Något att testa!

Nickeh

Well-known member
Har hållit på med kaffe i snart 3 år och fortfarande blir jag ofta överraskad.
Idag stod jag och körde på en böna, Finca Santa Paula rostad av Costas på news så klart, och testade att dela en singel shot i två.
Dvs. de första centilitrarna i en kopp och de sista i en annan.
Det jag kände var att första koppen var extremt mycket åt syrliga hållet (smakade faktist nästan bara saltlakrits) och den andra nästan bara bäska.
jag har hört att folk pratat om det och precis som jag gör nu tipsat om det men aldrig tagit mig för.

Så, det jag vill ha sagt är att alla som läser detta borde testa att dela upp en shot! Det är helt klart något som man bör uppleva.
Underlättar att indentifirea över-/underextrahering plus att det kan vara bra att smaka på de första centilitrarna för att identifiera svåra karakeristiska drag för just det kaffe man kör på.

Så, dagens tips blir att dela up era shots! iaf. en gång i vetenskapligt syfte.
 

andcar

Well-known member
-Är det bara jag som får kännslan av att du har hittat till rätt yrke nu. Eller hade du liknande tankar och funderingar (klart mer långtgående/djupare tankar om produkten hantverket än de flesta andra) på ditt förra jobb? ;)
Får lov att testa det här när frukosten är klar. :)
 

Nickeh

Well-known member
Hehe, nivån på mitt engagemang är betydligt högre på det nuvarande jobbet!

Blir kul att testa med lite olika kaffen... Har summer blend och bacaramunga (Osäker på stavningen...) hemma som skall testas.
frågan är om det kan klå ah-ha upplevelsen från saltlakrits shoten finca santa paula gav...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp