Vilken ordning på maskinerna?

I vilken ordning på din bänk?

  • Kvarn - Maskin

    Röster: 68 56.7%
  • Maskin - Kvarn

    Röster: 52 43.3%

  • Totala väljare
    120

Molarin

Well-known member
En logistisk fråga den här gången.

I vilken ordning står kaffeprylarna på din barista-bänk? För enkelhetens skull har jag reducerat prylparken till espressomaskin och kvarn. Skriv gärna i tråden om knock-box och övriga grejer.
 

Molarin

Well-known member
Har haft kvarn, knock-box och espressomaskin tidigare. Men med nya kvarnen kanske man ska möblera om lite... Tror att jag vill ha kvarnen närmre maskinen.


(Uppackningstråd kommer i kväll)
 

marran

Well-known member
antar att du menar från vänster till höger
Då är det maskin-tamper-kvarn
Knockbox har jag ingen (än)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Espressomaskin till vänster, till höger om espressomaskinen finns kvarnen, framför kvarnen har jag min tampmatta, till höger om tampmattan finns knockboxen, bakom knockboxen finns en liten ho som endast är till för kaffehörnet.

:coffee:
 

Marv

Well-known member
I vänster ringhörna med en vikt på 2.4kg i borstad stål ---- minimoka 203 !

I höger ringhörna med en vikt på 9kg, dopad med PID etc ---- Gaggia Classic !
 

iZappa

Well-known member
Maskin -> tamper -> pitchere -> kvern oppå en knockbox skuff -> kvern nummer 2 -> kvern nr 3 :-D
 

Tallinn

Well-known member
Är det inte ganska vanligt att ha kvarnen stående på knockboxen? Just nu har jag låga trista öveskåp men snart...
 

Molarin

Well-known member
Oliiidligt spännande!

Vad ska vi använda resultatet av denna undersökning till? Det lär ju bli revolutionerande uppgifter som omkullvälter alla tidigare undersökningar i ämnet!

(Skönt med lite självironi ibland)
 

Marv

Well-known member
Nu har min maskin ångröret på höger sida, jag vill ha litet plats för ångningen där. Om ångrörret hade suttit på andra sidan hade jag nog kört i omvänd ordning.
 

Coffeehead

Well-known member
Från vänster Mazzer Major-liten sumpbox-Ecm Giotto premium(tillfälligt avstängd) - Ecm Veneziano 2 grp -rund diskho med liten diskmasin under.

Så ser hela paraden ut Giotton används inte längre men jag har inte hjärta at ta bort den.
 

arto

Well-known member
Kan det här länkas med höger- & vänsterhänta? Jag ahr provat på båda alternativen men det slutade (tills vidare) så att jag har min kvarn på vänster sida.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Har haft kvarn - maskin uppsättningen sedan jag började med espresso, men har efter lite funderingar börjat funderat på att flytta kvarnen till höger.
Anledningen? Jo, innan och efter att man skummat håller man på och blåser ren röret med ångan, och jag funderar på om det inte gör att kaffet ev. fastnar lättare i kvarnpipen av fukten som uppstår.
Får se hur jag gör....
 

Nickeh

Well-known member
Bäst tycker jag är att ha det i den ordning du använder maskinerna med ångröret på "slutet"
Så hemma hos mig är det Kvarn, tampmatta, espressomaskinen, knockbox.
På jobbet är det knockboxen först iom. att man låter pucken ligga kvar så blir ju det första steget att slå ut föregående puck. Där står det dock i omvänd ordning.

Detta är för mig det bästa sättet då man slipper flytta sig så mycket fram och tillbaka, bra när man står längre perioder men i hemmamiljö så är det nog inget större problem :)
Fördelen här hemma är nog mest att ha ångröret på motsatt sida utav tampmattan så att man slipper tampa på smutsigt,blött underlag och grisa ned portafiltret. Kanske mest ett problem för oss Gaggia Classic ägare då ventilen till ångröret är helt värdelös....
 

Bjarne

Well-known member
Min ordning styrs helt enkelt av maskinernas utformning, samt sakernas plats på diskbänken. Jag vill minska spillande av kaffe ur spouts, samt slippa ha Mazzerns kabel synlig.

Därför blev det Mazzer till vänster med tamp framför, sen Vetranon närmast diskhon med knock-box mot väggen.

Stora tankenöten som väntar är när jag ska borra hål i skivan för direktkoppling och hur jag ska få plats med avkalkarbyttan... ;)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Fördelen här hemma är nog mest att ha ångröret på motsatt sida utav tampmattan så att man slipper tampa på smutsigt,blött underlag och grisa ned portafiltret. Kanske mest ett problem för oss Gaggia Classic ägare då ventilen till ångröret är helt värdelös....

Det sägs att om man tar och knackar lätt med t ex skaftet på en skruvmejsel eller dyl (det ska inte vara några kraftiga slag alltså) på axeln till ångvredet/ventilen så tätas den. Man tar alltså och tar bort plastvredet så att mässingsaxeln blottas. På min Gaggia Classic fungerade det, nu har den dock börjat smygdroppa igen...
 

lupoo

Well-known member
Kvarn -> Tampstation -> Maskin -> KnockBox -> Diskho

Tyvärr så står KnockBoxen på den diskbänksdelen av arbetsbänken vilket gör att det skramlar ganska bra när man slår ur pucken (vid kvälls "skjutningar" så får jag lyfta upp knockboxen när jag slår ur).
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp