snälla kom med tips på vilka kaffebönor jag bör köpa? kör nu med lavazza gran aroma!

sannispannisen

Well-known member
har rätt nyligen köpt en jura impressa c5. hade först napolissma, isomac, som gick sönder...och när den lämnades in på lagning, som skulle ta 3-4 veckor, övervägde jag att ge bort den och köpa en helautomatisk, jag blir nog aldrig en hejjare på espresso på egen hand.

däremot har jag nu märkt vilkan OTROLIG skillnad det är på bönorna.
igår köpte jag lavazza (som jag inte kommer ihåg, möjligtvis gold eller lyx eller nåt sånt) kaffet var verkligen inte drickbart!!
den kom visserligen från ica, kanske hade stått länge?
beskt och inte gott! (typiskt, första gången man skulle bjuda folk på espresso från nya exklusiva maskinen):coffee:

hur som helst så undrar jag, ni som smakat lavazzas gran aroma, vad tycker ni? jag tycker att espresson blir supergod!!!!!

men så har man hört om blandannat utsökt dyrt getbajs, la bomba och mauro de luxe...

nån som vet om dom skiljer sig avsevärt från lavazzas aroma ( det ska vara aroma och inget annat:angry: möjligen crema eller vad den hette)

ja som alla förstår är jag en "färsking" ja :cool:

några tips??

vill pröva olika!!!!
 

Thomas

Well-known member
Mauro Concerto fungerar väldigt bra i helautomatiska maskiner som din C5. Ett budgetalternativ är Zoegas påsar med Sidhamo Etiopia som du hittar på lite mer välsorterade butiker och stormarknader.

Kaffemaskinen har en röd påse (kommer tyvärr inte ihåg vad den heter nu, men de säger att det är "deras eget märke") som är bra i helautomatisk och som kostade runt 160 kr kilot sist jag köpte den.

Du bör i första hand titta på sorter där man blandat i en del Robusta. Kärvheten behövs för att kompensera för helautomaternas problem med att krama ur maximal smak ur bönorna.
 

Tallinn

Well-known member
Du bör i första hand titta på sorter där man blandat i en del Robusta. Kärvheten behövs för att kompensera för helautomaternas problem med att krama ur maximal smak ur bönorna.

Precis, det är ju tacksamt att många billigare sorter passar bra i helautomater, i motsats till "prestigekaffen" som ofta bara blir blaj. Ett undantag är illy, det är 100% arabica men det tyckte jag själv funkade fint i min Jura när jag hade den.

Sedan hänger det såklart på ens egen smak, gör man espresso eller mest kaffe med mjölk? Etc, etc...
 

ts

Well-known member
däremot har jag nu märkt vilkan OTROLIG skillnad det är på bönorna.
igår köpte jag lavazza (som jag inte kommer ihåg, möjligtvis gold eller lyx eller nåt sånt) kaffet var verkligen inte drickbart!!
den kom visserligen från ica, kanske hade stått länge?
beskt och inte gott! (typiskt, första gången man skulle bjuda folk på espresso från nya exklusiva maskinen):coffee:

hur som helst så undrar jag, ni som smakat lavazzas gran aroma, vad tycker ni? jag tycker att espresson blir supergod!!!!!

men så har man hört om blandannat utsökt dyrt getbajs, la bomba och mauro de luxe...

nån som vet om dom skiljer sig avsevärt från lavazzas aroma ( det ska vara aroma och inget annat:angry: möjligen crema eller vad den hette)

Finns det någon som säljer Gran Aroma i Stockholm? Om det är den här du menar:

aroma_big.jpg


Förutom det nämnda Concerto så har jag för mig att Mauro Onda D'oro blir rätt bra i helautomat. Jag gissar att någon av Lavazza Qualità Rossa och La Tazza D'oro FM bar också bör kunna bli OK.

Kaffemaskinen har en röd påse (kommer tyvärr inte ihåg vad den heter nu, men de säger att det är "deras eget märke") som är bra i helautomatisk och som kostade runt 160 kr kilot sist jag köpte den.

Manaresi Rosso, men de verkar inte sälja den längre.
 

sannispannisen

Well-known member
ja, en sån där påse säljs på mediamarkt, i kungens kurva för 139 kr, har även sett den på andra ställen.mediamarkt har mkt espressomaskiner, det var där jag köpte min jura, och ganska mycket espressogrejer överhuvudtaget, bättre än ica känns det som iallafall.
köpte som sagt lavazzas gold eller vad den heter hur är det möjligt att det kan skilja så i smak?
så extremt mycket!!!!
var in på en slags kaffeshop häromdan, men det var ingen riktig kaffebutik och såg lite olika mauro-märken där, de kostade runt 240 kr har jag för mig, men då hade jag precis köpt nya bönor.
(jag skulle vilja ha små provsmakarpåsar, för nu har jag precis köpt lavazzan aroman och skulle jag köpa nåt annat skulle jag ju vilja smaka dom med, men har inga bra förvaringsburkar)
 

sannispannisen

Well-known member
anledingen till att jag undrar så mycket över gran aroman är att jag vet faktist inte hur en espresso SKA smaka.
har smakat några på cafeer som jag vart säker på, att så ska det inte smaka, och några har varit goda.
jag själv gillar ju denna mycket, sitter just nu med en kopp, men om ni andra skule smaka av denna kopp kanske ni skulle kräkas?;-)
 

sannispannisen

Well-known member
vi har en slags presentbutik i mitt lilla centrum i västertorp kom jag på.
där säljer dom kaffe i lösvikt, färdigmalt, men dom borde också sälja bönor? men dom verkar mest vara inriktade på presentprylar, frågan är om dom är seriösa?
ska nog ner och kika därom en stund.
 

ts

Well-known member
OK, jag får väl ta mig dit och köpa en påse sen... Jag gissar att det var Qualità Oro (guldpåse) du köpte, tyckte inte heller den var något vidare. Lavazza Crema e Aroma kanske är bra i helautomat också, har för mig jag testat... Lavazza Gran Crema blir inte bra i helautomat (och är svår att få till för halvautomat också).
 

sannispannisen

Well-known member
OK, jag får väl ta mig dit och köpa en påse sen... Jag gissar att det var Qualità Oro (guldpåse) du köpte, tyckte inte heller den var något vidare. Lavazza Crema e Aroma kanske är bra i helautomat också, har för mig jag testat... Lavazza Gran Crema blir inte bra i helautomat (och är svår att få till för halvautomat också).

jo men vist, precis! det var den!! smaken var inte alls god, det var rent av pinsamt att bjuda folk på en espresso:mad:
undrar om det var gran crema eller crema a aroma jag hade inna jag köpte denna gran aroma?

jag hade först en isomac napiolissma,och då köpte jag gran aroma, och jag tyckte det blev gott..hehe t. om första försöket i mitt liv till en espresso, men ite ens med aromen blev det såhär när jag tänker på det nu, speciellt gott!

den ligger i heron city.

men den borde ju finnas närmre dig? om du bor långt bort vill säga.
 

ts

Well-known member
jo men vist, precis! det var den!! smaken var inte alls god, det var rent av pinsamt att bjuda folk på en espresso:mad:
undrar om det var gran crema eller crema a aroma jag hade inna jag köpte denna gran aroma?

jag hade först en isomac napiolissma,och då köpte jag gran aroma, och jag tyckte det blev gott..hehe t. om första försöket i mitt liv till en espresso, men ite ens med aromen blev det såhär när jag tänker på det nu, speciellt gott!

den ligger i heron city.

men den borde ju finnas närmre dig? om du bor långt bort vill säga.

Så här ser crema e aroma ut:

4115Y1MKP9L._SS500_.jpg


Jag bor norr om Stockholm så det är inte så nära, men jag har inte sett Gran Aroma här eller i city...
 

ts

Well-known member
okej!! tack! det var inte den jag prövade då, kanske ska pröva den?:)

Kan vara värt ett försök, den har 50% robusta så bör vara rätt bra för helautomat. Även Lavazza Qualità Rossa kan vara värd att testa med 45% robusta, och finns i 500 g-påsar så man behöver inte köpa 1 kg för att testa.
 

sannispannisen

Well-known member
ska nu till en kaffeshop inna ¨på västermalmagallerian på kungsolmen i sthlm...
får se vad det blir

men jag tror jag ska satsa på robusta, det låter som det :D
 

sannispannisen

Well-known member
köpte en som heter kenya AA med karaktär av svartvinbär 500 gram, sen isola 250 gram.
och en lavazza färdigmalet, den där qualita rossa...men jag antar att den inte är lika god som när man maler själv?
alla var rätt små förpackningar så det är snart förbrukat.

sitter med en kopp av isola och det smakar fint och gott, men misstänker att det låg ett par bönor kvar av lavazzana gran aroma....
 

Thomas

Well-known member
Sannis: Du vet att du kan gå tillbaka och redigera gamla inlägg?

Väldigt många inlägg bliré ;-)

Jag tycker du ska testa Mauro Concerto. Jag har än så länge inte pratat med eller träffat någon med en helautomat som inte tyckt väldigt mycket om det kaffet. Lavazza tycker jag du ska skippa helt. Det finns så många andra kaffesorter som är SÅ MYCKET bättre.

Färdigmalt finns ju inte heller någon anledning att köra, du har ju inbyggd kvarn i maskinen. Du vill väl utnyttja din maskin fullt ut?

Att köpa färdigmalt Lavazza till din maskin är verkligen som att köpa kaffe på Pressbyrån appropå din andra tråd här på forumet.

/Thomas
 

ts

Well-known member
Jag tycker du ska testa Mauro Concerto. Jag har än så länge inte pratat med eller träffat någon med en helautomat som inte tyckt väldigt mycket om det kaffet. Lavazza tycker jag du ska skippa helt. Det finns så många andra kaffesorter som är SÅ MYCKET bättre.

Om hon tyckte Lavazza Gran Aroma var jättegod varför ska hon då inte testa de andra sorterna (som bönor)? Löjlig kaffesnobbism, som vanligt när det gäller Lavazza på det här forumet...

Hon har ju redan sagt att hon ska testa Concerto, men även om jag sjäv brukar dricka Concerto från helautomat så kan jag tänka mig att många tycker det blir för beskt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Oavsett vad du köper för bönsort, köp just bönor och inte pulver.

Har du en kvarn så är det knas att köpa färdigmalet, chansen att du får rätt malningsgrad på det färdigmalda är typ 0,009% (och inte ens då smakar det lika bra som nymalet, färdigmalet tappar smaken snabbt och det är förmodligen redan X antal veckor sedan som det maldes, om inte månader...).

:coffee:
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp