Ny, värdig (?) utmanare till Musetti

Thomas

Well-known member
ICA Maxi här i Södertälje har börjat sälja Italcaffe. Två sorter, en med Arabica blandat med Robusta för 109 kronor per kilo och en med 100 % Arabica för 159 pix.

Lämpligt nog har jag precis fått slut på kaffebönor, så jag köpte en påse av den billigare varianten. En värdig utmanare till Musetti för oss med skralt om pengar måhända?

Någon annan som provat?
 

Jonny Friberg

Well-known member
Någon annan som provat?

Jorå, jag har fått prover på sex olika ItalCaffè från Italien, men bara testat två av dem än så länge.. Jag tycker de smakar lite "jordigt" med mycket ljus crema, men helt OK smak, men det skriker efter socker. Tycker jag iaf.
De jag har testat är: Prestige Bar (guld/röd påse), Elite Bar (svart/röd påse)
 

Faktor

Well-known member
Hmm... Min ICA (Söder Stockholm) har ett kaffe som kallas Caffè Corsini. 100 kr/kg. Väldigt trist kaffe tycker jag. Luktar nästan lite damm om det i min mening. Det enda positiva är väl priset och en fin crema att hälla art i.

Har dock inte provat det du pratar om.
 

arto

Well-known member
Hmm... Min ICA (Söder Stockholm) har ett kaffe som kallas Caffè Corsini. 100 kr/kg. Väldigt trist kaffe tycker jag. Luktar nästan lite damm om det i min mening. Det enda positiva är väl priset och en fin crema att hälla art i.

Har dock inte provat det du pratar om.

En sån påse har jag tagit hem från Italien någon gång. Tror priset låg runt 4-5 euro där per kg :)

Minns den som väldigt robustig, god om man bara drack 1-2 per dag.
 

Satyricon

Well-known member
Vid mitt senaste besök på hemhöp noterade jag att de hade utökat sitt sortiment med Musettiprodukter. Förutom nyheter som smaksatta malda blandningar och den vanliga helabönespresson i 250 g-påse fanns även hela bönor i en blåskimrande påse — 100 % arabica.

Någon som har prövat denna nya Musettiblandning?
 

Tobias

Well-known member
Vid mitt senaste besök på hemhöp noterade jag att de hade utökat sitt sortiment med Musettiprodukter. Förutom nyheter som smaksatta malda blandningar och den vanliga helabönespresson i 250 g-påse fanns även hela bönor i en blåskimrande påse — 100 % arabica.

Någon som har prövat denna nya Musettiblandning?


Provade en påse för att öva latteart, smakade riktigt gott i en latte provade inte som espresso konstigt nog men den är värd att prova alla gånger!
 

Satyricon

Well-known member
Har nu prövat Musetti blå påse (100 % arabica).

Ett dugligt och lättarbetat arabicakaffe med överraskande tjock, ljusbrun crema och något pregnant syra.

Jag brukar inte tycka om 100 %-arabicablandningar och det här kaffet är inget undantag. Fullt drickbart, men det saknar kärvhet. Dessutom lite tunt i konsistensen, för syrligt och dålig sprängkraft. Jag kan föreställa mig att det kan vinna visst gehör hos arabicatalibaner.
 

Furioso

Active member
Italcaffè

Har oxå hittat Italcaffè.
Verkar säljas mest på Ica? Passade min smak perfekt. Håller med om att det blir en något ljusare crema än man är van vid, men smaken..goood!
Jag är en latmask som använder en Saeco helautomat för att göra det hela lite enklare. Min La Pavoni pistongmaskin har fått ställas åt sidan.
Har tidigare testat ett antal olika märken, däribland Musetti som jag sågar.
 

MachoDemon

Active member
Ut med språket nu folk.

ItalCaffe Bar Elite är bland det bästa jag provat - kostade då typ 202 kr på BEA i Stureby.
För mig är bara BAR ELITE intressant -
Hur mycket kostar Mussetti - köpte blåa påsen en gång för knapp 100 kr-
förvånansvärt väldigt gott - köpte sen gul påse ekollogiskt or whatever MEN INTE LIKA GOTT
FAST DYRARE
 

Furioso

Active member
Finns på Ica Karlaplan, Sickla, Botkyrka, Bromma, Hässelby, Globen för att nämna några.
Kontakta oss på Aposto AB för mer information om din närmaste butik.
info@aposto.se
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp