Den gulliga kaffemobilen!

mobstercafe

New member
Den gulliga kaffemobilen!

Har du en fest som du vill krydda upp eller vill du bara bjuda dina gäster på en äkta caffe latte från en rikitg espressobryggare?

Vi har en Piaggio APE 50 (trehjulingsmoped) som vi lagt på en Gloria espressobryggare från Astoria. Vi har fått barista-utbildning av Erik på Enrico Café som är certifierad av dom kräsnaste kaffeexperterna i Italien.

Om du är intresserad kontakta oss på:
boss@mobstercafe.se

Vi kan ordna det mesta!
:nowink:


Mvh
Oskar Lindgren, Mobster Café
 

Molarin

Well-known member
Hej och välkommen!

Kul med dessa mobila barer.
(Men Arabusta har den coolaste ;) )

Den här presentationen är dock inte mycket värd utan bild... :)
 

majkeloak

Well-known member
Aha, jag såg denna "mobil" mitt bland gratistidningsutdelare under slussen i går morse. Baristan stod och släppte ut ånga, men jag ång-ade förbi i snabb fart utan att stanna, något jag ång-rar nu. et hade varit kul att prova.

Vad har ni för turnéplaner?
/Mikael
 

Bjarne

Well-known member
Jag kan intyga att den fungerar! :D

Jag och tjejen fick oss varsin Cappuccino igår morse. Smaken var helt OK, kändes som ordentligt med robusta (jag är mer för arom än beska). Kaffet maldes inte direkt utan låg öppet i en skål, men antar att det är lite för trångt för en kvarn därinne. Såg inte om det var el eller gas om drev maskinen.

Dock tror jag att jag oavsiktligt skrämde baristan med att nämna RiktigtKaffe.se och prata maskiner. Han råkade få ångröret för högt upp i kanna och helt plösligt sprutade mjölken ut över bänken. Lite på skämt sa jag att han inte behöver göra mönster i kaffet. Med darrande vänsterhand hällde han sen upp mjölken och placerade locken på. Hantverken var det verkligen inte fel på, men "kräsen" publik kan störa de flesta tror jag.

En handgjord cappu i morgonrusningen är minnsann inte vanligt och jag hoppas verkligen att jag får se den där fler morgnar!

Vet inte om det var du Oskar som serverade, men jag hoppas verkligen att jag inte skrämde bort er från Slussens bussterminal. Tack för en god start på morgonen! :coffee:

(Dålig mobilkamerabild, men var bara tvungen att plåta ;) )
MobsterCafe_Slussen.jpg
 

majkeloak

Well-known member
Tyvärr får lukten på det stället, mig att inte vilja dricka kaffe där.
men visst ligger det bra till på min väg till jobbet.

I dag hade jag dock just druckit upp min Drick-thermos-Cappu så jag saknade inte kaffet just då.

Men nästa gång kaffemobilen korsar min väg skall jag testa, trots platsens eventuella sunkighet.

/Mikael
 

Pia

Member
Alltså, jag måste erkänna att jag blev besviken.
När jag såg rubriken såg jag framför mig någon ny mobil-modell från nokia där mobilen är formad som en stor böna, knapparna är formade som t.ex en tamper osv, olika coola kaffebilder som ingick automatiskt i minnet till mobilen från början, när det ringde hörde man ljudet av en kvarn som malde..
DET hade varit en gullig kaffemobil :)
 

Bjarne

Well-known member
Ett annat sätt att göra en kaffemobil (som man nog tänkt sig på slutet av 70-talet) vore att hänga upp kaffebönor (eller bara kaffekoppar) i trådar från en cirkelrund sak, som i sin tur är upphängd med trådar ifrån taket (tänk baby-mobil) ;)

Kontenta: "Ingenting är längre som förut, alla gamla sanningar byts ut." (snott ur en gammal sång från min barndom)
 

Bjarne

Well-known member
hehe...vågar knappt tänka på vad du kan hitta på med rätt verktyg i handen och råmaterial framför dig :)

Skulle man kunna bygga om en uttjänt Nokiamobil till PID-styrningspanel, och på så sätt få till en kaffemobil?...
 

Oskar

moppe-barista
hmm, ångrar lite nu att jag skrev kaffemobilen, det ska ju vara "kaffemoppen"!
Vi blev bortkörda från slussen för det var det där med tillstånd... Nu har vi dock blivit laglydigare och står på Hornsgatan 19, mittemot Sveriges kommuner och landsting.

Har förbättrat tekniken avsevärt sedan förra gången så om du kommer förbi igen, Bjarne, så lovar jag att ingen mjölk kommer utanför ;)

Har en fråga till alla kaffekräsna som druckit moppe-kaffe: Hur viktigt är det med färskmalet?
 

Bjarne

Well-known member
Härligt att ni finns kvar på söder, undrade just vart ni tog vägen! Kommer gärna förbi och testar moppen igen!

Vad gäller färskmalet - det är väl hela poängen med espresso, att allt är så färskt det bara går. Självfallet kan man mala upp kaffe i förväg om man sen förvarar det tätt för att snabbt kunna serva kunderna, men att ha det i en öppen skål - det är väl kört efter några minuter där...

Skulle gärna uppfinna en smart behållare á la fågelfrö-behållare som kan portionera ut malet kaffe i portafiltret och släppa in så lite syre som möjligt. Nå'n slags kompromiss blir det ju ;)
 

Bjarne

Well-known member
Tack för våra morgon-latte Oskar! De var klart godkända :) Det är en kompromiss med färskmalet och snabbheten i leverans till kunden, så jag tycker ni har en bra lösning. Petig får man vara på ett hål-i-väggen-café, men inte på gatan ;)

Spånade också lite på namnet "kaffe-moppen" och vände det till "maffe-koppen" (läs Maffia-koppen) - kanske namnet på en "dagens"
 

Oskar

moppe-barista
Varsågod! Du är varmt välkommen tillbaka!
Ett doseringshus är faktiskt påväg och kommer nästa vecka. Borde piffa upp fräschetet ett snäpp =)

hehe, mafioso-koppen kanske? Vem vet vart det slutar?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp