Man får kanske lyfta på hatten...

Vee-Eight

Member
Hej!

Mitt namn är Daniel, och jag är kanske mer en kaffedrickare än kaffegörare, historiskt sett. Man har haft som vana att omge sig med vänner som kan bygga en seriös kaffedryck. Men nu efter ett antal år av snyltande och trälande med allehanda tråkiga maskiner har det införskaffats en liten, men troligen riktigt trevlig maskin; Isomac Napolissima, svart. Jag är inte en vän, iaf inte än, av capuccino. När min karriär som kaffedrickare började så dracks det med mjölk för jämnan, varvid man fick "nog" av utblandat kaffe. Behovet av en seriös skummare är i nuläget rätt så begränsat och det är främst min egen gom som skall tillfredsställas; därav valet av maskin och dess ringa storlek.

Hifi, som är ett annat tungt intresse, har kaffet som en integrerad alt tangerad del. På många hifisammankomster så har espresson vart ett givet tillbehör. DIY-mässan för hifi-hemmabyggare i Göteborg har haft kaffet som ett stående inslag, anledningen varför är döljt i dunkel. Italiensk mat intresserar mig mkt, speciellt tankarna bakom och hur mattraditionerna funkar som mekanismer. Det talar om så mycket om kulturer om man ser till hur folk äter och dricker.

Anledningen till varför jag dök upp här är densamma som med alla andra hobbies jag har (hifi, gamla saabar, matlagning, musik etc); att lära sig mer - att förkovra sig!

Fridens liljor, kamrater!
 

Vee-Eight

Member
Molarin:

Det är en SAAB 96L V4, 76:a. Orkidévit.
PICT0035.jpg


saabskog.jpg


PICT1942.jpg


Har varsamt dekaltrimmat den, lackat fälgar svarta, amazonens snobbringar, hella loppisfynd strålkastare, blekt blinkersglas etc. Det är ett "standard grupp 2"-trim på G (ca 100hk, 65-68hk original), håller på som bäst att samla delar. Givetvis är det 2" rallyesystem monterat. Nu låter det mer än rör på sig, iaf. :D
 

Molarin

Well-known member
Ah! Förutom blinkersglasen är den ju grymt snygg! ;)

Dekaler från Saabstickers (A Jensen)? Isåfall kan det vara jag som gjort dem. :)
 

Vee-Eight

Member
Va!? Är inte glasen snygga!? :blush: Det var eg en nödlösning, då de gamla var rätt så blekta redan så tog jag bort resten av färgen med bromsvätska (jämförelsevis hyggligt skonsamt mot plasten). Det är eg bara på vita v4:eek:r som det ser anständigt ut, tycker iaf jag. Dekalen på huven är antagligen köpt av Jensen.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Min första bil var en 1970 års v4:a, 96:a menar jag, som jag lade ned många veckors jobb på med rostlagning spackling och lackning. Var även inne i motorn och renoverade toppen. Jag gjorde dock inga större motorjobb då den gick fint. Det är fortfarande den bil som jag upplever gått bäst på grusväg av alla bilar jag ägt. MEN det kan ju också vara så att fartkänslan osv i en v4:a är lite annorlunda jämfört med senare tids bilar... Men jag vill fortfarande tro att den är svårslagen på grus... *nostalgisk*
 

Vee-Eight

Member
Vet man hur man kör en v4 så är den rätt svårslagen på lite lösare underlag. Tror att hemligheten är att man kan pressa den rätt bra i kurvor och att man skall försöka låta bli bromsen. Bara att ställa hjulen åt det hållet man vill att den skall åka och gasa på. Bakänden rättar sig i leden vartefter; de är mer av stödhjul egentligen. ;)

Den kan vinna på att sänkas en aning, uppåt 10cm, och att få mer styvare stötdämpning. Breddning av fälgar är också ett knep för att få den mindre beroende av broms. Det roliga med gamla saabar att det finns mkt trimm och trix som är tidsenliga och "original" pga att de användes flitigt både på bana och rally.

Hursomhellst, för att återkoppla till kaffe så är det en mugg i form av en förgasare på G. Inte en Weber DCD, men ändå rätt mys att ha kaffet i.

IG093.jpg


Lovar att försöka fixa en capuccino eller liknande när den dyker upp.
 

Vee-Eight

Member
Cheffalo:
Det kan du fethajja! :D Senast spelade jag gladjazz på vevgrammofon vid "kaffedelen", Pac var väl sådär imponerad efter att In The Mood knastrat för femtielfte gången. ;)

Vilka känsliga människor det finns...:unsure: :)
 

Pac

Maskindoktorn
Cheffalo:
Det kan du fethajja! Senast spelade jag gladjazz på vevgrammofon vid "kaffedelen", Pac var väl sådär imponerad efter att In The Mood knastrat för femtielfte gången.

Vilka känsliga människor det finns...

In the mood är bra ju! Det var när bullfest gick på för femhundratrettioelfte gången som jag hade svårt att sjunga med.;)

Tobbe_L, Plind och jag gjorde ca 600 koppar espresso den dagen. Det var slitigt värre. :blush:
 

Vee-Eight

Member
Ibland får man vara fiffigare än vanligt. För inte så länge sen köpte jag ju min lilla Napolissima, tyvärr så funkade den inte (demo ex, ruggigt billigt av ngn anledning och som tur var med full garanti). Har fått veta att den är på ingång tillbaka från service. I detta nu insåg jag att jag inte hade ngn tamper, mer än den som var till min gamla krups; en 55mm plastmanick. Efter en rundresa i trestads-grannskapet visade det sig att det inte gick att uppbringa en tamper alls. Nånstans!

Som tur är så är plast lättarbetat, och efter lite meck att få den gamla tampern monterad på chucken på borrmaskinen så kunde den enkelt svarvas ned till rätt mått, 53mm, mha en fil. Pressytan fick sig också en smått konvex form när jag ändå var i farten.

Har lagt in beställning på att tamper skall tillverkas hos en lokal svarv-innehavare, samt att en specialare skall tillverkas. Kan avslöja att 110cc-kolvar till bla kines-ATV är på 52,1mm... ;)
 

Vee-Eight

Member
Nu är Napolissiman tillbaka igen. Av pur glädje rostade jag en långpanna monsun malabar. Nu på morgonen visade det sig att min moddade antigua-kvarn malde på tok för grovt. Fram med mejsel och tweaka lite till. Tack vare att den redan är lite sliten så kunde jag ställa den på det finaste som konstruktionen tillåter. Övre fasta malskivan är nu i bottenläge och det ger precis den grovlek jag vill ha. Med 14g kaffe i dubbelportan blir det riktigt bra tider. Och framförallt ett underbart resultat! Återigen så förstår man varför man sysslar med detta, varför man slabbar lite extra för att få det lilla extra. Dave Brubeck på stereon och monsun malabar i näven så är man i hamn. :D

Rekommenderar Dave Brubeck´s Take Five till malabar. :cool:
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,698
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp