WBC 2007 - Tokyo

andcar

Well-known member
Signaturdrinken består av en enkel espresso, åkerbär, honung från Kreta, en gnutta salt, och så lite flädersaft/juice.
Han värmer och mosar åkerbären och blandar med honungen, gör små "bollar" av flädersaften och toppar allt med en enkel Yirgacheffe. Kan meddela att den smakar sjukt bra.
Viktigt att se till att man verkligen får med sig hela shoten på en gång så att det inte blir för mkt åkerbär kvar i glaset. Sen när flädern blandas med allt var riktigt härligt.

Jag och Nickeh har haft förmånen att få vara med och provsmaka vid de sista repetitionerna.
Hade lätt boka en resa till Tokyo om jag bara hade fått ledigt från jobbet...
Gillar också de "ägg-koppar" som han använder till att servera sin signaturdrink i. Riktigt snygga är de. :)
 

andcar

Well-known member
-Och fyll på med annat kul som ni hör om från Tokyo, behöver ju inte bara handla om Greken från Umeå! ;)
 

Fredrik

Well-known member
Jag är så imponerad av sättet han brygger 4 espresso. Två portafilter i en hand...och det fotstyrda kvarnen! Hoppas att han tar sig vidare!
 

andcar

Well-known member
-Hoppas också att det räcker till trots spillet. Ser onekligen häftigt ut när han kör alla fyra espressos samtidigt. Kräver rätt stora händer för att lyckas med det.
 

embr

Well-known member
Tja, här är en länk till ett inlägg på zacharyzachary.com om Costas framträdande. En del intressant (?) information, även om jag personligen inte är säker på att "double fisting" är ett uttryck jag tycker låter trevligt ... De verkar imponerade av Costas i alla fall, synd att de verkar ha stavat fel till hans namn ("Castas"?). Kul läsning ändå!
 

Jemo

Well-known member
ojojoj! vilken artist han är. man njuter av att bara titta på det (och blir avundsjuk på de som fått smaka).

tycker inte det gjorde så mycket med spillet. jag vet ju i och för sig inte hur det bedöms i domarprotokollen, men bara det faktum att han valde att göra nya espressos för att han inte var riktigt nöjd med de första (alla vet ju att det är omöjligt att alltid få perfekta shots även om man är bäst i världen) borde väga upp åtminstone en del av avdragen för det spill som samma åtgärd orsakade.
 

Marv

Well-known member
kul att få se Costas in action. Imponerande teknik med dubbla handtag samtidigt.
 

kaleii

Well-known member
Tja, här är en länk till ett inlägg på zacharyzachary.com om Costas framträdande. En del intressant (?) information, även om jag personligen inte är säker på att "double fisting" är ett uttryck jag tycker låter trevligt ... De verkar imponerade av Costas i alla fall, synd att de verkar ha stavat fel till hans namn ("Castas"?). Kul läsning ändå!

- Is he holding two portafilters at once?
- Get out of here!
- Double fisted
- He's double fisting.
- Wow! Lock and load baby. Lock and load.
Jag är skeptisk :)

Men annars såg det tokbra ut. Kollade just in den polske killens signaturdrink. Bisarrt :D
 

DUÅ-Lars

Active member
Nu kan vi bara hålla tummarna:cool:
Håller med dig Andcar att det såg riktigt bra ut!!
Costas kändes lugn och trygg i presentationen och förhoppningsvis räcker dubbelhanden, kvarnbytet, fotdrivna kvarnen & nytänket långt trots spillet. Det var ju lite otur då han var så säker med "glaskannorna".

En liten rättning dock: Åkerbär är bäret för dagen.

Roligt att du gillade kopparna oxå Anders. Synd att de sista 8 är tingade men vi kan ev. ha ett tvåpack kvar. Om inte annat så får vi fixa fram fler om de blir heta efter VM:D
 

andcar

Well-known member
En liten rättning dock: Åkerbär är bäret för dagen.
-My fault, rättar i där jag försöker beskriva signaturen. Inte lätt när man bara har hört om den på engelska hela tiden... ;)
-Är det någon som har tecknat sig för tävlingskopparna eller är de till salu?
 

DUÅ-Lars

Active member
Dom hade skrivit fel på länken oxå där så jag ska inte klandra dig:lol:

Master J ville ha "kopparna" men jag kan ev. ha ett packe kvar, som vi hade som reserv åt Costas, men jag måste dubbelkolla.Känns skönt att folk äntligen ser skönheten och användningsområdet då vi tjatat om dem hela året.Skulle det bli ngn lucka kollar jag med dig först;)

Nu håller vi tummarna och tårna!!
 

lupoo

Well-known member
Åkerbär, det värmer mitt norrländskahjärta.
Dubbelhandtag har fått en ny betydelse också. Go Costas Go!
 

AA

Skottjägare
Nån som vet vad det är för kvarn Costas använder?
Det ser ju ut som en Robur doserless.

/AA
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp