WBC 2007 - Tokyo

andcar

Well-known member
Ungefär desamma som att ha domare som inte gillar kaffe.
Det fanns domare som inte visste hur en La Marzocco fungerar vid flushning. Känns som om de ska bedömma arbetet vid en maskin så är det bra om de vet hur maskinen fungerar. Är pinsamt löjligt när de säger att man har gjort fel bara för att domaren själv inte vet hur maskinen fungerar (nämligen att man ska inte flusha för mkt för då blir det fel temperatur).

Jag hoppas att man tar och ser över hela domarsystemet till nästa WBC. Finns mkt att fundera på (antal domare, överdomarnas roll, domarnas kompetens, poängsystem mm).

Men till dess så ser jag också fram emot nästa del i Costas story. Hoppas verkligen att det han skriver leder någon stans inom WBC.
 

doppio

Well-known member
Det fanns domare som inte visste hur en La Marzocco fungerar vid flushning. Känns som om de ska bedömma arbetet vid en maskin så är det bra om de vet hur maskinen fungerar. Är pinsamt löjligt när de säger att man har gjort fel bara för att domaren själv inte vet hur maskinen fungerar (nämligen att man ska inte flusha för mkt för då blir det fel temperatur).

Jag hoppas att man tar och ser över hela domarsystemet till nästa WBC. Finns mkt att fundera på (antal domare, överdomarnas roll, domarnas kompetens, poängsystem mm).

Men till dess så ser jag också fram emot nästa del i Costas story. Hoppas verkligen att det han skriver leder någon stans inom WBC.

Frågan jag ställer mig är om andra deltagare flushade "fel", i så fall vet de ju inte heller hur en La Marzocco fungerar.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Frågan jag ställer mig är om andra deltagare flushade "fel", i så fall vet de ju inte heller hur en La Marzocco fungerar.

Frågan jag ställer mig då är:

Gjorde alla allt på exakt samma tid?

Om inte (vilket de inte gjorde) så kanske det var rätt i deras fall att flusha mer, men i Costas fall skulle det ha blivit fel eftersom han var så snabb. (kanske pga double fisting).

OBS! Allt ovanstående är rena spekulationer, som sig bör i denna spekulativa tråd. :cool:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag kan aldrig i livet tro att domare i en internationell tävling inte begriper engelska.
Sen kan man givetis ha olika kunskaper men att man skall förstå Engelska när samtliga deltagare hade sin genomgång på Engelska känns rätt självklart.

Hur kan de i så fall ha missförstått hur signaturdrinken skulle drickas?
De kanske bara var packade eller något... :lol:
 

DUÅ-Lars

Active member
Visst är det tråkigt det som hänt men det känns minst lika tråkigt att diskussionen om hur det kunde hända blir som den vanligtsvis blir.I mina ögon är inte Costas en förlorare och jag tycker att det är tråkigt om folk dömmer honom som det...
Då jag vet hur mkt Costas och alla runt omkring honom jobbat för det här så känns det lite overkligt att det skulle sluta såhär....
I mina ögon gjorde han en riktigt stabil insats med en lugn presentation som knockat de andra bidragen som jag kollat på hittills..
Då jag har hört historien redan så vet jag vad jag tycker men häng på bloggen och tveka inte för att ge er syn i frågan.Folk måste våga diskutera då denna fråga är för viktig för att bara svalna och försvinna.
 

DUÅ-Lars

Active member
Vi har förresten 4-par kvar om någon är intresserad av att ha signaturkopparna hemma. Ledsen för lite O.T men det är ju WBC iaf ;)
 

Nickeh

Well-known member
Står rätt stilla just nu, får inte tag på dommarprotokollen. Däremot så har det kommenterats lite intressanta sakerpå senaste inlägget.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp