Första med naket, lite analys och tips

iZappa

Well-known member
Min erfaring er at nakne portafilter er veldig følsome for dosering og kverningsgrad. Ofte er det lettere med trinnløse kverner enn trinnete synes jeg. Grunnen til dette tror jeg er at kaffen slik mange lager den nord for Italia er mye grovere malt enn italienerne bruker den. Slik blir pucken ekstra følsom for dårlig dosering og feil kverningsgrad. Hvis du prøver med feks et enkeltfilter med kun 7 gram og finere malingsgrad vil du nesten ikke oppleve channeling. Smaken blir selvsagt en annen sak :)

Dosering uten klumper, god fordeling og nøyaktig kverningsgrad er mine tips.
 

AA

Skottjägare
Hur färska är dina bönor? Ju äldre ju tidigare blondning. Jag tycker mej märka skillnad efter 8-10 dagar efter öppnandet av en försluten förpackning.

Lycka till i jakten!

/AA
 

Rille

Well-known member
jag köpte dem på kaffemaskinen igår, så 1 dag gamla, de jag körde nu har varit kvar i påsen till nyss innan extraktionen, lufttät förslutning
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
jag köpte dem på kaffemaskinen igår, så 1 dag gamla

Nu ska väl Kaffemaskinen ha lite omsättning av kaffet iofs, men bara för att man öppnar en påse för tex ett dygn sedan så betyder det inte att kaffet är bara ett dygn "gammalt".

Det kan vara flera veckor eller månader sedan det rostades, eller som jag råkade ut för med min Mauro Delux... ett år sedan de rostades! (dock inte köpta från Kaffemaskinen).

Kul med filmklipp! treefinger, installera Quicktime. Det fungerar OK för mig i alla fall...
 

Marv

Well-known member
Min enkla analys är att jobba på att få jämnare fördelning av kaffe i filtret. Tidig blondering kan bero på flera saker. Inte så purfärskt kaffe eller kanalisering eller helt enkelt att kaffet inte extraheras jämt i pucken. Länken som tipsades om tidigare är bra.
 

Large

Well-known member
Om jag såg rätt på filmerna så blondar det ju nästan med en gång. Har du försökt öka vattentemperaturen ?
 

Rille

Well-known member
Jävlar i min lilla låda, körde ett skott nyss, fördelade kaffet noga, rörde om osv...
Tampade ganska hårt kanske 10-12kg...
OJ vilken fin extraktion, höll sig mörk länge, drog ut en dubbel på ca 30 sekunder EFTER att det började rinna. tog väl 10 sekunder innan den släppte första dropparna...

Men i all iver så glömde jag att filma...
Måtte detta inte vara en engångs-grej, nu var det nära perfektion enligt mina mått.

Naken for life!
 

wesaft

Well-known member
Härligt Rille!
Kul att det går frammåt.

Är sugen på att köra naket nu, ser så läckert ut.
Det är också en naturlig väg att gå för en kaffenörd :)
 

fiddlerman

Well-known member
Ibland kör jag naket, fast utan att ändra på min filter. Men bara om jag inte har hunnit klä på mig. :lol: :lol: :lol: :lol:
 

Rille

Well-known member
Riggade kameran och tog en serie bilder på en dubbelshot i nakna skönheten.
Nu tycker jag det börjar arta sig, höll fina ränder hela tiden, blondade lite mot slutet. är ca 2,5 sekunder mellan varje bild
I min iver att fotografera skönheten så glömde jag ställa en kopp under :angry:
Så hela härligheten hamnade i spillbrickan.
Nåja...

Analysera denna då... :coffee:

Kan säga att jag gjorde direkt en ny, denna gång MED kopp...

Länk åter igen till Wesaft. Tack
http://wesaft2.myftp.org/video/kaffe/rickard_olsson/naken_bildserie/
 

Bilagor

  • 8.jpg
    8.jpg
    105 KB · Visningar: 44
  • 9.jpg
    9.jpg
    112.5 KB · Visningar: 34
  • 10.jpg
    10.jpg
    106.8 KB · Visningar: 29
  • 11.jpg
    11.jpg
    109.5 KB · Visningar: 22
  • 12.jpg
    12.jpg
    109.5 KB · Visningar: 40
  • 14.jpg
    14.jpg
    98.5 KB · Visningar: 62
  • 15.jpg
    15.jpg
    78 KB · Visningar: 44
  • 16.jpg
    16.jpg
    77.6 KB · Visningar: 45

wesaft

Well-known member
Mmm, smaskig bildserie.

gillar hur du tog med ett foto av spillbrickan där slutresultaet ligger och blaskar
 

Rille

Well-known member
kunde inte hjälpa det, var tvungen att låta världen se vilken tårta jag är...

Lite kul var det dock..

Men denna extraktion verkar vara bra mycket jämnare än de tidigare, då det vart en bubbla mitt i konen som verkade bero på att kaffet var ojämnt packat/tampat. filtret vill inte då inte släppa ifrån sig kaffet i mitten.
 

andcar

Well-known member
Jag skulle nog vilja få bryta extraheringen vid bild 8. Tycker den blonderar av för mkt efter det.
Men grymt kul bildserie. :)
 

fiddlerman

Well-known member
Jag blir sugen också. Behöver hitta en blind filter hållare till min Gaggia bara. Kanske om jag hittar en begagnade som jag kan själv borra eller fräsa. Någon som vill sälja en filterhållare till Gaggia billigt?
 

lupoo

Well-known member
Men Rille hur SMAKAR kaffet??? (Om Du har extraherat i en kopp...)Det är nästan det som är det viktigaste eller:unsure:?
 

Jojjo

Active member
Hej, som novis fattar jag inte vad naket betyder. Har lusläst forumet ikväll, är på det planet att jag jagar crema med min Gaggia, har nu fått tips om att fördela kaffet jämnt och att dosera mer än 7 gram. Vi har i nuläget no crema what so ever med olika kaffesorter och olika malningsgrader.
 

Molarin

Well-known member
Om du tittar på bilderna ovan så ser du att brygghandtaget inte har en spout (pip/ränna som kaffet rinner i på väg mot koppen).

Detta gör att man tydligt kan "läsa" extraktionen iom att man ser underdelen av filterkorgen.

På engelska kallas det "bottomless". Ett mer beskrivande ord, kanske?
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,633
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp