Scuro

Camera IT

Well-known member
Igår var vi på Da Matteo i Gbg och drack kaffe, jag beställde en Cappucino på en dubbel espresso. Aha säger killen en scuro.
Nu var den god så jag har inget att klaga på men den smakade lite som en latte. När jag gör själv blir det mer kaffesmak. Jag använder våra vanliga cappucino koppar, mängden är precis densamma fast med dubbelt så mycket kaffe. När jag googlade på scuro fick jag fram "Cappucino med mindre andel mjölk". Då får man ju en pyttekopp kaffe. Hur vill ni ha scuron, lika stor kopp som en vanlig eller på en enkel med mindre mjölk?
 

simong

Active member
Hum, föredrar en vanlig kopp med dubbel espresso. En starkare cappucino helt enkelt.

Scuron verkar ju smart om man inte är sugen på en så stor mängd vätska. :)
 

Dunne

Well-known member
Som jag förstår det så är en Scuro helt enkelt kopp med mindre dryck i än en cappuccino. Det blir ju en "vanlig" cappuccino om man har 1/3 av varje, oavsett dubbel eller enkel i botten.

Alltså borde en "vanlig" cappuccino med en dubbel i bli en Scuro och en med en enkel bli en "vanlig" så att säga.

Jag tyckte det lät väldigt logiskt i mitt huvud men jag förstår inte 100 vad jag har skrivit, nåja, ni förstår kanske vad jag menar :).
 

Large

Well-known member
Scuro = mörk

Cappuccino scuro tolkar jag då som en mörkare cappuccino dvs baserad på en dubbel espresso och med samma totalmängd vätska (mer kaffe men mindre mjölk). Allt detta serverat i en vanlig cappuccinokopp.
 

Axel

Well-known member
Både kräm och K& co här i helsingborg kör scuro som Large förklarar. Men de finns ju egentligen inga helt exakta recept utan mest guidelinjer som du därefter finslipar för just ditt café. Det är vad jag tror iaf!
 

Camera IT

Well-known member
Jo ju mer jag tänker på det fick jag inte det kaffet jag beställde. min svägerska beställde en take away latte, muggen var fylld till bredden och jag fick exakt likadan mugg också den fylld till bredden. båda hade samma färg fast med olika mönster. Killen som gjorde mjölken imponerade. Så mjuk och krämigt men ändå slät, man kan ju bara dricka och förlåta.
 

majkeloak

Well-known member
jag tycker också att det låter rimligast med Larges beskrivning.

Det andra alternativet (vanligCappuccinoförhållande-men mindre-total-vätska) skulle jag kalla LITEN Cappuccino.

/MIkael
 

mts

Well-known member
brukar beställa en scuro som "en dubbel med mjölk", att det ska vara så mycket namn hit och dit...
 

Marv

Well-known member
Jag brukar beställa en cappuccino på en dubbel. Då kommer man någonstans i närheten av 1/3 kaffe och 2/3 mjölk. Detta tycker jag är ett bra förhållande i blandningen. Att det fanns ett namn för detta hade jag ingen aning om. Däremot har jag råkat ut för att jag har fått kommentaren " det får vi inte göra " när jag beställt en cappuccino på en dubbel. Efter svaret " men det är vad jag vill ha " har de gett med sig.
 

Camera IT

Well-known member
Marv;49371 Däremot har jag råkat ut för att jag har fått kommentaren " det får vi inte göra " när jag beställt en cappuccino på en dubbel. Efter svaret " men det är vad jag vill ha " har de gett med sig.[/QUOTE sa:
Guud så dumt, det är ju inte kokain eller .....som barista gör man ju kaffet efter kundens önskemål så gott det går. Några kunder vill ha konjak i men vi har inga rättigheter så det går ju inte.
 

Camera IT

Well-known member
Jag tror Large har "den bästa scuron", så som han beskriver den är så jag vill ha min cappu. Sen har Axel på kräm en poäng också att de flesta kaféer trixar med recepten lite som dom vill. Det är så värdefullt att hitta ett kafé med en barista som fixar kaffet precis som man gillar det. Sen förvirrar man kunderna med en massa italienska namn för att komplicera för dom.
 

Axel

Well-known member
En av mina stammisar på kräm brukar beställa scuros men idag kom hon in och var lite ledsen över att de inte smakade så mycket som hon ville.
Därefter beställde hon en Quadruppel Cappuccino. Eller vad de nu blir, 4 enkla espressoshots i en 20 cl kopp.

Jag blev ganska förvånad men tyckte de lät som en kul grej och de är ju hennes kaffe så varför inte!
Får se vad hon säger om den imorgon!

För övrigt kallar jag allas kaffe specialare då jag känner igen nästan varenda person som kommer in i den 20 kvm stora lokalen! :) "En specialare, tack"
 

Axel

Well-known member
mm de blev väll snarare en Stor cortado med aningen mer kaffe än mjölk än en cappuccino! men de låter så mycket coolare att säga!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp