Stockholm Riksvideo, Råsundavägen 156

Cheffalo

Hedersmedlem
Jorå. Har ni vägarna förbi Råsundavägen 156 (vid T-banestation Näckrosen) så kila in till Pierre och Lasse på filmuthyrningen Riksvideo. De var på g att öppna kaffebar i samma lokal när jag var där för två veckor sedan, och tycks kunna ha något att bidra med vad det lider. Rätt inställning och kunskap om vad som kännetecknar en bra kopp kaffe.
Brukade hyra film och köpa snus där när jag bodde i krokarna. Det pratades en del kaffe och de skaffade en liten podsmaskin, men det blev väl aldrig någon hit.
Nu slår de då på stort, med rätt ambitioner osv. De är ödmjuka och tycker sig inte vara mästarbaristor redan från start, så var snälla mot dem och ge positiv kritik så de inte kroknar från start!
Ska bli kul att höra hur det går!
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Låter intressant. Jag jobbade tidigare på biografen i närheten och något gott kaffe fanns det inte i närheten. Får kika förbi nästa gången jag är där.
 

Bjarne

Well-known member
Blir det "Nude extractions with Rosettas" hos dem, med tanke på att det ligger i NÄCKrosen? ;)

Härligt med fler bra kaffeställen i och omkring stan! Mer riktigt kaffe åt folket!
 

HeMo

Well-known member
Var där med en kompis och testade i eftermiddags. Först tog vi vars en latte och sedan provade jag en espresso också.

Bådas latte var helt ok. Lagom varm, fint mikroskum, möjligen lite för lite skum (men hellre det än tvärt om) och god smak. Det märktes att baristan var nogrann och lade ner energi på att göra ett bra jobb. Ingen art dock.

Espresson såg också fin ut men den var lite väl syrlig för min smak. Om det beror på bönorna (Moak, den blå påsen), hantverket eller mina smaklökar ska jag låta vara osagt.

Jag tycker att stället är mycket lovande, de har trots allt kört mindre än en månad och inte jobbat på café tidigare. Baristan var trevlig och helt klart väldigt ambitiös. Miljön är kanske inte riktigt i min smak, men det har jag definitivt överseende med om jag får ett bra kaffehak i Råsunda. Jag kommer absolut att gå dit fler gånger och följa hur stället utvecklas.
 

integrity

Well-known member
Har spanat in dem lite men inte tagit steget - bor ju i gamla filmstaden så det är ju bara ett stenkast över till dem.
Blir nyfiken nu och ska göra ett besök i helgen. Återkommer med lite mera feedback efter helgen.
 

Stoi

New member
Il Capo

Det är utan tvekan det bästa kaffestället i Solna.
Solna har länge saknat ett ställe där faktiskt kaffet står i centrum.
Jag är ofta där. Har sällan blivit missnöjd.
Pierre verkar ha mycket höga ambitioner.
Hans entusiasm för kaffe verkar ha smittat av sig på övrig personal. Det är kul. :cool:
Låt oss hoppas att de behåller den höga nivån, då kommer iaf jag att fortsätta vara stammis där.
 

HeMo

Well-known member
Det är utan tvekan det bästa kaffestället i Solna.
Solna har länge saknat ett ställe där faktiskt kaffet står i centrum.
Jag är ofta där. Har sällan blivit missnöjd.
Pierre verkar ha mycket höga ambitioner.
Hans entusiasm för kaffe verkar ha smittat av sig på övrig personal. Det är kul. :cool:
Låt oss hoppas att de behåller den höga nivån, då kommer iaf jag att fortsätta vara stammis där.

Jag kan bara hålla med. Har testat ganska många ställen i Solna senaste halvåret (lattepappa) och Il Capo är bäst, trevligast och mest ambitiösa.

Tyvärr finns det annars alldeles för många skräckexempel i Solna.

Kul med en ny forummedlem från Solna förresten, välkommen!
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Eftersom jag ibland jobbar på en biograf i närheten så har jag besökt Il Capo några gånger. Senast fick jag en riktigt bra macchiato. Skulle dock vara kul med något alternativt till Moak. Men som sagt, goda mackor och gott kaffe!
 

Stoi

New member
Tack HeMo.
Kul med detta forum.
Har alltid fått höra att jag är en riktig kaffenörd av mina vänner. Men nu inser jag ju att både mitt intresse och min kunskap ligger i kraftigt underlägge. Ett riktigt kul ställe att kunna hämta rekommendationer, inspiration och få mer kunskap.
Vad gäller Moak så kan jag till viss del hålla med. Moak har i mitt tycke en tendens att bli lite beskt. Har dock aldrig upplevt det på il Capo. Enligt mig så har kaffesorten betydelse men saknas hantverket, så spelar det ingen roll i världen vilken kaffesort som används. Och som jag sagt tidigare så tycker jag att det det är riktigt bra att det äntligen har dykt upp ett ställe i Solna som har rätt inställning till hantverket.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp