Hur står dina koppar på värmning?

Hur förvaras dina koppar på maskinen?

  • Rättvända

    Röster: 28 13.8%
  • Uppochned

    Röster: 157 77.3%
  • Beror på kopp

    Röster: 11 5.4%
  • Slumpmässigt

    Röster: 7 3.4%

  • Totala väljare
    203

Molarin

Well-known member
Efter den fåniga frågan om vilken placering maskinerna har på bänken kommer här en riktigt seriös undersökning.

Såg att Klaus Thomsen förvarade sina koppar med öppningen uppåt (rättvända) på sin GS/3. Jag har mina koppar med öppningen nedåt (uppochned).

Hur har du dem? Motivera och diskutera!
 

arto

Well-known member
Mina värms med hett vatten, oftast från vattenkokaren. Har ju en Achille och den fixar inte biffen med koppvärmning.
 

Jonny Friberg

Well-known member
Jag tycker det är bättre att ha kopparna rättvända, då värms de mest där man har kaffet. Om du vänder på kopparna blir de varmast mot munnen och det hjälpen ingen. Roligast är en espressomaskin som värmer kopparna med ånga!
 

Bjarne

Well-known member
Min Vetrano rymmer 6 cappu-koppar och 4 espresso-koppar, alla uppochned. Vill inte riskera damm eller annat skräp i dem, samt att jag inbillar mig att luften inuti koppen håller den varmare än om den stod rättvänd.
 

Molarin

Well-known member
Jag tycker det är bättre att ha kopparna rättvända, då värms de mest där man har kaffet. Om du vänder på kopparna blir de varmast mot munnen och det hjälpen ingen. Roligast är en espressomaskin som värmer kopparna med ånga!

Men om man har kopparna uppochned på hög så inbillar jag mig att den övre koppen blir varmare (än vid rättvända koppar) eftersom varm luft stiger...
 

Camera IT

Well-known member
Rättvända.
Bättre botten är varm än att kunden får en het kant till munnen.
Och vår maskin värmer kopparna snabbt:)
 

Jonny Friberg

Well-known member
Men om man har kopparna uppochned på hög så inbillar jag mig att den övre koppen blir varmare (än vid rättvända koppar) eftersom varm luft stiger...

Hmmm.. Eller så värms koppen underst mest eftersom den är närmast värmekällan. Jag vill tro det eftersom porslinet i detta fallet är en ganska trög värmeledare.
 

marran

Well-known member
Mina hänger på krokar bakom maskinen, Europiccola erbjuder dåligt med koppbricka.

Vid koppvärmning sätter jag koppen uppochner på övertrycksventilen, eftersom jag inte har termostat pyser den hela tiden maskinen är i arbetstryck, koppeb blir varm snabbt :)
 

Molarin

Well-known member
Hmmm.. Eller så värms koppen underst mest eftersom den är närmast värmekällan. Jag vill tro det eftersom porslinet i detta fallet är en ganska trög värmeledare.

Jo, den undre koppen blir ju såklart varmare. Men den övre koppen fylls ju med varmluft...

Står de rättvänt är det ju bara det trögledande porslinet som värmer den övre koppen. väldigt liten anläggningsyta...
 

puttec

Well-known member
Jag har dem upp o ner. Det brukar nämligen bli så att jag har diskat innan jag har använt upp de som står på maskien o jag vill inte ha damm idem. Det är roligare att göra espresso än att städa :)
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Upp och ner(smuts faktorn). Känner inte direkt att ena delen på koppen blir varmare än den andra, men maskinen står på från morgon till kväll också.
 

kaleii

Well-known member
Rättvänt. Det blir för varmt om läpparna annars. Fast om jag staplar två koppar så tar jag alltid de understa och lägger sedan två nya koppar ovanpå. På så sätt använder jag alltid genomvarma koppar.
 

Vee-Eight

Member
Förvarar dem på maskinen uppåned, med en tjock grytlapp över dem. Har upplevt att de blir varmare, om man håller kvar värmen. Dessutom borde de bli mer homogent varma. :)
 

Dunne

Well-known member
Har inga koppar på maskinen. Den rymmer så få och blir ändå inge varm. Har alla koppar upp och ner på sina fat på hyllan ovanför. Upp och ner just för smutsfaktorn.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp