skillnad i malning mellan enkel dubbel?

Nice

Member
Hej mina enkla espresso blir bra men när jag kör dubbelfiltret så får jag tampa som en dåre för att det inte ska komma alldeles för mkt kaffe på 20-25 sek.. är detta normalt? ser även att trycket inte kommer upp lika högt med dubbelfiltret.. hmm
ska jag behöva mala ännu finare för dubbelgreppet?
Mvh Emil
 

leidner

Active member
Jag använder aldrig mitt enkelfilter. Kastar hellre en enkel än att försöka anpassa mig efter enkelfiltret. Enkelfiltret har en mindre yta att släppa igenom vatten på. För mig gör det att jag måste pressa kaffet mycket mindre alternativt minska malningsgraden.
Någon gång har jag för mig att någon sagt till mig att "Proffs" aldrig använder enkelfiltren. Hurvida det stämmer elller ej vet jag inte.

Byt till att bara köra dubbelfilter.
Prova att öka malningsgraden.
Kolla med en våg hur hårt du egentligen trycker.
 

Large

Well-known member
Överdoserar du dubbelfiltret ? Isf kan detta vara förklaringen.

Enkelfiltret brukar inte gå att överdosera nämnvärt vilket resulterar i en kaffemängd rätt nära de stipulerade 7 grammen medans dubbelfilter nästan alltid överdoseras en bra bit över 14 gram.

Lösningen att kasta enkelfiltret är väl ganska synd då det brukar ge en smula annan karraktär på kaffet. En del föredrar singlar över dubbla.
Sedan kan det vara lite krångligare att få till en god singel än en dubbel men har man bara bra koll på sin malning, dosering, fördelning och tampning så brukar det gå riktigt bra.
 

Tallinn

Well-known member
Eftersom det rinner för fort när du kör dubbla kanske du kan prova att dosera lite mer istället för att ändra malningsgraden? Om du har plats?

Det är ju enklare att justera mängden än malningen mellan shotsen.

Ska samtidigt medge att jag kör med bara dubbelfiltret. Tycker att kaffet får lite mer stuns i det. Just nu har jag dessutom kaffe på enkilspåsar och då gör det inget om det går åt lite mer, de sista shotsen i stora påsar är sällan lika goda som de första.
 

Nice

Member
Hej jag har testat dosera så mkt att det blir problem att vrida i dubbelgreppet samt ställt kvarnen på det finaste,tampat väldigt hårt då börjar jag närma mig 9bar och ca 20-25 sek.
Det känns lite underligt att behöva "ta i " så mkt det går med fin malning,överdosering,tampning för att hamna "rätt" ?
 

leidner

Active member
Hur gamla är dina bönor? Ibland tycker jag att jag får höja malningsgraden om jag haft bönorna i kvarnen en tid.

Large: Jag menade inte att kasta enkelfiltret, jag menade att kasta en av de två enkla espesson som jag gör med dubbelfiltret. :) Jag har kvar mitt och övar ibland på att lyckas med även det.
 

Nice

Member
Hej med urmonterade stopskruvar och nya bönor (mauro de luxe) börjar det hända grejer :) nu kan jag få lite mera kontroll på mängden espresso, när jag testade att överdosera och tampa väldigt hårt så ville det droppa lite i början så det känns bra att kunna gå tillbaka lite i dosering och malning för att hamna "rätt"
Efter lite labbande får jag säga att deluxe bönan var mkt god.
Mvh Emil
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,698
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp