Vad måste man se och göra i Stockholm?

fiddlerman

Well-known member
Jag och min fru ska till Stockholm på måndag och tisdag med våra kompisar från Miami som har aldrig varit i Sverige. Vad föreslår ni att man måste visa dem när vi har så lite tid? Och var kan man äta gott?
 

Molarin

Well-known member
LUNCHTIPS
Förrätt
Strömmingsmörgås - Vagnen på Södermalmstorg, Slussen
Huvudrätt
Club Sandwich - Patrick´s på götgatskrönet
Dessert
God glass - Lejonet & Björnen glassbar, Söderhallarna

Som sevärdhet brukar jag alltid rekommendera brandstationen på Tjärhovsgatan. Det var här radiostationen Nile City låg i den geniala humorserien med samma namn.
 

Faktor

Well-known member
Moderna museet tycker jag är trevligt :) Man kan få gott kaffe i entren (fast jag tror de kör Moak).

Om det är fint väder kan man gå en tur i Årstaviken eller längs med Strömkajen...

Annars sammanfattar väl cango det hela rätt bra ;)
 

Coffeehead

Well-known member
Det finns hur mycket som helst men wasa museet bruka gå hem hos turister likaså slottet. Har ni tid och vädret är bra tag båten till Drottningholm eller om ni vill samordna båtresa med lunch/middag åk ut till fjäderholmarna, där finns även ett akvarium med stockholms undervattens liv att beskåda, de båtarna går ofta och ni kan hoppa på vid flera olika kajer i stan. Sen kan ni väl ta en riktig caffè på tex Sosta, Non solo eller Zanzibar. Glass äter ni på Fjällgatan. Till middag beror på prisläge men Restaurang Prinsen på Mäster Samuelsgatan är mycket bra, likaså Restaurang Kungsholmen på Norr Mälarstrand, vill ni äta bra italienskt ska ni testa Den gamle och havet på Tulegatan. Det var lite av varje, kommer jag på mer återkommer jag.
 

arto

Well-known member
Jag tycker det mesta som man inte sett för är intressant. Dock skulle jag inte vilja bli matad på med för många aktiviteter, speciellt vad det gäller turistställen.

Vet inte hur dom tycker, men det kan vara bra att tänka... att ta det lugnt och njuta :)
 

Anne

Well-known member
Amerikanska turister brukar uppskatta både Gamla Stan och Wasamuseet. Har ni tid så är en båt-sightseeing alltid trevligt.
 

PerryE

Active member
Livrustkammaren är en av mina favoriter - men då skall man helst kunna en del historia själv. Gustav II Adolfs häst är definitivt en attraktion liksom Karl XII's kläder.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Tycker inte att fjäderholmarna är något speciellt. Mest mycket folk och en pluttig ö. Dessutom hade akvariet stängt (för gott) när jag var där tidigare i år.

Däremot håller jag med om Gamla stan, Söder och gärna Djurgården.

Äta gott kan man såklart göra på många ställen. Vad är det för budget som gäller?
 

Satyricon

Well-known member
Gå till Centralbadet på Drottninggatan och ta ett dopp.

Den tjeckiska restaurangen Moldau på västra Söder är också att rekommendera. Korv, schnitzel, fläskben, öl, surkål — stadig mat.
 

fiddlerman

Well-known member
Tack för alla svar!
Vi ska försöka hinna med en hel del...
Har faktiskt bokat rum på Grand hotel - sommarrea.
Ska leva gott för en gångs skull
 

Musicman

Well-known member
Missa då inte Cardier-baren för allt i världen....och kanske Mattias Dahlgren i kåken bredvid? Bland det bästa jag provat i lunchväg...
 

fiddlerman

Well-known member
Tack för alla fina tips!

Vi använde många idéer härifrån och dessutom promenerade en hel del. Våra amerikanska vänner passade på också hitta presenter till hemkomsten. De tyckte att Stockholm känns som den vackraste stad i hela världen och var sur på de norrmän som de hade träffat som förklarade att Köpenhamn vad mycket finare. De menar att det inte ens går att jämföra och vi håller med!
:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,622
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp