Feedback snälla...

TheWhip

Well-known member
Har köpt nymalda bönor idag, både Kahls Inferno och Mauro De Luxe. Kahls, var i såna doserstaplar på väggen men Mauro var i påse och hon öppnade den för mig. Så det torde vara färskt kaffe. Har gjort några shotar men tycker de blir för ljusa, får inte heller några mussvansar. Mera bubblor och då det rinner rinner det marmorerad crema ser det ut som. Hon malde bönorna på det finaste och jag tampar ca 15 kg. Bifogar bilder på mina shotar. Vill ha konstruktiv kritik så fort som möjligt helst. Vad gör jag fel? Vad kan jag förbättra? Nu vill jag ha hjälp av er kaffegurus.

952059289_c36801708b.jpg

Väger...

952059409_349a8d98b7.jpg

Tampar...

951992221_bc2cc821d0.jpg

Shot#1 Kahls Inferno dubbelfilter till 2 singelshotar...

951992575_d85276d42b.jpg

Andra Koppen...
 

TheWhip

Well-known member
951992597_8ee7b0f4eb.jpg

Extraherar Mauro De Luxe...Inga mussvansar här inte.

952058963_c4f7eb0add.jpg

Mauro De Luxe Singelfilter...

952059123_a3111af1f6.jpg

Mauro De Luxe Dubbelfilter 2 shots...

952059179_5f6a667e07.jpg

Mauro De Luxe Dubbelfilter 2 shots
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Mauron ser ut att vara ljus, hur snabbt rann det igenom?

Prova att dosera mer om det får plats, det var ju malet på det finaste. Men man undrar vad det är för kvarn, finaste borde väl i princip kväva espressomaskinen.


Mjölken... kanske lite för hårt skummad? Ser ut som om du har hällt det i en kopp och all espresso ligger "gömd under mjölken", jag vill gärna att de ska blanda sig och det är då kan man leka med att rita rosettas eller lämna en vit blob i mitten som man etsar till en gubbe eller något.

Pucken är det bättre om du tar ett kort ovanpå, om det är större maskhål i pucken kan det vara channeling. Mina puckar brukar inte vara så fasta och torra, men så länge kaffet är gott så är det inget jag har strävat efter.

Andra koppen Inferno ser ju rätt trevlig ut. :)
Nu blev jag sugen... måste gå och ta dagens första kopp!
 

TheWhip

Well-known member
Mauron tog ca 25-30 sek.

Provade tampa hårt då kvävdes maskinen. Så malningsgraden e nog ok, det e tampningen det hänger på. Läste att man inte skulle knacka ska prova det med en gång.

Mjölken var problemet att creman höll inte, den sprack direkt. hade för grovt malet kahls. Det var nästan ingen crema från start.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det är alltid svårt med färger på bilder och bildskärmar...
Tiden verkar ju perfekt på Mauron, hurt smakade de?

:)
 

TheWhip

Well-known member
Väldigt mild i smaken, men ändå fyllig tyckte den nästan var lite mesig... Men den kanske är sån, jag gillar infernon som känns väldigt robust. Hursomhelst mkt bättre än "ful-zoegas" iaf. Kahls Inferno är väldigt stark i förhållande till Mauron. Svårt att veta hur det ska smaka då man inte med säkerhet vet om man fått en BRA espresso varken hemma eller på café.
 

Musicman

Well-known member
952059231_4752a2d674.jpg

Pucken ser väl ok ut?

951992267_9e98801a9b.jpg

Är detta mikrobubblor??

Hej,

Kaffet ser mkt riktigt för ljust ut, men jag håller med KG; hur smakar det?

Dock tycker jag mjölken ser alldeles lysande ut - i min värld är det där microbubblor...kanske lite för tätt men en "äkta" cappa skall ju ha skummet ovanpå och creman som en munkkrans runt om...:)

Musicman
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Dock tycker jag mjölken ser alldeles lysande ut - i min värld är det där microbubblor...

Ja storleken på bublorna kan man ju inte klaga på, så microskum är det nog Men även om skummet och bubblorna hålls väldigt små så kan konsistensen bli för tjock om man kör ner luft för länge.

Svårt att säga hur det är det det, konsistens syns inte så bra på stillbild... Men eftersom man inte ser någon espresso alls så kändes det spontant som om mjölken var lite för tjock (för min smak), annars hade man sett lite espresso runt kanten eller något. Kan jag tänka mig.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
De senaste bilderna: Kanske skulle du ha avbrutit extraktionen lite tidigare? Det ser ut som om det har blivit ljusare på slutet (de ljusa fläckarna/spåren i kopparna), att de har "blondat" som i en blond och ljushårig espresso.
 
C

cj53x11

Guest
När min maskin inte är tillräckligt uppvärmd så får jag ljusa shots. Så mitt tips blir då att få upp temperaturen en aning.. Kör hårt!
 

arto

Well-known member
Jag tycker att Inferno-bilderna ser fina ut. Men Mauro De Luxe fick jag förr att se likadan ut, dvs jag fick mörkare crema, och det var bit i den. Prova att dosera lite mer så att det rinner långsammare. Tror jag fick dom bästa shotten när det rann 35-40 sekunder och en ristretto, blev tjärkonsistens och mums.

Mjölken tycker jag ser strålande ut. Om det smakar bra så har du lyckats finfint :)
 

TheWhip

Well-known member
ok, jag har ju svårt att dosera mkt mer i napolissiman eftersom jag inte får dit handtaget då. Det är inte mkt utrymme för överdosering. Tampa lite hårdare kanske?

Ok nu kommer ordet ristretto upp igen, vad e det en överextraherad espresso?
 

Molarin

Well-known member
Ristretto är en koncentrerad espresso. Samma extraheringstid men mindre vatten. (=finare malning, hårdare tamp eller överdosering)
 

Musicman

Well-known member
ok, jag har ju svårt att dosera mkt mer i napolissiman eftersom jag inte får dit handtaget då. Det är inte mkt utrymme för överdosering. Tampa lite hårdare kanske?

Ok nu kommer ordet ristretto upp igen, vad e det en överextraherad espresso?

Hej,

För att citera Wikipedia:

"Ristretto, en starkare variant av espresson. Görs med samma mängd kaffe som espresso (ca 7g), men med endast halva mängden vatten (ca 1,5-2 cl)."

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Ristretto

Mer smaker och starkare - enligt min erfarenhet - som inte är så stor på just Ristretto. Har fullt upp att försöka tygla espresso-shotsen...:D
 

lupoo

Well-known member
"Temperaturstabilitet" kaffenördtermen som får oss att slänga lystna blickar mot en L M GS3 för 45k (eller PIDa;) ).

Så mitt tips är att hitta en bra bryggtemperatur (temp surfa) på maskinen och för olika bönor/blandningar. En ljus crema kan vara tecken på att tempen varit något för låg.

Samt att skaffa en kvarn;)
 

TheWhip

Well-known member
Jag väntar på Molarins kvarn. Hur temperatursurfar man på en så enkel maskin som min...labba med ångknappen antar jag eller?
 

lupoo

Well-known member
Kolla längst ner på denna sida där finns en video på Rancillo Silvia. I den visar Mark Prince grunderna i tempsurfing. Enjoy!

Molarins kvarn??? Hmm vad skall han ha på bänken då?:unsure:

EDIT: Visst man kan leka med ångknappen också.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,654
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp