

Förstår ni?

Vi måste arbeta för en smakupplevelse som är sann! För både smaken och samvetet..
 

zix

Well-known member
Jajamän, precis sådär ska det vara, då fattar man hur du menar! Det är steg 1, 2 och 3 som man aldrig som konsument får reda på annars. Att ett rosteri är bra på att rosta och blanda är för mig helt självklart, och ärligt talat fullständigt ointressant. Varför skulle de annars finnas? Att det (rosteriet) använder kvalitetskaffe (steg 1) är däremot en helt okänd storhet, att de inte blandar skitbönor med bra (steg 2) väldigt ovanligt och att de dessutom skulle anstränga sig såpass att de kollar upp att odlarna verkligen får bra betalt (steg 3) är osannolikt ovanligt. De enda jag känner till som har pratat om sånt här under lång tid är Bergstrands, de började tidigt samarbeta med Alternativ handel. Att da Matteo gör det nu är väldigt bra - får de måhända sina bönor via Bergstrands brokers?
 

zix

Well-known member
Vad och hur menar du att jag ska motivera Bergstrands? Varför jag nämner Bergstrands i stället för någon annan i sammanhanget? Varför Bergstrands finns? Varför bergstrands är bättre än J&N? (det tycker jag inte, har aldrig påstått att de skulle vara det heller.)
Jag chansar lite och förklarar ad lib för att förhoppningsvis spara tid. Att jag nämner det i samband med da Matteo är kanske inte så konstigt, men jag ska förklara... da Matteo var tidiga med att plocka in alternativt kaffe i sitt sortiment, körde Bergstrands Iguale i flera olika versioner för länge sen, möjligen till och med innan de bytte namn till da Matteo (och fick tillbaka sin original-ägare). De hade också 8.2 och den som hette 101, och vad jag minns var det ända från början samarbete med Bergstrands om dessa sorter, da Matteo var med och utvecklade blandningar men använde sig av bergstrands bönor. Bergstrands Campionato är väl också utvecklad i samarbete med da Matteo? Hur det är numera med deras samarbete vågar jag inte svara på, som du ser av min sista fråga i förra posten.

Det finns många rosterier i det här landet, men inte många som så länge som Bergstrands har haft en profil av att jobba direkt mot odlarna och därmed kunna ge dem bättre betalt.
J&N har bara några få år på nacken, startades -04, men har redan från början jobbat aktivt direkt med kvalitetskaffe och direkt mot odlarna. Det är guld, tycker jag.
De riktigt stora rosterierna här i landet är vad jag ser som motsatsen till Bergstrands... De verkar fortfarande inte ha fattat vartåt det lutar och vad det är som händer. Zoegas reklammakare hänger med lite bättre, men priset på deras kaffe ger, om inte annat, en god ledtråd till hur mycket som ligger bakom deras färgranna kaffenamn - Pasión Colombia, Sidhamo Ehiopia m.m. - de har ett (1) rättvisemärkt och ett (1) ekologiskt kaffe i sitt sortiment. Frågar du mig så luktar det så jädra cyniskt, rätt av, marknadsföringstänk att jag instinktivt håller mig långt ifrån dem. Jag kan ju ha fel där, förstås.
J&N, å andra sidan, ger ju intryck av att ha detaljkunskap om de flesta av sina sorter. Vill inte påstå att de skulle ha 100% bra betalt till odlarna, men det kan jag inte påstå om Bergstrands heller. Det vet nog bara de som köper upp kaffet åt respektive företag.

Eh, förresten, vad menar du med "Estate Coffee"? För mig är det bara en beteckning på kaffe som säljs på ursprung från en speciell gård, ungefär som vin. Säger inget om kaffet egentligen, men visst antar man att odlarna och arbetarna får bra betalt... något nytt fräckt rosteri som jag har missat?
 

zix

Well-known member
Om HIFI nördar fick reda på att ett filmbolag med mening struntade i att släppa filmer med perfekt kvalité och med mening inte lade på 5.1 ljud utan bara stereo och i vissa fall tom MONO så är jag säker på att de skulle försöka göra något åt det.
Är rädd att om du byter ut 5.1-ljud eller stereo mot "mp3" så har du läget i verkligheten idag. Och nördarna kan inte göra ett skit åt det, förutom att köpa CD- eller vinylskivor där de går att få tag i.
Bolagen har sedan länge insett att dagens generation nöjer sig med sketljud eftersom de ändå bara lyssnar på det i små fislurar som följer med mp3-spelarna, lurar som skulle kostat max 35 spänn på clas ohlson om de hade sålts i lösvikt. Skivbolagen mixar sin musik för såna spelare (och för reklamradiokanalerna), och därför låter bulken av dagens musik som den gör.

Det är kanske lite OT att fortsätta på ditt spår här, men jag tycker att det är jätteintressant att jämföra musik och kaffe så jag kör på. När jag ser på dem tillsammans så verkar det för mig som om musikindustrin idag är i ett liknande läge som kaffeindustrin var på 50- och 60-talet. Kaffet då, och musiken nu, marknadsförs och ses som en slags bekvämlighetsgrej. Vi lyssnar på musik för att få en stunds avkoppling. Det ska vara billigt och lätt tillgängligt, alltså måste produktionen streamlinas och originalitet belönas icke.
Därför tvingas alla sångare sjunga in i den j-la datorprogramvaran som håller tonen rätt, oavsett om de är duktiga på att sjunga eller inte (aktuellt exempel: Shirley Clamps nya låt. Hon kan sjunga väldigt bra men det är skit samma för bolaget, det ska gå fort att spela in och studiotid kostar. Då är det enklast att köra hennes röst genom datorn en extra omgång efteråt, så räcker det med en tagning).

På samma sätt begränsades kaffet till att bli t.ex. Gevalia i sverige, t.ex. Folgers i USA - varumärket var kaffet var varumärket. Originalitet belönades icke, man sålde in kaffet på namnet och då var det nödvändigt att t.ex. Folgers alltid smakade Folgers. Skabröst och dekadent! Så ser många av oss - och många andra med oss - på det idag. Men då var det normen.

Nä, musiken idag behöver framföras av artisten, och gärna skrivas av honom/henne också. Inte mediaindustrin. Och audiofilerna behöver börja sprida evangeliet med vad bra återgiven musik betyder för en människa, och sluta gräva ner sig i smådetaljer. Då kan vi få fram mer originalitet och i förlängningen bättre ljudmixar.
Precis som kaffet måste börja säljas på ursprung istället för på rosterinamn, och att vi kaffeälskare borde lära oss njuta av kaffet i hemrostad form, iallafall nån gång ibland, istället för att ägna oss åt smådetaljer om hur bra kaffe av märket x är. Vi har kommit längre i medvetenhet här, men orättvisorna mot kaffets skapare (odlarna) har också varit, och är, oerhört mycket större än orättvisorna mot skivbolagsartisterna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp