Francis Francis! X5 luktar bränt och fungerar inte

hanness

New member
Hejsan,

jag är helt ny här på riktigtkaffe.se och tro det eller ej nästan helt ny på kaffe också.
Hittade en Francis Francis x5 ute i friggeboden häromdagen och tänkte att den måste jag ju ha i min studentlägenhet! jättebra idé! trodde jag...

Testade att plugga in den och köra lite men det hände inget.
som sagt kan jag inte mycket om kaffe så jag kan bara beskriva vad jag såg och upplevde... Den här ångmanickenverkar fungerade fint medans själva bryggaren inte verkade fungera allt. Så jag lät den stå på ett tag. Med vatten i tanken givetvis. Men den suger inte upp något vatten och efter ett tag började det lukta bränt.

Jag tror att själva motorn brände (den röda grejen på bilden).

Kan man göra någonting åt en sån här grej utan att det kostar skjortan?
 

Bilagor

  • CRW_3931 - 2007-08-11 13-17-28 (1).jpg
    CRW_3931 - 2007-08-11 13-17-28 (1).jpg
    47.1 KB · Visningar: 64

arto

Well-known member
Troligen var motorn (den röda manicken) sönder.

Därmed kunde du inte pumpa vatten in i kokaren (den "stora" gråa och metalliska klumpen).

Eftersom kokaren var varm och troligen inte hade vatten i sig (om maskinen stått länge) så brändes den (värmeelementet i den), troligen sönder. Men om du har tur så hann någon säkerhetstermostat gå innan katastrofen :)

Vet inte riktigt vad en ny motor kostar, men runt tusenlappen gissar jag, och om värmeelementen är sönder nu med så blir det rätt dyrt att laga maskinen kan jag tänka mig.

Bäst vore det om du fysiskt kunde visa maskinen till någon som har bra koll för att kunna felsöka den.

Är den jättesönder så är det bäst att köpa en ny begagnad maskin, för maskinlös ska du väl inte vara? ;)
 

Tobbe_L

Well-known member
Den röda är en vibratorpump.
Dessa kostar inte speciellt mycket som tur är. Men kolla så att det inte är så att det är en ventil som inte öppnar som den skall.
Har det stått oanvänd så finns ju risken att det är någon som har torkat fast.

Ta även o ohm-mät värmeelementet. har du avbrott så är det trasigt har runt runt 30-60 ohm är det ok.
Nu vet jag inte hur många W elementet är på så jag kan inte ge dig ett bättre resistans värde.
 

hanness

New member
tack för hjälpen grabbar!

jag ska kolla efter lite mer och meddela hur det gick! hör gärna av er om ni har fler idéer!

vänliga hälsningar!
 
Topp