Rengöra duschfilter

tobbeg

Active member
Jag har ganska länge haft problem med channeling. Jag har provat mängder med olika doseringstekniker, malningsgrader samt tamptryck. Nu när jag rengjorde maskinen höll jag upp duschfiltret mot solen och såg till min förskräckelse att det inte var många hål som man såg igenom.

Jag avhjälpte problemet genom att sitta och peta med en nål i alla hålen för att sen bränna av den med en gasolbrännare efter ett tips på Coffeegeek. Det här var ju dock ganska omständligt så jag undrar om nån har några bättre tips? Jag lät duschfiltret ligga i grupprengöring ca. en halvtimme innan jag började leka med nålen och brännaren med det hjälpte inte nämnvärt.

Alla problem med channeling är borta nu och pucken är len som en barnrumpa. Så om ni har problem med channeling så kolla så att duschfiltret inte är igensatt.
 

Tallinn

Well-known member
Grupprengöring vinner på tid, pf t.ex låter jag alltid ligga över natten för att rengöringsmedlet ska få verka ordentligt.

Det är ju lite annorlunda när man kör det med blindfilter i gruppen, då tvingas det ju igenom under tryck i alla prång och öppningar, när det bara ligger still i lösningen så går det åt en stund.
 

ts

Well-known member
Det här var ju dock ganska omständligt så jag undrar om nån har några bättre tips? Jag lät duschfiltret ligga i grupprengöring ca. en halvtimme innan jag började leka med nålen och brännaren med det hjälpte inte nämnvärt.

Brukar du regelbundet lägga spridarfiltret, PF och det i kokhett vatten med grupprengöringsmedel i minst 20 minuter? Isåfall bör det inte vara några problem...
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp