Tinnitus av Babyn

komtillväska

Active member
:mad: Gjorde precis ett par cappu på min Baby Twin. Har tagit bort pannarellon, då jag inte var nöjd med skumningen. Har testat att skumma lite med bara metallröret. Blir kanske lite bättre än innan, men oj vilket ojämnt resultat det blir! Ni andra som har Baby Twin, lider ni också av ojämn ånga? Ibland värsta öset, nästa gång slamrar det bara i kannan...:huh: Nu har jag fått tredje gradens tinnitus av "det onda ljudet" från skumningen av senaste cappun... Blev skitskum också:unsure: mummel, mummel....
 

Faktor

Well-known member
Kan bara säga ja, skumningen kan vara rätt så ojämn...
Precis som du säger: Ibland kan det komma hur mycket ånga som helst, och ibland nästan inget alls.
Det gäller att hitta rätt stund att starta skumningen på. Det är något som jag själv håller på att öva in.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Du kan inte använda bara metallröret. Det är för stort hål i det, därav tjut och ojämn kvalitet. Sök på forumet efter olika sätt att skumma med Gaggia så ska du se att ett och annat klarnar.
 

komtillväska

Active member
Ok. Fast det känns som någon slags hårdvarumiss när ångan kommer så ojämt. Ibland pyser det bara litet och ibland riktigt ös, oberoende om pannarellon är på eller inte.
 

Faktor

Well-known member
Hmm. Jag kör utan den längsta delen på panarellon (det som sitter på utsidan med andra ord)... Kan ta ett foto imorgon om så behövs :)
 

fiddlerman

Well-known member
Jag gör ofta som Faktor. Det hållet är ungefär rätt. Totalt längd av röret blir lite längre en bara metallröret.
 

Micke79

Active member
kör med o-ringen nere och har inga problem med mjölkskumningen. jag tror att det är viktigt att pumpen (och kraftig ånga) sätter igång i n n a n man börjar skumma. Alltså; först blåser jag ut all vätska från röret i en liten bunke, då händer ett av två alternativ efter några sekunder: a, pumpen sätter igång (det dunkande ljudet) och det kommer kraftig ånga efter några sekunder. isåfall så stänger jag av ångan och kör ner pipen i mjölken och sätter igång. eller b, ångan stannar av och det börjar blinka överallt. då stänger jag av ångan en halv sekund och sätter sen på den men med bunken under tills pumpen sätter igång och ångan blir kraftig. då är det bara att köra.

När jag har gjort så har det aldrig varit problem utan det har varit bra tryck hela skumningen.

Ibland händer det att det låter som en häxa som skriker i en skräckfilm oavsett hur djupt jag har röret. Jag tror det är att o-ringen inte sluter helt tätt och lite, lite luft pressas in i röret vilket leder till ljudet. Har funderat på att täppa till hålet på panarillon för gott på något sätt, några förslag på hur man gör det?
 

Micke79

Active member
Micke, jag gör som du, men det är bara ibland jag får den "goda" ångan..

beware of the onda ångan!:angry:

on a more seriouse note... det låter inte alls kul. konstigt! jag antar att du som jag köpte twin med tanke på ångfunktionen som ju borde vara bättre, inte sämre än andra baby-modeller. Svårt att säga vad det beror på isåfall. Jag är nöjd med skummningen på min och får för det mesta okej mikroskum för min ringa erfarenhet. (kör i 35 cl kanna till en cappu för det mesta). När det inte blir bra så beror det på mig och inte maskinen.

Men när du inte får bra ånga, menar du att det aldrig blir tryck i ångan då? alltså även om du kör ner i en bunke eller nåt utan att påbörja skummningen så röret är fritt i luften? Hur länge låter du ångfunktionen vara på i så fall utan att nåt händer? Anledningen till att jag frågar är att det ibland, för mig, tar upp emot tio sekunder av "fritt ångande" innan det blir bra tryck. Det kanske är så att om man påbörjar skummningen innan dess så kommer det aldrig igång på allvar.
 

fiddlerman

Well-known member
En dum fråga. Ni som har problem med ojämn tryck, kör ni vatten genom ångrör när ni kalka av maskinen? Hur ofta kalka ni av den. Jag gör det varje 2 - 3 månader och märker skillnaden efteråt. Också, märker ni skillnad om maskinen är på lite längre tid innan ni kör igång? Jag gör för övrigt mycket lik Micke eftersom jag inte tycker att det är snygg utan den kromade sista delen. Tycker ändå att den fungerar bättre utan. Micke, Jag har själv sunt två komponents liquid metal (plast) som jag köpte på mässan som används bland annat till att fixa radiatorer. Det skulle kunde fungera. Ska jag prova???????????
 

Micke79

Active member
Micke, Jag har själv sunt två komponents liquid metal (plast) som jag köpte på mässan som används bland annat till att fixa radiatorer. Det skulle kunde fungera. Ska jag prova???????????

utan att kunna något om materialet ifråga så känns det spontant som... JA! prova. du menar täppa till hålet väl? det är ju ytterst litet och borde vara lätt att täppa till, ditt material låter perfekt till det. det är ju inte så mycket som kan gå fel heller känns det som eftersom o-ringen också finns där och täpper till, om "täppningen" skulle lossna

Angående rengöring så har jag faktiskt inte gjort det än. Har haft maskinen i en månad nu så det börjar bli dags. Tänkte ta en vända till te och kaffehuset när det öppnar på tisdag och köpa blindfilter o dyl. Eller känner någon till nåt annat ställe i malmö där man kan inhandla dylikt material?
 

komtillväska

Active member
beware of the onda ångan!:angry:


Men när du inte får bra ånga, menar du att det aldrig blir tryck i ångan då? alltså även om du kör ner i en bunke eller nåt utan att påbörja skummningen så röret är fritt i luften? Hur länge låter du ångfunktionen vara på i så fall utan att nåt händer? Anledningen till att jag frågar är att det ibland, för mig, tar upp emot tio sekunder av "fritt ångande" innan det blir bra tryck. Det kanske är så att om man påbörjar skummningen innan dess så kommer det aldrig igång på allvar.

Precis vad jag menar! Jag brukar först tömma vattnet, sedan vrider jag tillbaka ratten. Sedan vrider jag på igen, har testat olika inställingar, både fullt ställ och mindre, men ibland kommer det bara ingen ånga! Även om jag då har ångan på i 2 minuter, så blir det inte bättre!
Men ibland kommer grym ånga på en gång, då är det nästan FÖR bra ånga!!:eek:hmy:
"Life is like the steam on a Baby, you never know what you gonna get"- Forrest Gimp...

Hmm. Jag kör utan den längsta delen på panarellon (det som sitter på utsidan med andra ord)... Kan ta ett foto imorgon om så behövs :)


Ja tack!:D

En dum fråga. Ni som har problem med ojämn tryck, kör ni vatten genom ångrör när ni kalka av maskinen? Hur ofta kalka ni av den. Jag gör det varje 2 - 3 månader och märker skillnaden efteråt. Också, märker ni skillnad om maskinen är på lite längre tid innan ni kör igång? Jag gör för övrigt mycket lik Micke eftersom jag inte tycker att det är snygg utan den kromade sista delen. Tycker ändå att den fungerar bättre utan. Micke, Jag har själv sunt två komponents liquid metal (plast) som jag köpte på mässan som används bland annat till att fixa radiatorer. Det skulle kunde fungera. Ska jag prova???????????

På fråga 1 svarar jag JA. Kalkade den igår...Körde rengöring med backflush igår..

2K-plast: DO IT, DO IT!

Fiddler, sover du aldrig (00:18)?!?!
 

Micke79

Active member
Precis vad jag menar! Jag brukar först tömma vattnet, sedan vrider jag tillbaka ratten. Sedan vrider jag på igen, har testat olika inställingar, både fullt ställ och mindre, men ibland kommer det bara ingen ånga! Även om jag då har ångan på i 2 minuter, så blir det inte bättre!

det låter skumt, har aldrig hänt mig. Jag kör bara på fullt ställ och då tar det max tio sekunder (andra gången man slår på ångan, efter vattentömmning) innan det blir fullt ös. När du har på det i 2 minuter utan ånga, slår pumpen på då? det rytmiskt dunkande ljudet? När den går igång (efter 1-5 sek) tar det ungefär tre sekunder innan maxånga uppnås för mig.

... också dummefrågan: du har väl vatten i tanken? :)
 

Micke79

Active member
Jag ska prova täppa till hålet. Återkommer sen.

Hur gör du? en droppe liquid metal från insidan gissar jag? Det som kan förbättras är väl om o-ringen inte täpper till ordentligt så det blir oljud, samt den mängd luft som isåfall "smyger" sig ner i mjölken. Det borde elimineras om man täpper till hålet.
 

komtillväska

Active member
Närå, först avkalkade jag den, dvs hällde medlet i tanken, körde blandningen genom både bryggen och ångröret. Sedan körde jag ett rengöringsmedel i PF och backflushade det ett antal gånger. Slutligen lät jag mycket rent vatten rinna genom både PF och ångrör.
 

fiddlerman

Well-known member
Hur gör du? en droppe liquid metal från insidan gissar jag? Det som kan förbättras är väl om o-ringen inte täpper till ordentligt så det blir oljud, samt den mängd luft som isåfall "smyger" sig ner i mjölken. Det borde elimineras om man täpper till hålet.

Helt rätt, men i mitt fall är o ringen tätt. Behöver inte göra detta i äntligen. Ska göra detta för att se om det fungerar plus att det hållet är enligt mig onödigt.:cool:
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp