Hög temp kort tid eller lägre temp längre tid?

fiddlerman

Well-known member
Undrar om det finns någon som har experimenterat med skillnaden mellan att rosta med högre temp. vs lägre och längre.
Hittills har jag för det mesta lekt med tiden och inte så mycket med temperaturen. Brukar rosta på 240° mellan 18 och 20 minuter.:coffee:
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Du har alltså "långrostat" dina bönor och provat lite olika rostningsgrader. Tiden du anger är en mycket lämplig rostningstid för kaffe till espresso!

Du skulle prova att höja temperaturen så att bönorna blev färdiga på
säg 10 minuter för att känna skillnaden på ett mer snabbrostat kaffe. Det kaffet är vanligare att man använder till bryggkaffe förvisso, men ändå.

Smakspektrat vid långsammare rostningar är att kaffet får en sötare, djupare kaffesmak. Syrlighet, bäriga och örtliknande smaker dämpas jämfört med mer snabbrostat kaffe. Ett snabbrostat kaffe har inte samma djupa kaffesmak men har mer smak uppe på toppen i smakspektrat, dvs syrliga, bäriga, örtiga smaker behålls. Det man tappar i botten på smakspektrat vinner man på toppen och vice versa.
 

fiddlerman

Well-known member
Intressant. Det hade jag ingen aning om. Tack. Tror att jag har gjort det som kommer smaka bäst för min smak i så fall. Trodde att vissa gick ner till ex 230° och över 20 minuter osv
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Sedan kan man börja att laborera med olika temperaturer under pågående rostning, sk rostningstemperaturkurvor. Men det kan bli otäckt avancerat och jag har inte lekt så mycket med det att jag har något vettigt att säga om det.

Men utifrån vad du skrev om tid och att det är för espressobryggning du rostar, så gör du helt rätt :)
 

fiddlerman

Well-known member
Det kan vara ett fel med min GeneCafe. Hur lång tid tar det för din att komma upp i temperaturen? Jag märkte att det tog 12, 13 minuter att komma till 240 för att jag ville prova snabbrost som du nämnde. Jag bad om 250 men den var så långsamt att jag sen ändrade tillbaka till 240°
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Med Gene Café kan du inte snabbrosta, det är en ren espressorostare för längre rostningstider. Snabbrosta kan du göra med en hetluftsrostare à la CR-100 eller I Roast-II t ex, eller i ugnen eller med en hetluftspistol....
 

RuneL

Well-known member
Man kunne vel pre-heate rostaren til tex 200 grader, stoppe den med emergency, fylde på bønner og sen riste til den grad man nu ønsker...
 

fiddlerman

Well-known member
Om det är vart det. Jag tycker att resultatet blir rätt så bra ändå. Undrar bara om det är normal med Gene?
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Hm, jag kan inte riktigt hjälpa dig med jämförelser då min Gene Café inte spelar korrekt längre. Men 12 minuter till 240 grader låter normalt, min fungerade så tidigare så det är nog i sin ordning.

Den Gene Café jag använder fungerar inte korrekt, och inte lär jag få några nya reservdelar eller dyl då Gene Café verkar ha världens mest ovänliga kundservice. GoKaffe har pga detta slutat helt med Gene Café...

Men ifall du av någon anledning vill uppleva skillnaden på ett mer snabbrostat kaffe så är det ju bara att ställa ugnen på 230-250 grader och sätta in en plåt med några deciliter bönor. Det behöver man inte handla några prylar för att testa. (Jag antar att du har en spis med ugn hemma.) Instruktioner för hur man rostar finns lite här och där på webben, annars har du en på GoKaffe: http://www.gokaffe.se/shop/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=28

Man kunne vel pre-heate rostaren til tex 200 grader, stoppe den med emergency, fylde på bønner og sen riste til den grad man nu ønsker...
Jag är rädd att det fortfarande inte räcker, trots förvärmning, för att rosta snabbt. Min rostare skulle, då den fungerade fullt ut, inte kunnat rosta snabbt. Men rostarna kanske beter sig individuellt. Men då Gene Café är en trumrostare i karaktären så är det ju per definition en långsam espressorostare... Tveksam till att den skulle kunna rosta snabbt.
 

RuneL

Well-known member
Den Gene Café jag använder fungerar inte korrekt, och inte lär jag få några nya reservdelar eller dyl då Gene Café verkar ha världens mest ovänliga kundservice. GoKaffe har pga detta slutat helt med Gene Café...

Interessant, jeg forsøgte at købe fra gokaffe først, men da de inte havde flere til salgt købte jeg min fra hasbean.
Hvad for fel har du på din gene?
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Jag vet, och det är tråkigt att det blev som det blev... Förhoppningsvis kommer det in någon annan espressorostare, tyvärr inget som är på tapeten i dagsläget.
 

Camera IT

Well-known member
Fick mig en Hottop från hasbean och är helnöjd.
Kanske något ni skulle sälja på gokaffe, eller kanske bara ha uppgraderingspaketen till dom ;)
Har snart rostat upp allt kaffe jag köpte på gokaffe.
Kommer snart in med en beställning till, så fort ni får in juncaliton.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Hot Top går inte att sälja med de priser de erbjuder då det skulle innebära att Hasbean låg flera tusenlappar lägre för samma maskin...

Beställning, trevligt! Kan meddela att det är på ingång mer kaffe, bl a Juncalito, Yirga + någon fler utlovad sort..
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp