Vikten av rengöring

Marv

Well-known member
Jag vet ju att det är viktigt att hålla maskinen ren och att göra rent kvarnen ofta, men det blev i alla fall så att kvarnen fick stå orengjord sedan början av juni. Nu gjorde jag rent den och blev återigen påmind att detta är viktigt. Funderar på hur ofta man behöver göra rent kvarnen och tankarna kretsar kring en gång i veckan....
Hur ofta upplever ni att det behövs ?
 

Tallinn

Well-known member
Du säger att den verkligen behövde göras ren, menar du då att den var snuskig innuti eller att du upplevde en stor smakskillnad efter att ha gjort ren den?

Förresten, grattis på födelsedagen Marv!
 

Tallinn

Well-known member
Intressant, kommer att tänka på min gamla Gaggia Paros med inbyggd kvarn som gjorde tjänst i ett antal år och sedan hamnade hos nya användare. Det mesta sköttes nog om men kvarnen gjorde jag aldrig ren och antagligen inte de som tog över den heller. Många tusen shots blir det...
 

Jemo

Well-known member
jag gjorde samma "återupptäckt" som Marv förra veckan. otroligt stor skillnad med nyrengjord kvarn. med tanke på hur smidigt det är att rengöra så borde man nog göra det minst 2 gånger i månaden, kanske t o m 1 gång i veckan. jag ska försöka få in den rutinen i samband med bönbyte.
 

hegu

Member
Kan man sätta ngn tumregel för rengöringsintervall då? Och är det tid eller mald mängd kaffe som avgör??

Även om man inte mal så mycket så ligger det ju en del gamla bönrester

själv gör jag av med kanske knappt ett kilo i månaden, men rengöring mer än 1 gång i månaden blir iaf hemma hos mig...
 

Wannabe

Well-known member
När ni pratar rengörning i det här sammanhanget , menar ni då borsta och fixa med det som går att komma åt från utsidan, eller är ni inne på att skruva upp för att komma åt i kvarnen innuti också?
 

Marv

Well-known member
När jag gör rent plockar jag isär och borstar rent i den kammare som malskivorna finns. Dessutom skruvar bort malskivorna och diskar dem för att få bort oljorna från dem.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp