HTPC, en vardagsrumsdator... Någon här som har en?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, det är Erat fel. Jag följde en länk till någon hemmaträff i ett Hifi-forum härifrån och fick se en trevlig vardisdator, en sådan där helt passivt kyld. Och då väcktes ett gammalt sug...

Så nu blir man sugen på att uppgradera vardagsrummet med en dator, ny TV och en server till alla filmerr (servern ska stå i kontoret).

Till TV hade jag tänkt en sådan här: http://www.dustin.se/dacsaportal/cu...wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010113185

Till servern en sådan här: http://www.lime-technology.com/wordpress/?page_id=35 (en
MD-1500/LL)



Till datorlådan en sådan här: http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=236&code=029

(ett test på datorlådan: http://virtual-hideout.net/reviews/Zalman_HD160XT/index.shtml )

Man kan ju få den så gott som helt tyst också, med vattenkylning: http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=206&code=021

Någon här som har en dator i vardagsrummet? Vad är Era erfarenheter?

Någon som har en vatttenkyld dator, låter pumpen mycket?

Jag är lite rädd att det kommer att bli dyrt... är det värt det? Strular Windows Media Center mycket, och är det bättre med typ Welltonway eller Meedio och allt vad det nu finns?

:unsure:
 

wesaft

Well-known member
Om jag skulle plocka ihop en skulle det bli en helt passivt kyld variant.
någon variant av mcubed hfx, de är relativt prisvärda.

sen skulle jag antagligen köra vanligt winxp med zoomplayer.
med myth och mediaportal som utmanare

läs mer på: www.minhembio.com
 

Faktor

Well-known member
Har en (dock på reparation) från HP. Kyld på det gamla vanliga sättet med fläktar. Den har XP Media Center versionen, men jag tror det är smartare med Media Portal. Det är rätt bekvämt med en HTPC ändå :) Rekommenderas.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Har du provat Media Portal?

Jag tror att jag (om det blir något) kommer att dela upp hårddisken i flera partitioner, och göra olika installationer på de olika delarna.

- En med XP Media Center, så kan man testa den.
- En med Media Portal, så kan man testa den.
- En med Meedio, så kan man testa den.
- En med Welltonway, så kan man testa den.

4st partitioner med typ 125 Gb var, eller något sådant...

Någon som har testar Welltonway eller något annat?
Förresten, tackar för tipset med www.minhembio.com , jag har hamnat där tidigare vid surfning men hade inte en tanke på den nu! Här ska läsas inatt... :D:cool:
 

cango

Well-known member
kolla in prisjakt-forumet - htpc-delen. (just det, så din länk nu...;-) )

Ska du köra dvb-s/2, dvb-t/c etc, så rekommenderar jag dvbviewer.
de du nämner funkar bra (ja, media portal/MCE, de andra vet jag inte) men ska du köra fler än 2 tv-kort (spela in/titta samtidigt, så är nog dvbviewer att rekommendera.
har du frågor ang CS, så pm:a mig. (inom hushållet, inget annat)
 

martook

Well-known member
Mediaportal är den enda htpc programvaran som stöder mer än ett tvkort vad jag vet, det är lite trist när man ska köra analog och digital på en gång.
Dvbviewer är väl mer som en mediaspelare än som en "riktig" htpc applikation?

Varför köra olika partitioner, det är väl rena applikationer så du kan installera dem på samma disk och sen bara köra igång den du vill ha?

Meedio gillade jag starkt, men tyvärr så försvann ju det när de blev uppköpta, så nästan ingen poäng att testa det... utvecklas väl inte längre?
 

Trident

Well-known member
Exakt, mediaportal är bara ett program som ligger i XP. Väldigt bra när man väl har ställt in alla inställningar. Detta kan dock vara lite krångligt om man inte har kunskapen eller vanan.

Det absolut viktigaste du måste kolla innan du köper en TV är om den kan pixelmappa bilden.
 

Pac

Maskindoktorn
Var det denna som skapade suget?

DSC_0149-01.jpg


Det är ett sådant chassie som wesaft snackar om med enbart passiv kylning.

DSC_0221-01.jpg


Många heatpipes blir det.... ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Varför köra olika partitioner, det är väl rena applikationer så du kan installera dem på samma disk och sen bara köra igång den du vill ha?

Jag vet inte ens om jag egentligen vill ha Microsofts Media Center, jag misstänker att den har hemska begränsningar som jag inte tål.

Men jag måste ju testa den först, så jag vet. Om den inte är perfekt så kan man testa massor med olika program, är inget av de bra så är det skönt att ha gjort det på en annan partition. Att installera på och av massor med saker är ingen höjdare, det är bättre att ha separata leka-och-prova-på-partitioner tänkte jag.

Meedio gillade jag starkt, men tyvärr så försvann ju det när de blev uppköpta, så nästan ingen poäng att testa det... utvecklas väl inte längre?

Låter trist. Ingen aning faktiskt.

Spontant undrar jag om jag behöver automationen som finns i ett "media-paket". Varför kan man inte ha separata program som man styr och startar med en fjärrkontroll? Starta det programmet man vill liksom, utan att för den skull behöva ha en speciell front för mediehanteringen.

Jag misstänker att det finns något vettigt och smidigt som jag har missat, måste testa om det är så. :unsure:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Exakt, mediaportal är bara ett program som ligger i XP. Väldigt bra när man väl har ställt in alla inställningar. Detta kan dock vara lite krångligt om man inte har kunskapen eller vanan.

Japp, men bara i XP Home edition. Trist att inte ha Pro. :(
Vista är inte tillräckligt färdigutvecklat än tycker jag.

Det absolut viktigaste du måste kolla innan du köper en TV är om den kan pixelmappa bilden.

Japp, det kan den! I full HD! :D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
på SPCR hittar du ganska mycket om HTPC och tysta PC.

Här är en review på ett chassie som jag drömmer om.....

Den var ganska cool. :)

Men till vardagsrummet passar nog den här bättre tycker jag: http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=232&code=029 och den blir helt tyst också, med ett fläktlöst nätaggregat och med en sådan här: http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=216&code=021

Det är en vattenkyld helt passiv (fläktlös) lösning till både CPU och grafikkort. Det enda som "låter" i den är en 5w pump som pumpar runt vattnet, den är ljudlös. Jag ska förmodligen sätta in en tyst 120mm fläkt nerskruvad till under 50% av dess prestanda bara för att få lite luftcirkulation i lådan, till minnen, hårddisk och moderkort.

Ett problem är att min kära datorbutik egentligen inte får sälja vattenkylda datorer, detta eftersom de inte får CE märkas... Damn it! Får se när deras chef kommer tillbaka från semestern om ett par veckor om de vill göra ett undantag.
 

martook

Well-known member
Jag vet inte ens om jag egentligen vill ha Microsofts Media Center, jag misstänker att den har hemska begränsningar som jag inte tål.

Men jag måste ju testa den först, så jag vet. Om den inte är perfekt så kan man testa massor med olika program, är inget av de bra så är det skönt att ha gjort det på en annan partition. Att installera på och av massor med saker är ingen höjdare, det är bättre att ha separata leka-och-prova-på-partitioner tänkte jag.


Att köra Vista som media center är inte direkt något alternativ idag, så du måste köra Windows XP i alla fall, och då gamla Windows MCE är XP Pro (tror jag iaf) med en media center applikation med på köpet, så kan du lika gärna köra på det. Sen kan jag hålla med om att det är dumt att installera av och på en massa program i windows, men antagligen är det bästa att installera allt på samma ställe, testa olika program och sen formatera och bara lägga in det du vill ha så du får en ren partition och inte slösar en massa diskplats i onödan :)



Spontant undrar jag om jag behöver automationen som finns i ett "media-paket". Varför kan man inte ha separata program som man styr och startar med en fjärrkontroll? Starta det programmet man vill liksom, utan att för den skull behöva ha en speciell front för mediehanteringen.

Så kör jag för tillfället, men det beror bara på att jag är lat och inte att det är praktiskt om jag ska vara ärlig... :D
Det är framför allt det att det är så smidigt att ha allt i ett program som gör htpc:n så trevlig tycker jag. Har du sett en i action nån gång?

Finns naturligtvis filmer på youtube av skiftande kvalitet...

http://youtube.com/watch?v=ppuIahoOroI
http://youtube.com/watch?v=9m4L-dul_0k


Sen har jag själv bestämt mig för att skippa 1080p då jag tittar alldeles för mycket på vanlig TV för att stå ut med hur lågupplöst bild blir på TV med sån upplösning... så för min del blir det en 720p TV, och närmare bestämt en Sony D3000, som ska vara den bästa LCD:n på markanden just nu bildmässigt, och den enda med inbyggd Comhem mottagare tror jag. (Har inget TV-kort i min htpc, kör bara film/tvserier/musik/foton via den i dagsläget)

Det är bra dyrt med en HTPC, men det är framtiden känns det som... Om 10 år eller så, när vanliga döda klarar av att få dem att fungera också, det är fortfarande rätt mycket pillande som krävs för att uppnå bra resultat :)
 

Camera IT

Well-known member
Har själv en media pc med MCE på.
Kan säga att jag inte använder den funktionen alls.
Har en helt vanligt byggd dator i detta chassit.
http://www.apevia.com/category.php?cid=53
Sitter ett smart tv kort i den,3000+ cpu,1024 ram,400gb hdd och ett bra ljudkort med spdif ut.
Kör för det mesta vlc player och programvaran som följde med till smarttv kortet.
Och den är luftkyld.
Allt styrs av en mus med lite extra knappar på.
Kostade endast ca 9000:- för 1 år sen.
 

Budha

Well-known member
Borde inte nästa verre av XBMC funka. den för linux.. känns som att där skulle begränsningarna vara i att någon inte orkar utveckla =)
 

Trident

Well-known member
XBMC är ett mediaprogram till Xbox som jag tycker är helt suveränt. Tyvärr klarar inte xboxen att streama 720P då processorn i den är för klen.
Med XBMC behöver man inte ens packa upp filmer som man har rarade om man nu har det. Det gör XBMC "on the fly" medans man tittar på filmen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp