Vilken ordning på maskinerna?

I vilken ordning på din bänk?

  • Kvarn - Maskin

    Röster: 68 56.7%
  • Maskin - Kvarn

    Röster: 52 43.3%

  • Totala väljare
    120

Nickeh

Well-known member
Det sägs att om man tar och knackar lätt med t ex skaftet på en skruvmejsel eller dyl (det ska inte vara några kraftiga slag alltså) på axeln till ångvredet/ventilen så tätas den. Man tar alltså och tar bort plastvredet så att mässingsaxeln blottas. På min Gaggia Classic fungerade det, nu har den dock börjat smygdroppa igen...
jo det fungerar ju ett tag men det börjar ju alltid droppa igen efter ett tag. Har testat det mesta gällande att laga det men sanningen är ju att bästa lösningenb är att byta ventilen regelbundet.
 

Buffeln

Well-known member
Från vänster: Kvarn 1, kvarn 2, tamper och knockbox, maskin, spis - ibland med skeptisk fru bakom... ;)
 

keex88

Well-known member
Min hugin kvarn står brevid micron och brödrosten, moccamastern och presskannan står på köksbordet längst ut, och silvian och rockyn står för sig mot "Espressohörnan väggen"
 

PekkaB

Well-known member
Lustigt med en omröstningstråd som varit död i 1½år som plötsligt väcks till liv. Har traditionen och vanan ändrats sen tråden snurrade sist? Fick du mycket nytta av resultatet sist Molarin? :)
 

arpandor

Active member
Det älskade monstret tar all plats i kaffehörnan, så Mazzern får stå i eget majestät på köksbordet, och jag springer som ett skållat troll där emellan...

Life is sweet!
 

BT

Member
Till vänster står maskinen; en Francis francis x1 i rostfritt. I mitten: Hemgjord knockbox i aluminium och ek och framför den tampern xpressivo svart/rostfritt. Längst ut på högerflanken står vår nya kvarn Ascaso i-mini i handpolerad aluminium.
På hyllan under bänken trängs två mokabryggare, lite X1tillbehör och två feta påsar kaffe med div blandade köksattiraljer.

Det var egentligen meningen att det skulle vara åt andra hållet först, för ångrörets skull.
Och så hade det kanske blivit om inte Kattens (han heter så) matskålar stod på golvet till vänster om espressobänken. Det drälls en del kaffe ibland vid malningen och det skulle riskera att åka ner i Kattens skålar. Det skulle kännas sisådär...
 

Vespaboy

Member
Kvarnen står bakom maskinen

Jag är i desperat behov av en bra kvarn, men saknar stålar, så när jag fick låna en Cunill, så blev det ju jättekul hemmavid! ... men det blev trångt också, för att inte disponera hela köksbänken, så placerades kvarnen bakom (och i viss mån ovanför) maskinen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp