Bönor i kvarnbehållaren eller ej?

Wannabe

Well-known member
Förvaring av bönor har ju stötts och blötts i omgångar i diverse trådar.
Jag har dock inte hittat något om hur mycket det kan vara lämpligt att förvara i själva kvarnbehållaren.
Jag brukar dosera och hälla i kvarnen endast den mängd jag ska extrahera för stunden för att inte låta kaffet utsättas för ljus och syre i onödan. Är det overkill att upprepa denna procedur vid varje bryggtilfälle?

Det skulle vara intressant att höra hur ni själva gör och resonerar kring detta.
 

lupoo

Well-known member
Hoppern (bönbehållare på försvenskad engelska) är för det mesta tom här hemma. Fyller på det som skall tillredas för stunden. Undantag då sista slatten skall ur påsen, då brukar det bli så att det räcker till 2-3 omgångar. Men det kaffet har ju blivet luftat under en tid så det kvittar om det få lite extra luftning. Är ju sugen på att öppna en ny påse ;).
 

Molarin

Well-known member
Jag brukar fylla på så att det räcker i två dagar.

(vilket betyder att jag öppnar en 1 kg-påse cirka 10 ggr. Om jag skulle fylla på för varje för varje tillredning skulle påsen öppnas 50 ggr. Vad som är bäst har jag ingen aning om...)
 

Wannabe

Well-known member
Jag brukar fylla på så att det räcker i två dagar.

(vilket betyder att jag öppnar en 1 kg-påse cirka 10 ggr. Om jag skulle fylla på för varje för varje tillredning skulle påsen öppnas 50 ggr. Vad som är bäst har jag ingen aning om...)


Det är precis det jag har funderat över.
Vilket är bäst? Att vädra med locket på burken (alt öppna påsen) ofta och gräva upp bönor med skopan vilket obönhörligen leder till omrörning bland bönorna -> syreexponering, kontra att ha lite större mängd i Hoppern:)
 

lupoo

Well-known member
Det är precis det jag har funderat över.
Vilket är bäst? Att vädra med locket på burken (alt öppna påsen) ofta och gräva upp bönor med skopan vilket obönhörligen leder till omrörning bland bönorna -> syreexponering, kontra att ha lite större mängd i Hoppern:)
Pest eller kolera?:unsure: Syre finns ju överallt(tyvärr höll jag på att skriva :blush: ).

Wannabe: Häller Du över bönorna i en burk från påsen eller rostar Du själv vilket gör burkförvaring lite mer förståeligt för en "syrerädd kaffenörd";).
 

Wannabe

Well-known member
Pest eller kolera?:unsure: Syre finns ju överallt(tyvärr höll jag på att skriva :blush: ).

Wannabe: Häller Du över bönorna i en burk från påsen eller rostar Du själv vilket gör burkförvaring lite mer förståeligt för en "syrerädd kaffenörd";).

När jag rostar själv kör jag burk. Nu har rostningen legat nere ett tag och jag har köpt lösviktsbönor hos Kahls. Förvarar nu lösviktspåsen i burk:).
 

Wannabe

Well-known member
Hängslen och livrem! Gott!:D

Precis! Faror lurar överallt.

Sen blev jag ganska missnöjd för ett par veckor sedan då jag köpte bönor i lösvikt hos Kahls. De blev dåliga ganska snabbt. Jag misstänker att bönorna kan bli liggande i deras rör lite för länge ibland. Men jag gillar deras Inferno. Nästa gång ska jag be att de skopar direkt ur en oöppnad påse (är det förresten så de får kaffet levererat till butiken?) istället för från rören.
 

puttec

Well-known member
Jag gillar inte att köpa kaffet som ligger löst som tex i Kahls "rör" En oöppnad påse är som sagt oöppnad! Visserligen har jag inget belägg för om det är mängden syre eller om det är tiden som är värst.
 

Wannabe

Well-known member
Jag gillar inte att köpa kaffet som ligger löst som tex i Kahls "rör" En oöppnad påse är som sagt oöppnad! Visserligen har jag inget belägg för om det är mängden syre eller om det är tiden som är värst.

Sist jag var hos Kahls köpte jag en färdig påse med Inferno istället för löst. Inte en sån där prasslig sak som de packat själva i butiken utan en fabrikspackad påse med ventil. Och skillnaden var väldigt stor mot det jag köpte löst tidigare. Det blir inget mer löskaffe från Kahls för min del.
 

treefinger

Well-known member
Jag köper väldigt ofta lösvikt och har aldrig haft problem med åldrade bönor. Men en förutsättning för att det ska fungera är att det är hög omsättning av bönor på det ställe man handlar på så att bönorna inte hinner ligga där så länge och självklart att rosteriet skickar det direkt från rosten så det inte ligger på rosteriet några veckor innan det skeppas iväg.
 

theseal

Kaffeterroristen
Ni dricker för dåligt med kaffe.... Jag häller i hela påsen (såndäringa fabriksförsluten med ventil) i hoppern så är kaffet slut på en vecka. Jag skall inte säga att jag känner någon stor försämring över veckan, men så är man ej heller the barista of the year, fins lite annat att jobba med först.
 

Dunne

Well-known member
Jag brukar fylla hoppern. Har man stora påsar är dom nog sämre i botten oavsett hur man gör, om man inte dricker massor. Den största nackdelen jag känner av med att fylla på mycket är att det blir jobbigare om man vill byta böna från frukost till lunch kaffet, men jag lyckas alltid måtta för lite när jag försöker fylla till bara en gång :/.
 

treefinger

Well-known member
Den största nackdelen jag känner av med att fylla på mycket är att det blir jobbigare om man vill byta böna från frukost till lunch kaffet

Sanning! Att inte ha möjligheten att byta böna för att hoppern är full är inge kul!

men jag lyckas alltid måtta för lite när jag försöker fylla till bara en gång :/.
Där har jag dock ett tips. Fyll det tomma porta-filtret med bönor, strax under kanten på filtret, häll sedan ner i hoppern. Där har du lagom dos, ganska precis 18g.
 

Dunne

Well-known member
Där har dock ett tips. Fyll det tomma porta-filtret med bönor, strax under kanten på filtret, häll sedan ner i hoppern. Där har du lagom dos, ganska precis 18g.

Det var ett bra tips. Det ska jag prova i kväll. Nu har jag tagit isär kvarnen för första gången på 4:a år för att rengöra den, den ska nog ligga i rengöringsmedel ett tag till :).
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Jag tippar i för ca 2-3 dagar, annars skulle man få tennisarmbåge eller hopperarmbåge. :lol:
Tidigare hällde jag i precis det jag skulle använda, men tyckte att det blev för drygt. Jag känner inte heller någon direkt skillnad nu mot tidigare portionering.:blush:
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp