Hur mycket mjölk i en macchiato?

bruse

Member
Hur mycket mjölk ska det vara i en macchiato i förhållande till kaffemängden? Säg att jag kör en dubbel, ca 6 cl, hur mycket mjölk ska det då va. Cirka asså.
 

Camera IT

Well-known member
Beror på vilken du menar?
Latte eller espresso macchiato?
Latte macchiato är en enkel espresso med samma mängd mjölk som du har i vanlig latte.
Espresso macchiato är en espresso som är "fläckad" med mjölk.
 

doppio

Well-known member
Beror på vilken du menar?
Latte eller espresso macchiato?
Latte macchiato är en enkel espresso med samma mängd mjölk som du har i vanlig latte.
Espresso macchiato är en espresso som är "fläckad" med mjölk.

Så om man beställer en enkel caffe latte och en latte macchiato så får man samma sak?
 

Camera IT

Well-known member
japp, fast på macchiaton häller man i mjölken först.
Mjölk "fläckad" med kaffe och lite mera mjölk i så den blir svagare.
 

Camera IT

Well-known member
Vartenda kafé i Sveriges avlånga land gör lite som dom vill med kafferecepten. Jag föreslår att du gör en dubbel espresso och sedan har i lite ångad mjölk. Smaka och om du gillar den har du gjort rätt. Annars har du i lite mer mjölk. Lycka till
 

arto

Well-known member
Jag föredrar väldigt lite i min, utav mjölken dvs. Utan skum är fint.

Blir det för mycket mjölk så tycker jag att det smakar skumt.

Däremot; En mörkare cappuccino är gott, för där man har passerat det där skumma.

Även kall mjölk går bra för mig, i ytterst små mängder :)

Men hur det ska vara; Det vet jag inte :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det ska vara på följande sätt: Välsmakande.
(sedan får man justera mängden mjölk til sina egna smakpreferenser tills man hittat det som passar just dig)
 

rhide

Well-known member
KG har nog helt rätt igen. Det verkar finnas varken statligt eller värdlsligt accepterade standarder för exakt vad de olika begreppen inom kaffevärlden innebär.

Så för att bara understryka det som redan sagts: det är rätt när det är välsmakande. Som en tumregel skulle jag säga max mjölkvolym är lika mycket som kaffe, och minst 1/12 (en halv centiliter för en dubbel).
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Beställde en macchiato ganska ofta tidigare och mängden mjölk varierade kraftigt. Ibland bara lite skum och ibland hälften mjölk.

Jag föredrar endast en gnutta mjölk. 1-2 cl kanske.
 

wesaft

Well-known member
Allt från två droppar till 49/51 tycker nästan jag att det är i praktiken.

På vissa kaffebarer häller de och väntar på att man ska säga tack/stopp. Det säger en del.
Gäller att man är med då, annars får man stå där med massa skum mjölk :)

Jag körde Agust:en med en skvätt kall mjölk i på morgonen, annars är det en dryck jag sällan dricker.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp