Åre Kafferosteri

lupoo

Well-known member
Microrosterier börjar att dyka upp lite här och där i vårat avlånga land. Nyöppnade Da Matteo Torrefazione och att det är saker på "G" i Helsingborg är bara några exempel. Nu har även Åre i dagarna fått en leverantör av egenrostat specialkaffe.

Internet är ju som alla vet ett ställe där man kan hitta allt möjligt utan att behöva söka. Så här var det denna gången.

Såg att "AA" fått en La Marzocco keps med sin GS3:a. Så jag styrde kosan till LM.s sajt för att kolla lite (jo deras webshop skall öppna i september...). Hitta sen denna sida, längst ner står det:
Congratulations to our new Club Members of this month:
och
Are Kafferosteri Sweden
Hmm det har jag inte hört talas om. Lite Googling och Åre Kafferosteris hemsida var upphittad. Som sagt visst är det roligt med ett nytt mikrorosteri, som dessutom ser ut att ha bra koll på grejerna. Som bonus kom denna artikel från Östersunds Posten.
 

Zalve

Well-known member
Har bokat in ett besök i vinter på det rosteriet,,, De hade inte öppet när jag var i Åre sist.
 

Molarin

Well-known member
I går hämtade jag ut en låda på Posten med 6 påsar av Åre kafferosteris espressoblandningar "Pop" och "Rock" rostat 4/3. I dag åkte en påse Pop till Lupoo och en annan åkte ner i min kvarn.

Jag har aldrig fått till ett så bra förstaskott av någon blandning. och efter två tweakningar är jag jäkligt nöjd med mig själv och kaffet från fjällen. Kontrollvägde upp 10 g i enkelfiltret. 35-40 sek extraktion och 2 cl i koppen. Tillochmed frugan omnämnde den på annat sätt än "bra", "hyfsad" eller "god" som hon brukar. Hon klämde i med "verkligen bra!" och "bärig".

Kan inte annat än hålla med. Len, ren och söta bär med naggande god syrlighet. Är det hjortron man känner? Björnbär... Jag längtar till morgonkaffet!

Bästa kaffet jag haft i kvarnen på länge! (Förlåt, Jutta...)
 

lupoo

Well-known member
Det är inte varje dag det ligger en påse finkaffe på trappan här hemma. Kunde tyvärr inte vara hemma och ta emot då jag hade viktigare saker för mig ( Borås HC - Björklöven 4-1:D). Det ser ju lovande ut med tanke på vad Molarin skriver om kaffet.
En bra dag idag;) !
 
Snabb fråga: Beställde precis ett par påsar Pop efter att ha läst mycket om det bl.a. här på RK. Det rostades i fredags. Bör jag vänta ett par dagar eller är det bara att köra?

:)
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Åre är faktiskt det enda rosteriet, vad jag vet, som skriver ut rekommenderad vilotid på sin hemsida. För POP och Rock så är det 10-14 dagar som gäller medan Jazz bör få vila i hela 21 dagar. Så ja, några dagar till bör nog Poppen få mogna till sig.

Snabb fråga: Beställde precis ett par påsar Pop efter att ha läst mycket om det bl.a. här på RK. Det rostades i fredags. Bör jag vänta ett par dagar eller är det bara att köra?

:)
 

Bengan

Well-known member
När nu tråden ändå tagit vändningen att handla om vila så passar jag på att fråga. Har köpt Waxholms Krut och Bianco rostade 16 aug. På baristashopens hemsida står att kaffet når sin peak efter 6 veckor. Kan det stämma? Jag tycker det låter väldigt lång tid och dessutom vill jag öppna påsen nu. Kommer kaffet till sin rätt om jag öppnar påsen till helgen då den legat till sig två veckor?
 

kaffe med slice

Well-known member
När nu tråden ändå tagit vändningen att handla om vila så passar jag på att fråga. Har köpt Waxholms Krut och Bianco rostade 16 aug. På baristashopens hemsida står att kaffet når sin peak efter 6 veckor. Kan det stämma? Jag tycker det låter väldigt lång tid och dessutom vill jag öppna påsen nu. Kommer kaffet till sin rätt om jag öppnar påsen till helgen då den legat till sig två veckor?

Du kan öppna påsen nu, inga problem. Jag tycker själv om att dricka kaffet bara ett par dagar efter rostning. Men det händer mycket med smakerna de första 4-6 veckorna så det är helt klart skillnad att dricka det bara ett par dagar från rost till 6 veckor efter rost. Prova och smaka så får du se :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,661
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp