Hur många espresso har ni druckit på en dag?

Micke79

Active member
Vem är grymmast på forumet?! Vem som gjort den godaste espresson kommer vi aldrig få veta, men vem har slurpat i sig mest espresso på en dag?

Har själv inte druckit så mycket men när jag fick min maskin så drog jag nog i alla fall fyra, fem dubbla och två cappu baserade på dubbla inom några timmar. Det måste väl många här slå!!!:coffee: :coffee: :coffee:


Obs gör gärna test här http://www.energyfiend.com/death-by-caffeine/
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, vet inte om det är så "coolt" att skryta om egentligen. ;)

Det är gott med kaffe, men inte så himla nyttigt (eller vettigt) att hälla i sig enorma mängder på kort tid. Jag skulle tro att typ 6 dubbla eller däromkring är mitt max, men då är det utdraget över en hel dag. Att mängdkonsumera har aldrig varit ett mål och jag känner inget sug efter kaffe om jag precis har hällt i mig ett par koppar (kanske tur det!).
 

Camera IT

Well-known member
1 st depth charge version crazy eye.
4 dubbla espresso.
4-5 koppar vanligt kaffe.
2-3 Cappu.
På 6 timmar.
Kan säga att jag inte mådde så bra just då.
Vill inte ha ett sånt koffein rus igen.
 

Zalve

Well-known member
Tobbe_L var hos mig hur det hela fungerade. Då blevf det en hel del espressos och slutligen nån cappuchino och en Latte

Dock blev det en värre när vi hade Kaffe & Hifi träff hos mig,,, Då gnällde magen rejält efteråt.
 

theseal

Kaffeterroristen
lol, sick tråd.....


När jag var pappaledig och mina två pappalediga polare kom drällandes med sin avkomma och fikabröd så kunde det lätt slinka ner en 5-6enkelshots en eftermiddag...

Värst kafferus fick jag när jag studerade på Chalmers, väntandes på 4 polare som skulle komma hem till mig för att studera...inte ont anande och mycket ouppmärksamm som jag var, försjunken i studier sopade jag i mig två kannor bryggkaffe på 4h...
När första Kannan var slut ringde jag polarna och frågade var i glödheta dom befann sig, nån skulle köpa sig ett par jeans på vägen och därifrån spårade det ur, men nu var dom iallfall på väg... "SÄTT FÖRIHELVETE PÅ MASSA KAFFE!!! HÄR SKALL STUDAS!!" var det sista jag hörde.

Sagt och gjort, på med en balja brygg till och när dom till sist dök upp 2h senare så hade jag sopat i mig kanna #2..... Jag fick inget studerat den eftermiddagen med dom...


Klart obehaglig rusig känsla, lätt paranoid och speedad med tryck över bröstet..... Kan tänka mig att en O-D Brickanyl och ett skåp druvsocker känns nåt liknade...
 

Micke79

Active member
1 st depth charge version crazy eye.

Vad är det för något?! låter crazy!

"Elva enkla på 3-4 timmar när jag och Cheffalo testade Linnés barer."

Låter också crazy, hur uppfattade du de subtila undertonerna i eftersmaken på de sista tre?:huh:


Att det inte är coolt att "tävla" i mängdespresso håller jag med om. Startade tråden för att jag tycker det är lite kul att höra inlägg som ovanstående och blev nyfiken efter att ha läst om tjejen som hade åkt till sjukhuset efter sju espresso. Tyckte att det lät ganska lite att bli så illamående av då jag själv har druckit mer utan att ha märkt nåt.

Självklart eftersträvas kvalite i alla (nästan) lägen, inte kvantitet.
 

lupoo

Well-known member
...och så finns det individer som är väldigt känsliga för koffein. Tillhör själv inte denna grupp (som tur är).
 

Micke79

Active member
...och så finns det individer som är väldigt känsliga för koffein. Tillhör själv inte denna grupp (som tur är).

inte jag heller, vilket är synd ibland. T ex när klockan är åtta på kvällen och jag precis börjar på en hemtenta som ska in kl åtta på morgonen efter... körde med femton koffeintabletter en gång, då märkte även jag effekt, kännde hjärtat slå ganska tydligt i några timmar. Det kan jag inte helhjärtat rekomendera.

Men för det mesta är det skönt att inte vara så k-känslig (som kaffenördnoob som ska testa tre olika sorters bönor på en dag t ex)
 

Camera IT

Well-known member
Oj då en tråd man missat att svara på.
En Depth Charge är en stor kopp (ca 4dl) med brygg kaffe och espresso. Just Crazy eye versionen innehåller 4 shots espresso sen fyller man upp med bryggkaffe till kanten.

Black eye = 1 kopp filterbryggt kaffe med 2 shots espresso
Dead eye = 3 shots
Crazy eye = 4 shots
Blind eye = 5 eller flera shots.
Så där bara ca 4 år försent :)
 

brinegar

Member
lol, sick tråd.....


När jag var pappaledig och mina två pappalediga polare kom drällandes med sin avkomma och fikabröd så kunde det lätt slinka ner en 5-6enkelshots en eftermiddag...

Värst kafferus fick jag när jag studerade på Chalmers, väntandes på 4 polare som skulle komma hem till mig för att studera...inte ont anande och mycket ouppmärksamm som jag var, försjunken i studier sopade jag i mig två kannor bryggkaffe på 4h...
När första Kannan var slut ringde jag polarna och frågade var i glödheta dom befann sig, nån skulle köpa sig ett par jeans på vägen och därifrån spårade det ur, men nu var dom iallfall på väg... "SÄTT FÖRIHELVETE PÅ MASSA KAFFE!!! HÄR SKALL STUDAS!!" var det sista jag hörde.

Sagt och gjort, på med en balja brygg till och när dom till sist dök upp 2h senare så hade jag sopat i mig kanna #2..... Jag fick inget studerat den eftermiddagen med dom...


Klart obehaglig rusig känsla, lätt paranoid och speedad med tryck över bröstet..... Kan tänka mig att en O-D Brickanyl och ett skåp druvsocker känns nåt liknade...

Galet. En gång trillade jag in i en tråd på flashback.org, som handlade om en som funderade på att begå självmord genom att sätta i sig en större mängd koffeinpulver.Tydligen ska det vara ett oerhört smärtsamt sätt. Själv har jag aldrig tänkt på kaffe som direkt skadligt, men det kan ju vara bra att veta!

Detta koffeinpulver finns för övrigt att köpa i de flesta tobaksaffärerna i berlin (sk Spätkaufs", och det låter ju smått farligt. Kanske blir populärt i Sverige också framöver men jag tvivlar på att det skulle tillåtas.
 
Topp