WBC 2007 - Tokyo

doppio

Well-known member
Läsate på Costas bloggen att Matts Johansson är en av huvuddommarna, det är ju helt klart tungt!
 

Nickeh

Well-known member
Frågan är om espresson blev dålig eller om han fick espresso utanför kannan när han stöter till kannan under extraktionen....
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Verkligen trist! Får heja på Japan eftersom espressokulturen verkligen behöver växa till där. Cafféra i Kobe besökte jag faktiskt i våras (Där Japans vinnnare Miyuki Miyamae jobbar). Och visst var cappuccinon både god och snygg.
 

Bilagor

  • kobecafe.jpg
    kobecafe.jpg
    171 KB · Visningar: 35

doppio

Well-known member
Nån som vet varför de häller över mjölk från en kanna till en annan? Tror både Costas och James gjorde det.
 

embr

Well-known member
Det var det någon som redan kommenterade, någonstans ... Men nu hittar jag det inte. Trodde det var ett tidigare inlägg här i tråden, eller på zz.com, men jag går bet. Som jag minns det, så handlar det om att få exakt rätt mängd mjölk till respektive drink, så då antar jag (utan att ha sett klippen) att man använder flera kannor för att skarva/fördela den mjölk man har ångat. Eller så har jag en cykel.
 

lupoo

Well-known member
Jag kan tycka att det inte borde vara tillåtet att göra om espresson. Är som att en fotbollsspelare ska få göra om en straffspark som han inte är nöjd med.

Har inte sett alla presentationerna om det var någon annan som gjorde om sina.

Nja man har ju sina 15 minuter att bli färdig på så om man gör om för att det inte blir bra är nog OK. Såg att James Hoffman (UK) gjorde om för sina cappuccinos. Han gick till final!
 

andcar

Well-known member
Nja man har ju sina 15 minuter att bli färdig på så om man gör om för att det inte blir bra är nog OK. Såg att James Hoffman (UK) gjorde om för sina cappuccinos. Han gick till final!
-Precis, det viktigaste är det man serverar till domarna inte om många kasserar en espresso eller så bara man är inom tidsramen.
 

doppio

Well-known member
Med hans double fisting kan han ju lika gärna bränna på med åtta espressos på en gång och ta de fyra bästa. Borde ta lika lång tid som för de andra att göra fyra.
 

Fredrik

Well-known member
Nån som vet varför de häller över mjölk från en kanna till en annan? Tror både Costas och James gjorde det.

Hemma kallas det att göra en "Costas", dvs häll av lite av skummet i en kanna. Häll sedan upp cappuccino nr 1 för att därefter hälla tillbaka skummet från den andra kannan och hälla upp nästa cappuccino. På så vis blir det en jämnare fördelning av skum mellan de två dryckerna. Vanligtvis finns det alltid en 1:a med mer skum än 2:an om baristan häller upp mjölk från en kanna, utan att göra en "Costas".
 

blomkål

Active member
Om ni inte har sett det än så kan jag meddela att James Hoffman från england vann finalen. On ni frågar mig så tycker jag att det var en värdig vinnare, hans blogg, www.jimseven.com, är dessutom en fantastisk resurs av kaffeinfo. Jag tror att hans blend till UKBC-finalen är upplagd där men antagligen så har han bytt till WBC.
 

MrBean

Well-known member
Vilken show! det är bara och bryta ihop och komma igen som en känd längdskidåkare sa så himla rätt!
Way to go Costas!!
Själv tror jag att jag skulle svimma innan jag ens kom upp på scen av nervösitet ;)
 

Lattemannen

Active member
Tittade på 1:an och 2:ans videos. Riktigt imponerande mönster måste jag tillstå. Tyckte att Costas hade lite mer att hämta där, även om det inte var någon katastrof på de två man fick se honom hälla upp. Är jag den enda som noterade det?
 

lupoo

Well-known member
Tittade på 1:an och 2:ans videos. Riktigt imponerande mönster måste jag tillstå. Tyckte att Costas hade lite mer att hämta där, även om det inte var någon katastrof på de två man fick se honom hälla upp. Är jag den enda som noterade det?
...och att James Hoffman nästan slog ut den första cappun över domaren, för att leende kommentera incidenten med ett "Almost". :cool:

...och att nästan alla kör med en "mellankanna" att skvätta över en skvätt mjölk/skum mellan första och andra kopp.
 

Per

Member
Hejsan allihopen!

Ursakta att det kommer att vara en del konstiga ord i denna text, men datron pa cafet ar inte utrustad med svenska bokstaver.....Har varit en grym tid pa manga satt har i Tokyo.....inte bara for att stan ar hur nice som helst utan for att Costas inte nadde malet han satt upp. Tankte bara rapportera lite om det man inte ser pa natet....fan det gick jakligt snabb innan alllt lag ute, bra jobbat....
Costas var hur lugn och kontrollerad som helst, presentationen kunde inte i mina ogon sagas pa ett battre satt, han rakade daremot knuffa till espresson sa att det kom pa kanten, darfor gjorde han om dem, for att inte aka pa minuspoang. Som de flesta vet sa ar det ju slutprodukten som poangsatts i detta fall, och den som tycker att det ar fel kan ju ta och titta pa hur manga som hunnnit /vaga att gora om tva for det lilla felet. Jag tycker det var helt ratt beslut, synd bara att de inte kopte fler av samma glas har i tokyo, blev lite spill pga av att han var tvungen att halla med muggen. Det och att han gjorde i Costasmatt matt lite samra latte art an vad vi ar vana med var val de sma missar i ett annars valigt hogt tekniskt genomford uppvisning. Det var en frojd att mysa pa laktaren nar Costas borjade kvarna och "dubbelfista" ha ha vilket javla namn forresten.... Klaus gjorde tummen upp nar detta skedde.......... Tyckte annars att det faktiskt var en del som inte sag sa sakra ut pa just kvarningen....kan nog rakna med att folk kommer att trana pa dubbel till nasta gang...

Vad som daremot grymt trakigt mest for Costas personligen men aven for Sverige och en hel del andra deltagare ar domarinsatserna i manga fall verkar vara hogst tveksamma. Har tagit lite del av briefen och det var fan i manga fall pinsamt hur han har blivit bedomd....Att en domare som inte kan engelska far vara med och satta betyg pa presentation samt nar han inte heller fattar hur han ska dricka signaturen efter att detta belysts tva ganger i presentationen......suck! Att man kan fa hoga betyg av alla men ett bottenbetyg av en annan, verkar som att domarna inte direkt varit pa alerten da de missat en hel del annat som hant t ex att han gjorde om en espresso och att han dubbelfistar (de trodde han gjorde tva i taget som alla andra (de trodde hjan gjorde tva i taget som alla andra )men det gar jag inte in mer pa......hoppas bara att Costas och de andra deltagarna som blivit drabbade av detta onodiga missar kan halla huvet hogt trots daliga platser...

Annars var det riktigt mycket folk i publiken och bra.

Ha det bra!
 

wesaft

Well-known member
5 domare, högsta och lägsta poäng räknas inte med, det kanske kan vara något för nästa år?

Synd om det var ojämn nivå, men det är svårt med bedömningsbetyg.

Signaturdrinken var kanske för komplicerad att dricka, även om den lät jättegod.

Jag är lite stolt över Costas, placeringen spelar ingen roll, han representerade Sverige med ära, bra jobbat :)
 

doppio

Well-known member
Är det så komplicerat att det behövs en hel vetenskap om hur man ska dricka en drink så kanske man får tänka om.

Kan man inte engelska så få man väl bli en sån där domare som springer runt i bakgrunden och kollar på god knows what.
 

Per

Member
ska val inte vara sa komplicerat....

jag vet inte vad som ar komplicerat med att dricka en halv espresso pa en gang samt spracka en mjuk "droppe" i munnen..... detta borde val inte vara sa mycket begart.....sag flertalet andra "enklare" signaturdrinkar som borde varit mer komplicerade.....det forutom for att uppna perfekt balans var nagra av anledningarna till att den serverades pa det sattet den gjordes.....sen ar det val inte fel att vilja ta utvecklingen framat och inte bakat....

:coffee:
 

Nickeh

Well-known member
Jag har testat signaturdrinken flertalet gånger och vet hur det påverkar smaken om man inte dricker allt på en gång, vilket han säger två gånger i presentationen.

Det där med att ta bort högsta och lägsta kan faktist vara något men faktum är att det dommar system som användes i år där man roterar dommare för att de inte skall bli trötta gör kalibreringen mycket svårare.
Uppenbarligen finns det något fel när två dommare dricker samma espresso, samma kopp tom., fast den som tog sista slurken bedömmer den som alldeles för varm medans den andre inte anmärker på det. Oavsett om den är varm eller kall eller lagomt så ska dommarna bedöma den relativt lika annars så avgörs ju i slutändan tävlingen på vilka dommare man har.

Jag var inte där och smakade så jag har absolut igen aning om hans espresso smakade bra eller dåligt men då det skiljer så mycket från dommare till dommare så känns det som att man har något fel i hur bedömningen görs.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp